Bukefalos 28 år!

Hemgjord müsli

kopur

Trådstartare
För en tid sedan testade jag för första gången att tillverka hemgjord müsli. Jag följde ett recept där man blandade havregryn med olika frön och nötter, blötte lite med olja och vatten samt rostade i ugnen. Någon exakt tid för ugnsrostningen fanns inte angiven - bara att man skulle akta så att det inte blev bränt. Sedan dess har jag förvarat min müsli i en lufttät burk, som det stod i receptet.

Efter att ha mumsat hemmagjort gott i morgonyoghurten i ett par veckor blev jag idag tveksam... tyckte det smakade lite underligt... och när jag grävde djupare i müsliburken hittade jag en stor luden klump! :eek:

Vill därför gärna ha tips från andra som gjort hemgjord müsli vad som kan ha varit felet! Hade jag inte rostat den tillräckligt länge i ugnen? (Hur vet man vad som är tillräckligt länge?) Ska man inte förvara lufttät utan istället luftigt? Hur länge kan man räkna med att hemgjord müsli håller sig fräsch? :confused:
 
Sv: Hemgjord müsli

:rofl:
Trodde du hittade ett odefinierat djur i burken, inte en mögelklump!
(Brukar själv emellanåt ha en enorm luden klump i godispåsen om man inte ser upp. "Kanin" tror jag den kallas för.)

Om müslin möglar är det väl pga för hög fuktighet, kanske skulle rostats längre?
 
Sv: Hemgjord müsli

Eller kanske inte rosta den alls :p
Finns det inte förresten någon müssli grund lr så som man kan köpa och sen blanda med vad man nu känner för?!
 
Sv: Hemgjord müsli

Eller kanske inte rosta den alls :p

Jag tror inte magen mår så bra av att äta havregryn, som ju oftast är basen i müsli, bara sådär...;)

Till TS: Googla och se om du hittar någon lämplig tid för rostning.
 
Sv: Hemgjord müsli

Om jag var du så skulle jag inte ha den i lufttät burk. Då kan fukten dunsta istället för att orsaka mögel. Jag förstår inte poängen med att blanda i olja och vatten dock...

Jag gjorde en jättegod musli som det fanns recept på paketet med nyponmjöl jag köpte på hälsokosthyllan. Rekommenderas!
 
Sv: Hemgjord müsli

Om jag var du så skulle jag inte ha den i lufttät burk. Då kan fukten dunsta istället för att orsaka mögel. Jag förstår inte poängen med att blanda i olja och vatten dock...

Jag gjorde en jättegod musli som det fanns recept på paketet med nyponmjöl jag köpte på hälsokosthyllan. Rekommenderas!

Oljan och vattnet var väl för att man skulle rosta den i ugnen antar jag... Alla müslivarianter jag sett som rostas i ugn har varit med olja alt olja och vatten. (Man bara fuktar det lite.)
 
Sv: Hemgjord müsli

Den kanske inte hade svalnat av som den skulle, då bildas det ju fukt.
 
Sv: Hemgjord müsli

Jag brukar göra hemgjord musli, det är så gott! Jag brukar stänka på lite vatten (blomspruta funkar kanon) och sen rosta den i ca 10-15 minuter. Efter det får den stå tills den är helt sval och torr. Jag förvarar min musli i en pappers påse (återvunnen köp-musli påse!) Jag tror att det är viktigt att muslin är helt torr innan man förpackar den.
Hoppas du slipper fler hår monster i muslin!

Här kommer ett jätte bra recept!
6 dl råg lingor
2 dl vetekli
2 dl vetegroddar
1 dl linfrön
2 dl solrosfrön
2 dl hackad mandel

Vill man lyxa till det lite har man i lite frysta hallon när man ska äta!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp