hej hej =P

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ylv4
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 105
Y

ylv4

Har ett dräktigt sto här hemma som ska föla runt 1 juni:)
Undrar när det börjar synas på magen??
och när ska man sluta rida?
Òch vad för tillskott ska man ge en dräktig häst och när börjar man ge det isåfall ??

:bump::banana::D

Sv: hej hej =P

Till att börja med selentillskott. Stoet ska vara i bra hull redan nu om hon är det behöver hon annars inget extra. Det är först från åttonde dräktighetsmånaden som man behöver ändra på hennes foder.

Finns många trådar om detta både här och under foder.

Innehåller inte färdigfodren/tillskott foder nog med selen?
Tex Krafft plus grön eller Fibergi Musli + havre och fri tillgång på hösilage.

Det är olika från foder till foder vad och hur mycket de innehåller. Vissa kan helt klart täcka behovet andra gör det inte. Just vid dräktighet så finns det klara risker för fölet om stoet får selenbrist. Så därför brukar man se till att hennes behov är täckt under hela dräktigheten.
Selenbrist hos stoet kan leda till bl a kastning, att fölet föds prematur (ej fulltutvecklat), får senkontraktion direkt efter födseln även hudproblem.

Det blir då giftigt och kan vid mycket kraftig överdoserning leda till döden. Det kan också ge nervskador vid överdos.

Man vill ju inte riskera att man överdoser om det redan finns så det räcker i kraftfodret/grovfodret.
Tex Krafft miner grön (mineraler) 15 mg/kg foder. Krafft pluss grön (tillskottsfoder) 1,2 mg/kg foder + havre + fri tillgång på hösilage.

Men när börjar det synas på magen? Alltså jag förstår ju att det är olika ^^ men något ungerfär kanske? :D:D

På mitt sto började det inte synas förrän tre månader innan beräknad fölning. Men hon var väldigt liten hela tiden. Såhär såg hon ut mindre än två veckor innan beräknad fölning

060401-2.jpg

På mitt sto syntes det heller inte mycket.
Ungefär en månad innan började det bli en liten mage, men innan var hon jämnrund.
Som jag har förstått så är fostertillväxten väldigt sent - typ i 7-8:e månaden

Tror det är olika hur dom bär det, precis som för människor.
På vissa syns det direkt och andra inte förrens senare.

Köpte Selen igår, på burken står det 1 doseringsmått/vecka och 400kg kroppsvikt.
Så då kommer det räcka länge dårå, ger ett halvt mått till shettisen också.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 630
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 990
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka