Tvätt av helskodda ridbyxor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Happy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 468
H

Happy

Hur gör ni när ni tvättar helskodda ridbyxor? :confused: Olika beroende på vilket material byxan är skodd med? Har aldrig tvättat mina helskodda, men är på tiden nu... :o (Tygskodda annars)

Sv: Tvätt av helskodda ridbyxor

Jag tvättar antingen med vanlit tvättmedel (lite stelt men inte så farligt) eller calvan clean. Märks inte så stor skillnad efter något ridpass. Mina byxor är skodda med fuskskinn.

jag tvättar mina i maskin 30 grader med caval clean, de blir lite stela men det försvinner när man tar på sig dem.

Jag har alltid tvättat mina helskodda (clarino) i 30 grader med vanligt tvättmedel. De har hållit bra. Efter 2 års användning varje dag nästan har ett par börjat bli noppriga i skoningen.

Jag tvättar de helskodda (alla är skodda med clarino tror jag) med vanligt tvättmedel i 40 grader.

Tvättar mina med tvättmedel avsett för skinn, tror det är Caval Clean jag har nu. In i maskinen 30-40 grader. Mina Eurostar är bortåt 6 år, riktigt skinn som först nu börjar bli lite ljusare.

När de torkar är det bra att "knöla" skinnet lite ibland, de blir faktiskt mjukare när de torkat.

Jag tvättar ridbyxor skodda med skinn i Caval Clean (köps i hästsportaffärer) och de som är skodda med clarino i vanligt tvättmedel. Så det beror precis som du skrev på vad dina byxor är skodda med. Har tvättat mina skinnskodda i vanligt tvättmedel men tyckte då att de blev väldigt stela och obehagliga.

Jag har alltid tvättat mina som vilket klädesplagg som helst och aldrig märkt något negativt men iofs så har väl inte många ridbyxor äkta skinn i baken längre........

vanligt tvättmedel, 40 grader. häll i lite mjukmedel så blir de inte ens stela! :D

Tack alla för era svar!!! Nu ska här tvättas ridbraller!! ;) :p

Tidigare tvättade jag alltid mina skinnskodda (clarino) ridbyxor i 30 grader maskintvätt med Caval clean men jag tyckte inte att de blev riktigt rena. Prövade därför med vanligt tvättmedel i 40 grader och det fungerade hur bra som helst. Tror aldrig att jag har haft så rena ridbyxor som nu :D

Caval Clean är ett tvättmedel anpassat för äkta skinn. Clarino och andra syntetmaterial som det oftast är in dagens helskodda ridbyxor finns ingen anledning att tvätta med Caval Clean - kostar bara onödigt med pengar och dessa material blir inte stela i tvätten heller.

Har ett par helskodda från Drako, inköpta 1998. Trots att jag använt dem i 7 år så gott som dagligen är lädret helt OK. Det är först sista året som de börjat ljusna något i färgen på lädret och börjat "omforma sej" = gällivarehäng eller fagerstasläpp :o men med långkalsonger under som man ju har på vintern ändå så sitter de som de ska. Jag har tvättat med Kaval Clean och inte centrifugerat efteråt utan låtit torka hängande. Lädret har varit lite hårt första gången efter tvätt men mjuknat när byxorna kommit på. Bättre köp har jag nog aldrig gjort!

Nej det har du rätt i och därför har jag slutat med caval clean och tvättar nu enbart med vanligt tvättmedel. Bara vanan som hänger i efter många år med helskodda byxor i äkta skinn ;)

Haha!! Vad är "fagerstasläpp" för nått? ;) :rofl:

Är du förresten från Fagersta? *nyfiknen* ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 876
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
16
· Visningar
1 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka