Heltokig rymling

S

Spirelli

För andra gången i sommar rymde vår D-ponny vi har till låns. Smet förbi mig när jag skulle ta en annan häst ur hagen. När det hänt med nån av våra egna går allt som smort med godis och sen grimma på rymlingen. Inte den här inte! Far omkring som en vettvilling med bakutsprkar och krumbukter. Närmar man sig vänder han rumpan till och slår. Sticker sen iväg, dockinte längre än till närmaste grästuva. Annars har vi inga kommunikationsproblem. Följer mig som en hund i grimma utan grimskaft och stannar på kommando. Men lös är det som om djävulen flyger i honom. Känns då hux flux helt opålitlig. Båda gångerna har det slutat med att vi fått öppna stängslet tillräckligt mycket för att göra en fålla att mota in honom i hagen igen. Vad ska vi göra?????
 
Är det en lånehäst kanske du inte vill jobba så mkt med hästen. Då kan du lösa problemet med att den smiter ut genom att göra en sluss vid grinden inne i hagen.
 
Min shettis är för jäklig utan grimma, hon smiter iväg direkt. Men med grimma på kan hon till och med stå still hur länge som helst när jag borstar och pysslar.
Tycker du ska börja vänja hästen vid att alltid ha grimma på i hagen faktiskt så att den liksom vet att den sitter fast och det inte är någon idé att smita iväg.
Att ha en extra fålla innan grinden är också en bra garnati för att hästen inte smiter iväg. Man får på något vis lära hästen att det inte är lönt att smita ut då brukar det försvinna.

/Hippo
 
Jag vill jobba med problemet för den blir nog kvar här ett tag. Grimma i hagen vill jag inte ha på grund av mycket träd, stubbar med mera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp