Helskodda ridbyxor ,,eller?

prunella

Trådstartare
De sista dagarnas ridturer har det varit så varmt att jag plockat bort alla vinterridgrejer,, alltså på med ridbyxorna o inga chaps eller thermobyxor,,, detta var ju ovant, då man nu var van med att ha skodda thermobyxor så blev ju detta som att känna sig som en smörklick i stekpannan..... jisses så halt,,,
jag som alltid varit emot helskodda ridbyxor fick mig nu att börja tänka om det kunde vara något,,,
vad säger ni som har dessa,,, känns det som om man får lite hjälp så man slipper halka omkring? jag har aldrig haft några helskodda , en av mina funderingar är hur sjutton tvättar man dem? Hoppas verkligen de går att tvätta i maskin,,, men hur blir skinnet sen då? o blir byxorna verkligen rena om det nu skall vara typ 30 grader eller så?

Sv: Helskodda ridbyxor ,,eller?

Det finns speciellt medel man häller i vanliga tvättmedelsfacket eller smetar på skoningen och självklart går de att tvätta i maskin!

Jag kan inte rida i nåt annat än helskodda i lädersadel (med syntetsadel får man ett annat grepp och tygskodda funkade bra när jag hade syntetsadel). Så jag skulle säga att man får en viss hjälp och halkar mindre med helskodda. Många helskodda är ju inte skodda med skinn utan med nåt konstmaterial, typ clarino eller så, och de klarar tvätten bra utan specialtvättmedel. Och rena blir de också. :D

Ok, men betyder det då att inga andra plagg bör vara tillsammans i samma tvätt eller spelar det ingen roll? Blir skinnet lika mjukt o fint även efter tvätt? Ingen risk för missfärgning om man har ljusa ridbyxor:confused:

jag föredrar helt klart helskodda ridbyxor.

tvättar min som vanligt i 40 grader i tvättmaskin :angel:
nu har jag inte köpt jätte dyra ridbyxor utan sådana s9om är skodda med typ clarino lr liknande, men dom har hållt maskintvätt med vanligt tvättmedel hittills, ett par har kanske blivit lite... noppriga typ men jag tror det kan vara från ridningen inte från maskinen.

tvättar dom oftast separat, då har det aldrig missfärgats även fast det varit olika färg på skoning och tyg.

hoppas jag var till någon sorts hjälp :)

Senast ändrad:

Ahaa,,, ja det har nog sett i nån butik, men frågan är... hjälper dessa "tygskodda" lika bra mot smörklickskänslan?

Tycker det är rätt svårt att få tag i helskodda med riktigt skinn nu för tiden....:cry: I låg/mellanprisklass alltså. Det är mest clarino nu tyvärr... Förr var det mycket bättre!! Nu kostar ju de skinnskodda upp mot 2000!! Och det kanske man inte kan lägga på ridbyxor bara sådär. Men jag har två par som jag sliter på tills jag kan investera i ett par till!!

Jag tycker det är absolut skönast med helskodda i skinn. Har alltid haft det!! Clarino och annat duger väl det med och det är mer lättskött, men inte samma sak!! Men jag måste erkänna att jag alltid köper ridbyxor som ser helskodda ut även om det bara är slit och släng-byxor. Knäskodda tycker jag inte är fina....

De flesta (åtminstone billigare) helskodda ridbyxor idag är skodda med clarino eller annat liknande konstmaterial. De går utmärkt att tvätta med vanligt tvättmedel, däremot har jag för mig att man ska undvika sköljmedel (använder sällan det till annan tvätt heller så jag är inte säker). Och så ska man hålla dem borta från torktumlaren.
Sedan jag gick över till att tävla dressyr har jag börjat använda helskodda oftare, för visst ger de en skillnad i sitsen, man glider bra mycket mindre.

har aldrig ridit i "skinskodda" lr vad det nu är. men jag tycker att mina funkar toppen, känn på materialet i butiken så får du nog en uppfattning.
fråga nån polare om du kanske kan få provrida hennes :crazy: :bump:

Jag är inte så himla noga med mina ridbyxor, har endast helskodda och de jag använder mest är i prisklassen runt 1800:- paret. De tvättar jag som vilka byxor som helst, nästan. Torktumlar jag gör också :angel: Har aldrig märkt någon skillnad mer än att skoningen kan blekna efter många tvättar (jag tvättar dock efter varje användning=dagligen) för att tvättmedlet innehåller blekmedel.

:devil: :angel: :D

Tack alla för era svar,, imorrn bär det av till ridsportbutiken så jag får kolla igenom vad de har,,,:D

Ahaa,,, ja det har nog sett i nån butik, men frågan är... hjälper dessa "tygskodda" lika bra mot smörklickskänslan?

"Tygskodda" är de ju inte. Det finns ridbyxor som ÄR tygskodda, men clarino är mer skinnimitation, så det är definitivt bättre mot smörklickskänslan änm tygskodda. Hoppas du hittar nåt bra i ridsportbutiken!

Det är oftast fuskskinn i helskodda numera. Tack och lov! säger jag, som haft ett par Eurostar med äkta skinnskoning direkt mot huden. Nytvättade var de som att sitta på den gröna sidan av en rengörningssvamp. Rejäla skrubbsår i häcken efter ett ridpass alltså.

Jag har nästan uteslutande helskodda numera, efter att ha varit starkt anti innan. Men det hade som sagt med just fenomenet äkta skinnskoning att göra.

Jamen nu fattar jag:idea:

jag trodde det var mer som tyg det där clarino, men nu förstår jag att det är just sådana som jag stått o klämt på i butiken o tyckt det verkat som fuskskinn:D
Tack snälla, imorrn skall provar ridbyxor...

Vill bara påpeka att helskodda ridbyxor är 756430198 ggr skönare än knäskodda! :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Jag har helskodda från Catago Sport.
Supersköna både att gå och rida i.
Tvättar dem med mina vanliga kläder i maskin

Jag föredrar helskodda ridbyxor.
Alla mina är helskodda med clarino och jag tvättar dom som vanligt i tvättmaskinen.
Har för länge sedan provat ett par med skinnskoning men de var så stela och hemska i skoningen att jag knappt kunde gå i dom. Fast det kanske var ett misslyckat exemplar som jag provade då? Många andra verkar ju nöjda med sina skinnskodda...

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 169
Senast: muslidag
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 056
Utrustning Är jag ensam om detta problem. Rättare sagt: Är jag vanskapt? :o Jag har inte ägt mer än ett par helskodda ridbyxor i mina dar. Jag... 2
Svar
29
· Visningar
2 787
Senast: Jenilee
·
H
Utrustning Hur gör ni när ni tvättar helskodda ridbyxor? :confused: Olika beroende på vilket material byxan är skodd med? Har aldrig tvättat mina...
Svar
15
· Visningar
4 452
Senast: Happy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka