• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare skojfia_me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 852
S

skojfia_me

ni vet sån där fårskinns pad som är så fina.. har ni den sommaren också elr bara på vintern? ska man tävla i den elr vad tycker ni?

Har den till mitt halvblod ville veta vad ni tyckte också :bump:

Sv: hejsan..

:confused:

Paddar har man för att sadeln av någon anledning inte passar, t.ex. om hästen tillfälligt tappat muskler eller i väntan på att hitta en passande sadel. Då snvänder man den väl oavsett om det är sommar eller vinter?

Om man använder den för att det är snyggt (?) har man ju tagit med det i beräkningen när sadeln provades ut, och då blir ju sadeln för vid om man tar bort padden. Oavsett om det är sommar eller vinter...

Samma sak när det gäller tävling, såklart.:idea:

Jag hade en sådan pad förut till min häst, då min sadel inte passade riktigt på hennes rygg, då hade jag den året runt, eftersom sadeln inte låg bättre på henne på vintern än på sommaren ;)
Nu har jag köpt en ny sadel, utprovad till henne, och nu använder jag inte min fårskinnspad längre.

Så, så länge du har paden för att hjälpa sadeln att ligga rätt på hästen, så tycker jag att du ska ha den året runt. :idea:

ok.. jag har det för att det ska vara mjukt mot hästens rygg speciellt när man sitter ner mycket i kort trav.

Du ska inte ha en pad för att det är fint, utan för att tillfälligt få en sadel att ligga bättre. Typ om hästen musklat ner sig. Och sadeln ligger väl likadant på sommaren som på vintern?

Ledsen, men en fårskinnspad är alldeles för tunn för att fungera som stötdämpare.

Padden gör ju att en sadel som passar blir för smal istället för att stötdämpa.

Jag har fårskinn till min flatbacksadel, den har jag provat med fårskinnet så jag har det året runt. Jag har det för att det är snyggt samt att det blir tjockare än bara ett schabrak mellan sadeln och ryggen.

Jag måste ha min året om eftersom sadeln är lite stor.
Man har ju inte paddar på vintern för att det är kallt utan för att sadel måste rättas till :idea: !

Jag har fårskinspadd på min sadel, måste ha det tills han har musklat klart sig över ryggen. Var hon en sadelutprovare med min häst och fick testa massa sadlar och den enda som passade var jag tvungen att ha fårskinspadd på tills han fått lite mer muskler över ryggen. Han har som små groppar där. Padden använder jag (men kommer troligen inte behövas så länge) sommar som vinter.
Men många har nog fårskinspadd för att det är snyggt, även om det inte behövs.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Elo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?