• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Pepita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 910
P

Pepita

Hej! om man har ett ungsto som "spinger" in i galoppen hur ska man då träna henne? Hon "rusar" i trav och fattar sedan galopp. Hon är väldigt pigg men ändå går det att bromsa... Jag har bara provridit men hur tränar man en sådan häst...om det skulle dyka upp i gen! :banana:

Sv: Hej!

Jag tycker det är bra att ta det lugnt med högre hastigheter när man utbildar unghästar. Ofta är de inte tillräckligt starka eller balanserade för att klara av att galoppera lugnt med ryttare på ryggen.

Mitt tips är att träna styrkeövningar i skritt och lugn trav och öva galopp från marken istället, tex longering eller tömkörning.

När hon kan galoppera samlat utan ryttare kan du pröva uppsuttet igen!

Jag tycker att du ska göra som min tränare lärde mej..Gå i kort kort trav men håll h*n aktiverad och alert. Gör en TYDLIG halvhalt, en TYDLIG galoppfattning så brukar det lösa sej..Om den trots allt rusar iväg i trav bryter du av, gör halt och ryggar några steg. När det funkar kan man testa ur vanlig arbetstrav och skulle det sköra ihop sej går du tillbaks till föregående steg.

I mellan åt kan du också testa att fatta ur skritten för det är lättare för hästen.

//Erica

och träna mycket övergångar mellan gångarterna så kommer det lösa sig när hästen orkar med sig själv bättre!

Det kan oxå ha varit att hon inte visste vad du menade när du fattade galopp.
Ett bra sätt att lära dem då kanvar att lära dem et visst ljud till ex. vissling när man longerar och sedan ta med de upp på ryggen å göra fattningen samtidigt som visslingen å tillslut kan de fattningen.

oftast beror det på att hästen inte orkar en fattning.
vissa brukar låta hästen rusa in i galoppen, och sedan när dom galopperar jobba med att korta galoppen så hästen får jobba lite

om hästen inte kan det redan kan man lära den att fatta när man säger ett bestämt men uppmuntrande "gaalopp!". sen säger man detta samtidigt som man ger hjälperna för galoppfattn....då förstår hästen förr el senare vad man vill...

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 272
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 084
Senast: cili
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
564
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 006
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka