HD-röntgen, snedmusklad ländrygg och tätt mellan 2 kotor.

Migo

Trådstartare
Mako, 14 månader BC, fick sina höfter röntgade idag. Höfterna såg ju fina ut, men jag fick mina misstankar om "det är nått med ryggen" en aning bekräftade. Muskeln på högersidan är betydligt mindre och kortare (se bild). Dessutom är det lite tätt mellan 2 av kotorna i ländryggen, så vi slog en ländryggsbild från sidan som komplement(lägger den i inlägget under).

Han blir lätt en aning stel i ryggen och ibland efter hård ansträngning blir baksteget lite... stumt. Uppenbarligen skyddar han ju nått iom snedmusklingen, men frågan är om det kan vara de täta kotorna som är problemet? Min vet skulle höra med kollegor, jag tänkte att jag snokar lite på mitt håll så länge.
 

Bifogade filer

  • 20230111_114726.jpg
    20230111_114726.jpg
    395,6 KB · Visningar: 345
Han blir lätt en aning stel i ryggen och ibland efter hård ansträngning blir baksteget lite... stumt. Uppenbarligen skyddar han ju nått iom snedmusklingen, men frågan är om det kan vara de täta kotorna som är problemet? Min vet skulle höra med kollegor, jag tänkte att jag snokar lite på mitt håll så länge.

Jag tänker att de täta kotorna kanske kan ge lite liknande symptom som spondylos, och det skulle ju stämma med vad du ser.
 
Jag är inte alls insatt men om det @Malibu_Stacy stämmer hade jag åkt med hunden till min duktiga kiro för genomgång om denne kan hitta nån orsak till snedbelstningen och kanske hjälpa på kort sikt om det är nån låsning och boka tid hos duktig ortoped. Dvs om den allmänveterinären man varit hos inte är hundra på vad problemet är.
Anledningen att det blir min kiro först är att honom kan jag få tid hos imorgon och han behandlar inte om han tror att hunden i första hand behöver veterinär. Ortopeden jag skulle åka till har i regel ett antal veckor i väntetid och är väldigt duktig.
 
Jag är inte alls insatt men om det @Malibu_Stacy stämmer hade jag åkt med hunden till min duktiga kiro för genomgång om denne kan hitta nån orsak till snedbelstningen och kanske hjälpa på kort sikt om det är nån låsning och boka tid hos duktig ortoped. Dvs om den allmänveterinären man varit hos inte är hundra på vad problemet är.
Anledningen att det blir min kiro först är att honom kan jag få tid hos imorgon och han behandlar inte om han tror att hunden i första hand behöver veterinär. Ortopeden jag skulle åka till har i regel ett antal veckor i väntetid och är väldigt duktig.
Jag har ingen fysioterapeut sen innan, och har väldigt dålig erfarenhet/lågt förtroende för de jag testat i området tyvärr. Har slängt ut trådar bland veterinärerna i bekantskapskretsen, ska prata med rehabpersonalen på min klinik när de sett bilderna och så får vi se om det blir rehab eller hur vi går vidare.

Jag använder mig inte av alternativbehandlare, vill ha evidensbaserad vård.
 
Jag har ingen fysioterapeut sen innan, och har väldigt dålig erfarenhet/lågt förtroende för de jag testat i området tyvärr. Har slängt ut trådar bland veterinärerna i bekantskapskretsen, ska prata med rehabpersonalen på min klinik när de sett bilderna och så får vi se om det blir rehab eller hur vi går vidare.

Jag använder mig inte av alternativbehandlare, vill ha evidensbaserad vård.

Använder mig av kiropraktor i Norge som dessutom är veterinär. Hon har väldigt bra koll på båda delarna och har bland annat publicerat en studie om kiropraktik och spondylos: https://www.mdpi.com/2306-7381/8/9/199
 
Jag har ingen fysioterapeut sen innan, och har väldigt dålig erfarenhet/lågt förtroende för de jag testat i området tyvärr. Har slängt ut trådar bland veterinärerna i bekantskapskretsen, ska prata med rehabpersonalen på min klinik när de sett bilderna och så får vi se om det blir rehab eller hur vi går vidare.

Jag använder mig inte av alternativbehandlare, vill ha evidensbaserad vård.

Jag skrev bara hur jag skulle göra, då har jag en kiro jag har stort förtroende för. Skulle inte boka in varken fysio eller kiro om jag inte hade nån jag visste var bra utan kontakta duktig ortoped och hoppas på att få tid inom rimlig tid. Har inte haft turen att ännu träffa en fysio som känns rätt.
Går inte till kiro med hundarna istället för veterinär utan oftast bokar jag in det ien gång i halvåret för en genomgång för att upptäcka om det nåt som kan komma bli problem i framtiden.

Jag är väl medveten om att det finns olika studier angående kiro/naprapati och när jag tävlade i kraftsport så var det en lottovinst när man hittade en bra, den höll man hårt i. För mig var det absolut en lindring att få behandling av nån duktig som knäckte ut ens låsningar och påpekade vad man behövde lägga in för övningar för att motverka obalans i kroppen. Samtidigt så var det helt bortkastat en del gånger när man testa nån ny som inte funkade, i princip som att slänga pengar i sjön så jag tycker absolut att man ska vara skeptisk.

Iallafall så skulle ett besök hos en erkänt duktig ortoped absolut hamna högst upp på min lista.


Vill förtydliga att jag skulle alltså inte boka kiro istället för ortoped utan i avvaktan på att få tid där då det i regel dröjer upp till över en månad.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen fysioterapeut sen innan, och har väldigt dålig erfarenhet/lågt förtroende för de jag testat i området tyvärr. Har slängt ut trådar bland veterinärerna i bekantskapskretsen, ska prata med rehabpersonalen på min klinik när de sett bilderna och så får vi se om det blir rehab eller hur vi går vidare.

Jag använder mig inte av alternativbehandlare, vill ha evidensbaserad vård.
Om du vill ha tips på mycket välrenommerad fysioterapeut och kiro som jobbar på veterinärklinik i mellan-Sverige så skicka ett PM.
 
Avläst med A/A nu iaf.

Någon tyckte att han låg vriden på bilden och att det var orsaken till att han ser sned ut. Jag har svårt att se att det, någon annan som tycker att han ligger skevt?
Vi har en bra hundortoped i Karlstad, ifall det är nära.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 072
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp