Bukefalos 28 år!

Helt tappat motivationen - skadad häst

Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Härligt att häst är bättre!

Min pålla är iaf inte sämre, men hon bor just nu 8 mil hemifrån på fullservicestall, där de tar hand om hennes hov så jag har tagit en paus från hästarna och koncentrerar mej på annat.. Hoppas motivationen kommer tillbaka på detta..

/Lavinia
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Då resonerar vi helt enkelt olika. Jag hade velat ha plåtar med en gång för att se statusen av leden. Sen kan man vid uppfölning ta nya plåtar och konstatera om pålagringarna blir sämre av igångsättning eller om det inte blir nån skillnad.

Jag tvivlar inte på att du vill göra aööt för att få hästen fräsch:)!

Du kan visst inte så mycket om röntgen;).

Jag tycker att TS flera gånger har resonerat väldigt adekvat kring röntgen och röntgenfynd. På en 16-årig häst kan man snarast förvänta sig att det finns lite "skräp" på röntgen och då står man där med röntgenplåtar som faktiskt inte ger någon större fingervisning om rätt åtgärd.
Haserna har ju visat lite spatt (trånghet och till och med osteofyt om jag läste rätt i trådstarten). Relevansen av röntgenfyndet är osäkert ställt i relation till skadans art.

Att ta nya plåtar vid uppföljning - några enstaka veckor senare - lär inte visa någon förändring i bilden. Så fort kommer inte röntgenförändringarna, om man inte har tecken på akut artrit. Men pålagringar och liknande ändrar sig inte särskilt fort.

Ledens "status" handlar mer om funktion, smärta än om röntgenbilder precis som TS skriver flera gånger.
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Tack! Skönt att jag inte är ensam om mitt resonemang :)

Däremot varade inte ljusglimtarna så långe, hästen har nu ett par dagar i rad varit varm i 2 ben (höger fram + bak) och gallig i höger has :(
Snart orkar jag inte vara positiv längre, om hästen blir gsämre bara av att strosa i hagen (han och hagkompisen gör inte många knop om dagarna). Ställer tillbaka honom i sjukhage gör jag inte, han vantrivdes såpass att han började matvägra (lämnade minst hälften av hö´t) och har tappat hull (relativt lättfödd häst normalt). Sedan han fick komma ur sjukhagen har han iallafall återfått glädjen i blicken och är mer alert på omgivningen igen :)
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Usch vad tåkigt!

Ja det är väl bara att låta honom gå där han går och se om han faktiskt blir sämre. Och då vet du ju..

Usch...

/Lavinia
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Tråkigt, men det tyder kanske på att ni inte hittat grundorsaken ännu? Hade vet någon teori om det på återbesöket?
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Med tanke på att hästen har ganska rak bog så finns en teori om att det beror på det. En annan teori är att röntgenförändringarna i bakhaserna har något med saken att göra, och ytterligare en teori är att det är något annat...
Hoppades på att hästen skulle vara såpass fräsch att vi kan genomföra ett ridprov om en vecka, men just nu känns det ganska långt borta tyvärr :(
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Återbesök igår, både ljusglimtar och förtvivlan.

Frambenen är helt rena, ingen hälta eller tveksamhet i steget. Däremot oren bak, samt gallig i höger has + knä. Bedövade bort hasen, och hältan försvann.
Behandlad med kortisonspruta i hasleden och glidleden, och ytterligare vila :(
Förhoppningsvis har vi hittat pudelns kärna nu, bara att hålla tummarna
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Ja, han har förtätningar i glidlederna och små röntgenförändringar.
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Du kan visst inte så mycket om röntgen;).

Jag tycker att TS flera gånger har resonerat väldigt adekvat kring röntgen och röntgenfynd. På en 16-årig häst kan man snarast förvänta sig att det finns lite "skräp" på röntgen och då står man där med röntgenplåtar som faktiskt inte ger någon större fingervisning om rätt åtgärd.
Haserna har ju visat lite spatt (trånghet och till och med osteofyt om jag läste rätt i trådstarten). Relevansen av röntgenfyndet är osäkert ställt i relation till skadans art.

Att ta nya plåtar vid uppföljning - några enstaka veckor senare - lär inte visa någon förändring i bilden. Så fort kommer inte röntgenförändringarna, om man inte har tecken på akut artrit. Men pålagringar och liknande ändrar sig inte särskilt fort.

Ledens "status" handlar mer om funktion, smärta än om röntgenbilder precis som TS skriver flera gånger.


Fast nej, jag köper inte allt det du säger;). Självklart händer inget dramatiskt som man kan se på röntgen på två veckor! Men det skrev jag inte heller. Jag skrev att om man tar plåtar med en gång så har man något att jämföra med vid uppföljning. Med uppföljning är för mig något man gör även på längre sikt-i synnerhet när hästen är så pass kass som TS häst. Det kommer att ta tid att få den fräsch, och är det fortfarande inte bättre efter 4-6 månader tar man nya plåtar och kan jämföra. Då ser man om processerna på ex glidleder, pålagrigar i kotor har förvärrats eller ifall de är stabila. Jag kunde förstås varit tydligare med vilken tidsuppfattning jag menade:).
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Jag ska vara plågsamt ärlig och säga att jag hade sett det som ett stort problem (i stil med moment 22) att hältan studsar mellan fram och bak, och att det faktiskt finns rejäl problematik bak.

När du såsmåningom sätter igång hästen vill du med din ridning få hästen att bära mer med bak, och där har du ett problem när hästen börjar känna av sin has. Hästen lägger fram vikten, och överbelastar fram. Och så är karusellen igång.

Själv har jag lagt min egen gräns vid att jag bara behandlar en åkomma åt gången, börjar det studsa runt är min tråkiga erfarenhet att det inte går att få rätt på med mindre än att man (i bästa fall) kan ha hästen halvskruttig och gående i hagen. Alternativet att köra konstanta rundsmörjningar och aldrig riktigt komma ur igångsättningsfasen är inget för mig.
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Jag är väl medveten om detta, och är, ärligt talat, inställd på att hästen inte kommer bli helt fräsch igen. Har dock i detta fall följt veterinärens råd, att ge hästen 1-2 behandlingar av bakbenen. Skulle hästen inte visa någon som helst förbättring till återbesöket om 2 veckor så får vi helt enkelt inse att vi gjort vad vi kan.
Jag har sedan första besöket varit inställd på att få ta bort hästen, tyvärr :(
Att låta honom bara gå är inget alternativ för mig, och jag kommer inte behandla honom gång på gång på gång... Kanske låter hårt, men en död häst lider inte. Överväger avlivning även ifall inte fb vill ersätta livvärdet. Detta är "sista chansen"
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Tillägger att jag har en kompis som är läkare och hon säger likadant om röntgen och den vet jag normalt sett använder mig av gör som din. Däremot har jag en klinik i min närhet som gärna använder sig av alla sina konstiga instrument och nya maskiner och diskuterar (och provar!) alla möjliga olika saker utifrån de fynd som dyker upp men det ser jag mer som ett utslag av veterinärernas unga ålder och bristande erfarenhet men även som en följd av kunder som inte är nöjda om deras djur inte undersöks omedelbart med alla dessa maskiner.
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Åh, stackars dig. Kan inte med ord säga hur ledsen jag är för din skull..Jag bara hoppas att det löser sig för dig! Sitter lite i samma sits. Har också en 16-årig valack, som nu fått en gaffelbandsskada. Prognosen ser inte jättebra ut :( Han har vilat nu i sex veckor och fått kortisonspruta. Ska in på återbesök nästa vecka.

Men du, jag vill bara berätta för dig att vi hittade faktiskt samma röntgenförändringar som du beskriver (dock liite mildare tror jag) förra året, typ november 2010. Vi kollade nu om det hade ändrats något och det hade det inte. Hästen känner inte av det alls, så det finns kanske hopp för din oxå?
Vet inte vad din häst har gjort tidigare, min har gått Svår hoppn så det gör ju givetvis att såna här förändringar är vanliga fynd i äldre ålder.

Som sagt, jag hoppas att din häst blir frisk och jag vet verkligen hur du känner dig!
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Min pålle har inte gjort så mkt tidigare vad vi vet om.
Kom till Sverige från Danmark hösten 2003, och såldes nästan omgående från importören till en ridskola. Var alldeles för känslig och "svår" för att fungera som lektionshäst, och såldes därför till privatperson efter ca 2 år. Där har han tränats i mestadels dressyr (ca LB-nivå), och hoppats upp till 1m (inget tävlad). Jag köpte honom från den personen i maj/juni 2009, och har efter det tränat på LB/110-nivå i dressyr/hopp med honom (startat hoppning upp till 1m). Ingen vet vad han gjort innan han kom till Sverige...

Var på återbesök förra torsdagen. Helt ren på böjprov och har ett helt annat driv i steget, men sätter inte under sig som han ska med höger bak på böjt spår. Därför kortisonbehandlad igen i hasled + glidled, men på söndag ska jag börja sätta igång honom enl schema jag fick från kliniken. Kommer göra återbesök (med ridprov) i mitten/slutet av februari.

Håller alla tummar och tår för att din häst repar sig :)
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

En liten uppdatering:

Var på återbesök igen för en vecka sedan, efter att hästen behandlats 2ggr med kortison i glidleder och hasleder båda bak. Har ridit igång honom så smått efter ett igångsättningsschema. Fortfarande inte ren under ryttare, avlastar vänster bak. Problemet lokaliserat till glidleden (ironiskt nog var det vänster glidled som visade minst förändringar på röntgen), och nu är det bara en tidsfråga innan pålle får somna in. Går just nu på butta, och kommer göra så en vecka till. Återbesök inbokat 22/3, och då kommer vi skicka in en livskadeanmälan på honom :(
Enda anledningen att han får den här sista butta-behandlingen är att det då vid återbesöket gått mer än 6 månader sedan vi började behandla, vilket (enl veterinären) underlättar processen med försäkringsbolaget eftersom det då är högst osannolikt att de ska kunna säga att det blir bra ifall vi ger det mer tid.
 
Sv: Helt tappat motivationen - skadad häst

Hej!

Beklagar verkligen.. Risken att han ska bli bra låter ju verkligen minimal.

Min pålla har fått komma hem och står nu i ett urmysigt stall med jättetrevliga människor, vi trivs kanon båda två och min motivation har verkligen kommit tillbaka under vår paus. Jag hade ingen motivation innan jag tog hem henne, men nu vill jag inte vara utan henne en dag!

Vi får äntligen skritta uppsuttet, men pga isen ute håller jag mig på marken än så länge. Fröken tappade ganska mycket vikt och göds just nu så det kännslite elakt att sitta på henne också.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 532
Senast: Ridinglady
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 902
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 757
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 927
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp