Bukefalos 28 år!

Helt utslagen av migrän

Jag vet att kollegan sagt när vi pratar om det, att hon tror att det är ett error i hjärnan som sorterar intryck hos de som får migrän. Att nej hon hon behöver inte ta ett glas vatten, nej hon behöver inte ta något att äta, nej hon behöver inte lägga sig och läsa någon bra bok, nej hon behöver inte lyssna på avkopplingsmusik, nej hon behöver inte ta en varm dusch, nej hon behöver inte goda råd, hon behöver inte ett jävla något. Då kan det gå över.
Åh vad jag känner igen det.... I helgen när jag låg på gränsen till döden försökte min sambo med allt, men jag kunde inte tänka nått utan svarade nej på allting...
 
Åh vad jag känner igen det.... I helgen när jag låg på gränsen till döden försökte min sambo med allt, men jag kunde inte tänka nått utan svarade nej på allting...

Fast man ÄR ju "nej" i det läget. Det är ju rätt. Man behöver inte en promenad, en stunds avslappning, ett glas vatten - mitt under en migränattack behöver man ingenting, utöver att spy.
 
Och det värsta: man ligger och försöker andas så lugnt man kan för att inte röra på sig i onödan, och så kommer fästmannen och kryper ner i sängen (kanske t.o.m. RÖR vid en och frågar hur man mår). Explosion i hjärnan.

Kallt (ibland funkar en enorm mängd kall, söt glass), mörkt, tyst och luktfritt. Sova. Treo.

Har det gått tillräckligt långt är det som ni säger; Nej. Inget. Tyst.
 
Och det värsta: man ligger och försöker andas så lugnt man kan för att inte röra på sig i onödan, och så kommer fästmannen och kryper ner i sängen (kanske t.o.m. RÖR vid en och frågar hur man mår). Explosion i hjärnan.

Kallt (ibland funkar en enorm mängd kall, söt glass), mörkt, tyst och luktfritt. Sova. Treo.

Har det gått tillräckligt långt är det som ni säger; Nej. Inget. Tyst.

Inte är man så trevlig heller... I helgen var vår yngsts hund på lekhumör o höll på att skälla på husse ute i trädgåden - jag släpade mig upp från mitt mörklagda rum och stapplade ut till dörren o skrek. Få hunden att hålla käften!!!! :devil::devil:
 
På tal om error i hjärnan, en gång när jag fick ett anfall på morgonen o inte kunde åka till jobbet o jag ringde chefen o talade om läget, så bad han mig koppla om min jobbmobil till honom. Det var för mig en omöjlig uppgift att genomföra o vart alla inkommande ordersamtal hamnade den dagen har ingen en aning om..... :confused::nailbiting:
 
Jag har väckts av telefonförsäljare (tror jag iaf) några gånger när jag precis somnat ifrån ett migränanfall. Svarar av automatik. Jag fattar inte ett ord av vad de säger, hör bara att det är en röst som pratar något konstigt språk. Brukar säga att jag har migrän och inte förstår vad de säger och sedan lägga på, men jag funderar på om det jag säger är lika oförståbart som det jag hör... :)
 
Jag har väckts av telefonförsäljare (tror jag iaf) några gånger när jag precis somnat ifrån ett migränanfall. Svarar av automatik. Jag fattar inte ett ord av vad de säger, hör bara att det är en röst som pratar något konstigt språk. Brukar säga att jag har migrän och inte förstår vad de säger och sedan lägga på, men jag funderar på om det jag säger är lika oförståbart som det jag hör... :)

Mitt språkcentrum bryter också ihop när jag får migrän! (migränbuddies! :up:) Efter vad andra förklarat för mig så kan jag prata lite förvirrat, men för det mesta blir det begripligt (även om något ord blir helt galet, eller hoppas över helt) - dock går det jättelångsamt. Alltså med underliga, lååååånga pauser mitt i meningar eller ord.

Jag anser att det är ett tecken på att jag borde få slippa prata när jag har migrän. :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag har under den senaste tiden fattat att jag tappar ord då jag är i en migränperiod. Helt vrickat. Jag låter som patienter med minnessjukdomar. Typ "Jag ska bara ringa en banan med min nya tomat". Eller "Jag ska bara... Vad heter det? Med telefon? Telefin? Fön?"
 
det finns många gemensamma nämnare, helt klart.
Jag har ju oftast bara lättare anfall, vilket jag är evigt tacksam för. Men även då slutar ju hjärnan liksom fungera. Man KAN INTE tänka... Jag har suttit några gånger mitt i tentaplugg och fått lindriga-medelmåttiga migränanfall och ändå försökt läsa lite. Men det är helt lönlöst!

Sen brukar jag nu domna i vänster ansiktshalva, tala långsamt för att hitta rätt ord och kunna uttala dem rätt. Det är rätt vanligt att jag sluddrar.
Visste jag inte bättre så hade jag funderat allvarligt på stroke, för det finns ju vissa likheter. Men det vore ju konstigt om man fick stroke regelbundet varje månad vid mens och ägglossning....

(för övrigt har mina anfall blivit lindrigare sedan jag började äta Magnesiumtillskott dagligen - huruvida det har ett samband vågar jag inte säga, men kanske?)
 
Åh vad jag känner igen det.... I helgen när jag låg på gränsen till döden försökte min sambo med allt, men jag kunde inte tänka nått utan svarade nej på allting...
Tänkte på det du skrev om på gränsen till döden ... Jag är rätt övertygad om att jag får en kemisk dipp i hjärnan vid en migränattack.

Just innan attacken kommer blir jag på fruktansvärt dåligt humör en liten stund. Och under själva attacken känner jag mig riktigt deprimerad, alltså på ett sätt som går utöver att jag är ledsen för att jag är så sjuk. Jag känner mig så nattsvart deprimerad att jag tror att det är kemiskt, faktiskt.

Någon som känner igen det?
 
Inte direkt. Jag blir bara vansinnigt trött och ibland väldigt godissugen innan ett anfall. Men under själva anfallet har jag bara dödslängtan pga den jävla smärtan. Sist hade jag så ont så jag inte ens kunde sova... o då varade anfallet i över 12 timmar... :(
 
Inte direkt. Jag blir bara vansinnigt trött och ibland väldigt godissugen innan ett anfall. Men under själva anfallet har jag bara dödslängtan pga den jävla smärtan. Sist hade jag så ont så jag inte ens kunde sova... o då varade anfallet i över 12 timmar... :(

Mina anfall är lite kortvarigare nu. Men innan jag började med de båda förebyggande medicinerna i början av sommaren kunde de vara i tre dygn, sedan behövde jag ett fjärde för att komma på fötter igen. Det var _för jävligt_
 
Åh - fy fan!! Det är väl märkligt att så många människor lider av det här och det ändå inte finns mer forsking runt det...?
 
Åh - fy fan!! Det är väl märkligt att så många människor lider av det här och det ändå inte finns mer forsking runt det...?
Klart det finns forskning, massor. Men gåtan med migrän är ännu inte löst, man vet inte vad som orsakar den eller vad som exakt händer i hjärnan. Inte ens den gamla sanningen, att smärtan orsakas av att blodkärlen utvidgas och dras ihop, är skriven i sten längre utan verkar vara på väg att omprövas.
 
Serotinin? Kanske nåt sånt, @mandalaki

Här är en snabbgooglad grej:http://www.achenet.org/resources/serotonin_and_headache/
Migraine and in particular, chronic headache sufferers, tend to have low levels of serotonin, and their serotonin level goes even lower during a headache. This low basal or baseline serotonin level appears to make it easier for headaches to be triggered.

Själv är jag väldigt irriterad före och under migränanfall. För mig funkade ju inte SSRI, så kanske inte just jag har såna problem.
 
Kanske det. Men jag skulle inte våga dra slutsatsen att en tillfällig dipp i serotoninet orsakar en så där snabb depp.

För många år sedan åt jag SSRI i ett halvår, de hämmar ju återupptaget av serotonin i hjärnan. Jag minns faktiskt inte om det påverkade min huvudvärk.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Givetvis har jag ett annat nick, de som känner igen mig behöver inte outa mig här. Jag har en helt fruktansvärd arbetssituation...
Svar
13
· Visningar
1 732
Senast: napoleon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp