helt uppäten av knott

Seabaz

Trådstartare
Min häst är ute mellan ca 7.30 - 15.30 och idag när jag kom till stallet så var han totalt uppäten av knott fram på bringan, mellan frambenen och hela skapet. Eftersom han är vit så ser det rätt så groteskt ut för det har runnit blod.

När 17 är knotten som värst? Trodde det var tidiga mornar och kvällar men min häst är ju inte ute dom tiderna och är ändå äten på

Så vad 17 gör jag nu? Ska genast åka och köpa bogskydd som han har haft på sig tidigare år men knotten känns värre det här året, det är liksom högre upp på halsen.
Och vad är bästa sättet att skydda skapet?

Ett vanligt flugtäcke täcker INGEN av dessa delar ju :crazy:

stackars pålle, det satt till och med kvar knott i bringan som fick pillas bort, äckliga j-a meningslösa djur

Sv: helt uppäten av knott

Man får nog vänta till kl 9-10 i a f för att vara säker på att slippa de flesta av dessa odjur! Och in innan kl 16, men det görs ju. Enda tipset är nog Switch och Exemtäcke, fast täcket skyddar ju inte skapet. Insektsspray brukar hjälpa, men då måste det på innan hästen skall ut och inte dagen innan för då hjälper det inte. Tycker inte jag i a f. Vi har väldigt mycket knott här nu!!! Och faktiskt så är de framme trots att solen skiner och det är mitt på dagen. Tack o lov kommer de inte in i stallet.

Eksemtäcke(EJ flugtäcke) på och tre-ess eller liknande tjärsalva på skapet, tjockt och mycket.

Ja det blir nog till att införskaffa ett eksemtäcke till pållen. Switch däremot är något jag aldrig skulle ha på ett levande djur om någon så betalade mig.

Tjärsalva har jag i stallet så det ska jag smeta på!!

Svidknotten är äckligt aktiva just nu :)

Mitt på dan och i solsken kryper de runt på hästarna på just de ställen du beskriver.

Hos mig kommer de in i stallet också. Har du alla fönster och dörrar stängda?? Funderar på att stänga överallt och köra fläkten på kvällarna när de står inne.

Jag vet inte vad detta är för sort? små "osynliga" knott har vi i stallet på kvällarna ibland men dessa jag hittat på hästen är ganska stora? som en flygmyra?

Mot dessa funkar vilken matolja som helst. En del hästar som är superkänsliga reagerar dock även på detta.
Smörj underredet, bakom armbågen samt hela bringan o virvlar.

Tjärsalva eller någon riktigt fet salva som inte smälter bort direkt. Jag använder mest Skillingaryd och är det riktiga sår/behövs med skydd har jag nån asfet lanolingrej jag inte minns namnet på just nu. Rent ullfett som inte rinner bort lika lätt som Skillingaryden. I värsta fall, västskande sår som måste skyddas så Socatil, men det är väldigt få gånger (och är typ antibiotika eller något i så det ska ju verkligen inte användas i onödan!).

Annars är frekvent smörjning nog det viktigaste, minst 1 g/dag och innan värsta invasionerna.

Jag har använt 4 ess hästsalva (innehåller tjära) på min förra häst som vart väldigt sönderbiten vid juver, hudveck, bog och hals.

Säger som tidigare användare, köp ett exemtäcke. Hjälper verkligen. Till skapet rekommenderar jag nylanders hästkräm. Skaka ordentligt innan och använd gärna handskar, annars går du omkring och luktar tjära oavbrutet ;).

Men, alla salvor fungerar inte på alla hästar. Tyvärr. Men kan säga att jag provat nästan ALLT och tycker att just nylanders hästkräm fungerar bäst till skapet. Svullet, sårigt... no more!

Jag klär mina i exemtäcke med rejäl bröstlapp och mage, runt skap/juver och i armhålorna använder jag Skillingaryd salvan.

Använder Switch Och Ultrashield... Better safe than sorry...

Och mina hästar kan gå in i sina ligghallar när de vill, öppningarna har frysgardiner för så där finns inga kryp. Och det vet dom. På somrarna får jag t.o.m. fodra hö inne för att deras magar inte skall rasa.

Jag anser att alla hästar borde ha ligghall på sommaren då jag sett hur hästarna nyttjar den! Dagtid skydd för blinningar och bromsar, kvällstid o morgontid skydd för knott.

Jag klär mina i exemtäcke med rejäl bröstlapp och mage, runt skap/juver och i armhålorna använder jag Skillingaryd salvan.

Använder Switch Och Ultrashield... Better safe than sorry...

Och mina hästar kan gå in i sina ligghallar när de vill, öppningarna har frysgardiner för så där finns inga kryp. Och det vet dom. På somrarna får jag t.o.m. fodra hö inne för att deras magar inte skall rasa.

Jag anser att alla hästar borde ha ligghall på sommaren då jag sett hur hästarna nyttjar den! Dagtid skydd för blinningar och bromsar, kvällstid o morgontid skydd för knott.

Då är det i stort sett bara om nätterna de går ut :angel: Skämt åtsido, en ligghall är toppen, vår nyttjas också flitigt när det är hett och vindstilla. Och hjälper mot bromsarna när de kommer...:(

Jag håller HELT med!! Dvs även alla hästar som står på stall nattetid/dagtid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka