Bukefalos 28 år!

Hel havre i pållans bajs..

E

Egonson

..trots att tandis och veterinär har kollat hennes mage, munhåla och kollat/raspat tänderna utan att hitta några fel.
Lite mystiskt tycker jag.
Är hon för glupsk kanske, så att hon sväljer havren hel? :confused:
Skulle det kunna vara bättre med krossad havre?
Finns färdigkrossad havre att köpa?
 
Ett kilo hel havre innehåller en väldigt stor mängd havre korn. Jag kommer inte ihåg siffran nu, men den är väldigt hög! Det behöver inte vara något fel för att det kommer ut lite havre.

Hoppas att någon annan vet hur många korn ett kilo havre innehåller!

Piggy
 
Inget ovanligt alls, om det inte är enorma mängder förstås! Många havrekärnor kan vara väldigt tunna och nästan innehållslösa (skal med liiite kärna) och då slinker dom lätt ner otuggade, ta några kärnor ur säcken och bit på dom själv så ser du hur olika fyllda dom är!
Krossad havre finns att köpa men öppnad säck bör förbrukas inom 1v, själv föredrar jag helhavre till mina hästar :)
 
Det mesta som kommer ut är tomma skal.
Ta 1 kg dynga och slamma upp och räkna kornen, är det mindre än 200 st är det bra(detta baserat på 1 kg havre).
Är det flera så kanske du borde prova att utfodra med kross eller något annat alternativ.

//Anna
 
tack tack för bra svar :bow:
då behöver jag nog inte oroa mig.
för stora mängder är det inte.
högst 2 korn i varje "plutt" ( :D )
jag tänkte bara att det var bäst att fråga för säkerhets skull.
 
På 1 kg havre går det 3000 havre korn. Jag har hört att krossad/knäckt havre ska gärna vara nykrossad den dagen då den köps och håller i 2 veckor. malin :D
 
oj. jag skulle gissat på några hundra.
men jag är inte så bra på ögonmått :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 247
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 819
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 087
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 009
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp