Helskodda vs oskodda

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wilden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 040
Sv: Helskodda vs oskodda

har du en hal sadel e det nog klart skönast med helskodda.
men själv avskyr jag helskodda rikbyxor.. :eek: usch! tycker man känner sig så klumpig och de klibbar i arslet :P haha
har bara oskodda eller knäskodda!

Jag kan inte rida i annat än helskodda nu .
När man har vant sig vid det så är oskodda såphala sen.:p

Har både och. Tycker båda funkar men det beror på vad man ska göra också. Dressyr kan jag rida i båda varianterna, hoppa skulle jag känna mig alldeles för "låst" med ett par helskodda och då skulle jag verkligen föredra tygskodda.

Fördelar helskodda:
Man sitter "fast" i sadeln

Nackdelar helskodda:
Man sitter "fast" i sadeln

och så är de svårare att tvätta...

Det är väldigt individuellt vad man tycker, så det går inte att säga att det ena är bättre än det andra. Jag känner mig lite "låst" med helskodda + att jag tycker de är lite obekvämare att ha på sig i stallet.

Jag föredrar helskodda. Tycker inte att jag fastnar nåt överdrivet i sadeln, kan ändra position utan problem och utan att lyfta på rumpan, men jag använder enbart byxor som är skodda med syntetmaterial, äkta skinn kanske har mer grepp?

Personligen gillar jag helskodda mest för att de håller bättre. Sitter ganska många timmar i sadeln, och har dessutom lite extra stoppning på insidan av låren som gör att de skaver mot varandra när jag går. Praktiskt sålunda med lite kraftigare material på utsatta ställen.

asfaltsflickan skrev:
Jag föredrar helskodda. Tycker inte att jag fastnar nåt överdrivet i sadeln, kan ändra position utan problem och utan att lyfta på rumpan, men jag använder enbart byxor som är skodda med syntetmaterial, äkta skinn kanske har mer grepp?

Personligen gillar jag helskodda mest för att de håller bättre. Sitter ganska många timmar i sadeln, och har dessutom lite extra stoppning på insidan av låren som gör att de skaver mot varandra när jag går. Praktiskt sålunda med lite kraftigare material på utsatta ställen.

Är bara i syntetsadeln som jag inte gillar de helskodda, i den vanliga älskar jag dem.

Oskodda!!!

Hade en period då jag bara red med helskodda, men nu tycker jag bara att det blir svettigt och äckligt, och dessutom fastnar man ju i sadlen...blä

HELSKODDA! :bump: !!!! Helt klart!

Vill man inte "fastna" i sadeln så köp ett par som är mer "mocka" skodda och inte skinn.

Föredrar utan skoning men måste nästan ha det för nöter bara hål på dom utan annars :p Så himmelens stelt med helskodda, och jag tycker inte att man glider mindre då iaf så.. Men utan är mkt bättre, synd att jag har så spetsiga sittben bara :D haha

Håller med, oskodda alt. knäskodda är bäst å skönast. Själv föredrar jag Cavallobyxor.

oskodda vid hoppning eller uteritt med mkt lätt sits och helskodda vid dressyr då jag annars bara bumpar omkring som en studsboll när jag ska sitta ned hela passet...

Jag har nästan bara helskodda ridbyxor för jag trodde att det där med balans satt i byxorna :smirk: Nu föredrar jag nog oskodda. Men det beror som sagt lite på sadeln. På en häst har jag definitvt helst oskodda. Det är en annan känsla helt enkelt. Till den andra hästen är sadeln så hal så där tar det en stund att vänja sej varje gång man har de oskodda.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka