Helt fel? Budget - W-Sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EMZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 123
E

EMZ

Funderar på en budgetvariant av en westernsadel... Finns att hitta hos H o v & Tass.. Under rubriken "Western budget" på deras hemsida...

Vet att det verkligen inte är nån direkt kvalitetssadel vi snackar om...men.. Gör jag bort mig totalt om jag köper en sån?

Är jag helt ute och cyklar om jag skaffar en sån? Nån som har en sån kankse? Erfarenhet?

Sv: Helt fel? Budget - W-Sadel

Jag ska skaffa en "budget sadel" och det tycker ajg är helt okej om du inte ska tävla i den. Jag menar: hittar du en sadel som sitter bra på hästen så spelar det ingen roll vad sadeln heter. ;)
Så resonerar jag.

Ne så kan man ju iochförsi tänka... ;)

Men...tänkte höra..hur är lädern i sadlarna (inte toppenkvalitet förstår jag) .. Men är det som att rida i en pappkartong..eller funkar det för både mig och hästen?

:bump:

Det jag skulle oroa mig för vid en billig sadel är inte läderkvaliten, utan bommen och dess förmåga till tryckfördelning. Tänk på att de dyrare märkena ofta lägger ner pengar på forskning om bommar, material, förmåga till rörlighet osv. De billiga märkena bara slänger ihop nåt och hoppas på det bästa...

Finns det inget begagnat i rätt storlek annars?

Jo jag ska nog fortsätta min jakt på en billig och BRA sadel... Bara de att ja blir så sugen när ja ser en så billig prislapp...men men... Har letat efter billiga och begagnade w-sadlar..men har tyvärr inte hittat nån som passar hästen+plånboken... :( ..men..ja ger ej upp.. ;)

Har ingen egen erfarenhet men enligt inridaren måste man kolla NOGA, för tydligen finns det billiga sadlar som är sneda i bommen oanvända:eek:
Jag funderar lite om det kan vara så att W-sadlar har ännu sämre kvalitet dom som är billiga än en engelsk sadel i samma prisklass.. För dom flesta W-ryttare rynkar på näsan bara det man nämner lågpris sadlar:crazy: (eller är vi helt enkelt så rika så att vi inte vill ha billiga saker:angel: :rofl: )

Nån som vet nåt om westernsadlarna från Källq*ists?...

:bow:

Double C har jättefina budgetsadlar :idea:

MVH/
Stefan

OKej! Har dom nån hemsida tror du? ... :) ..eller ska man söka sig till återförsäljarna kankse..?

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 779
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 739
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 474
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 031
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31