hejsan! :)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare fighton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 882
F

fighton

hejsan :) jag har en häst som är världens bästa - men han går med tungan ute jämt när man rider.. bara när man rider! :confused: har någon något tips som kan få honom att ta in tungan igen ? det är jättedrygt för ibland koncentrerar han sig mer på tungan än ridningen.. :cool:

Sv: hejsan! :)

Sitter bettet fel? Är du för hård i handen? Ovana? Något konstigt i munnen?

Kolla upp honom varför han gör så, omöjligt för oss på ett forum att svara.

det låter som min häst det! men han tuggar istället och har öppen mun och ibland åker tungan ute och in.. Men jag köpte en Aachennosgrimma åt han och det funkade kanon! nu koncentrerar han sig mycket bättre på själva ridningen i stället för att gapa hela tiden.. :rofl:

Jag skulle gissa på en vargtand, då lägger dom ut tungan så den ligger mellan tanden och bettet och på så sätt skaver det inte på tandköttet runt tanden.

Kolla upp med hästtandläkare/hästveterinär som är duktig på tänder!
Jag vet en jättebra om du PM:ar!

Min totto går alltid med tungan ute vid ridning..har han alltid gjort sens jag köpte han, oavsett bett och nosgrimma,oavsett om vi bara skrittar ute lr jobbar dressyr/hopp och sånt...en ovana han har att sticka ut den på höger sida...han lägger denh inte över bettet lr nåt och har inga knasiga tänder i munnen som skaver, spelar ingen roll om jag rider med långa lr korta tyglar så ja helt enkelt en dum ovana från hans ungdom gissar jag....hände väl nåt då men går ej att träna bort det nu...

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han... 2
Svar
22
· Visningar
1 732
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025