Hemhjälp?

pepp

Trådstartare
Min kompis har en pappa som fått prostatacancer och nu får hon ta hela hans börda själv på sina axlar.
Förra veckan hade hon fått skjutsa han upp och ner för backar i rullstol (han har svårigheter att gå-bilen var trasig) in till stan för att hämta ut en del saker på apoteket samt snacka med FK.

Han har sagt åt henne att "han har ju ingen annan" som kan fixa det åt honom. Hon får även åka och göra hans storhandlingar, åka hela staden runt för att hämta ut katetrar osv osv. Han förväntar sig att hon ska släppa allt det hon gör för att ställa upp för honom...

Finns det inget speciellt stöd han kan få så att hon slipper bära allt på sina axlar och känna sig så ansvarig?
Jag frågade henne idag när vi sågs, men hon visste inte riktigt, så jag tänkte att jag frågar allsmäktiga buke!
 
Ja, hemtjänsten kan hämta ut mediciner på apotek, det går säkert även att få färdtjänst om han behöver hjälp att ta sig till sjukhus eller så?

Men kommunens biståndshandläggare vet mer, precis som @Widerberg redan sagt. :)
 
Gött att man kan fråga på buke och få snabba svar :up: Hoppas det går att lösa snabbt, även om det finns fru eller barn till förfogan måste det slita ganska så hårt på relationen sinsemellan :(
 
Gött att man kan fråga på buke och få snabba svar :up: Hoppas det går att lösa snabbt, även om det finns fru eller barn till förfogan måste det slita ganska så hårt på relationen sinsemellan :(

Älskar buke :love:
Jag hoppas verkligen hon tar tag i det, ska fråga i slutet av nästa vecka! Visst vill man ju hjälpa sin förälder/närstående när den går igenom en sån grej. Men samtidigt ska det ju inte behöva gå ut över sitt vanliga liv också.
 
Men alltså - med rullstol och kateter låter det som om han behöver vård även efter att han skrevs ut från sjukhuset? Isåfall ska det göras en vårdplanering i samband med utskrivningen. Där deltar vårdansvariga från sjukhuset tillsammans med kommunens biståndsbedömare och man avgör vad patienten anses behöva.

(Obs - jag är ingen expert på det här men har just kommit i kontakt med det pga sjuk mamma. Så som jag fattat det så är det sådär det ska funka, åtminstone i mitt landsting).

Risken är kanske att din kompis pappa sagt på sjukhuset att Nejdå, jag behöver ingen hjälp, min dotter hjälper mig.
 
Så ska det funka i alla landsting, men är det så att det inte är aktuellt med nya eller förändrade insatser blir det ingen vårdplanering. Så det kan vara så att han avsagt sig den möjligheten.

Hur har det gått för din kompis och hennes pappa?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 269
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 668
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 702
Senast: Trott
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 414
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp