Hemliga protokoll?

T

tottenham

Är det tillåtet för en ordförande att hålla protokoll hemilga för vissa andra styrelseledamöter?
Är det tillåtet att hålla dem hemliga för medlemmar?
Vart kan man läsa om föreningsregler?
Är det tillåtet som ordförande att utesluta vissa styrelsemedlemmar från styrelsemöte?

Väldigt angelägen att få svar på detta!

Sv: Hemliga protokoll?

Föra egna protokoll och visa dem för den man så önskar är förmosligen ok om man inte bryter mot nåon tystandsplikt.

Beroende på stagar kan man hålla hela eller delar av protokoll hemliga.

Det är under vissa förutsättningar tillåtet att utestänga styrelse medlemar, t.ex om det är fråga om jäv men då bör det framgå av stadgarna.

Det är under vissa förutsättningar tillåtet att utestänga styrelse medlemar, t.ex om det är fråga om jäv men då bör det framgå av stadgarna.

måste protestera mot det påståendet!
visst, en ledamot kan utestängas från den punkten under mötet för att undvika en jävssituation. men ALLA medlemmar i föreningen, inklusive styrelsemedlemmarna, har rätt att se styrelseprotokollen!
VARFÖR?
därför att det är medlemmarna som på årstämman/föreningsstämman beslutar om ansvarsfrihet för styrelsen och ska välja en ny!
DÄRFÖR!

och för att svara på första inlägget:
alla medlemmar har rätt att få ett exemplar av föreningens stadgar. där står alla regler som gäller i föreningen!
om du inte får tag i den så kanske du kan få ut den från skatteverket. alla föreningar är registrerade där, men jag vet inte om de måste lämna in ett exemplar av sina stadgar ... ekonomiska föreningar måste göra det iaf.
prova!
det får inte gå till hur som helst!!!

är det så att föreningslagen bara gäller ekonomiska föreningar o att ideella föreningar bara tolkar den lagen?

Klippt ur Grundläggande Föreningskunskap:

Ideella föreningar och organisationer arbetar ganska fritt. Det saknas speciallagstiftning för ideella föreningar, men andra lagar tillämpas då det är aktuellt, t ex när en förening måste betala skatt.

Är alltså inte lika med lagar för Ekonomiska Föreningar.

Se vidare: http://www.immi.se/foreningskunskap/olika.htm

Kommentarer till förstainlägget.
Alla styrelseledamöter skall kallas till alla styrelsemöten. Ledamot kan bli ombedd att lämna mötet för vissa punkter där risk för jäv befaras o likn.
Fundera över konsekvenserna om ordförande kunde välja och vraka vilka styrelseledamöter h*n ville kalla till olika möten. :eek:

Alla föreningens medlemmar har rätt att se styrelsemötesprotokollen, men därmed inte sagt att allt står i dessa. Man kan av hänsyn till personers integritet, avtal med företag/andra föreningar etc utelämna viss information. Protokollen skall dessutom godkännas av efterföljande styrelsemöte.

Läs stadgarna! Du har som medlem all rätt att läsa dom/få ett exemplar vid förfrågan. Däri ska stå dom regler som gäller för din förening specifikt. Ofta använder man sig av RF:s normalstadgar med ett eller annat tillägg. RF= Riksidrottsförbundet.

Om jag minns rätt...
LIA

babsan skrev:

måste protestera mot det påståendet!
visst, en ledamot kan utestängas från den punkten under mötet för att undvika en jävssituation.

Och exakt mot vad i citatet protesterar du mot, du verkar snarast hålla med?

Föra egna protokoll och visa dem för den man så önskar är förmosligen ok om man inte bryter mot nåon tystandsplikt.
Är det egna anteckningar du menar? Protokoll kan knappast vara "egna".

LIA

stuv skrev:
Hej.

Föreningslagen gäller även ideell förening, fastän det står ekonomisk förening på länken
Mvh stuv

Sorry, blev lite galet:angel:

Citat ur föreningshandboken:
Lagen om ekonomiska föreningar är något av en rikslikare för all föreningsverksammhet. Men ideella föreningar arbetar ofta med betydligt färre formaliteter. En genomläsning av föreningslagen ger värdefulla kunskaper också för den som är verksamm i en ideell förening. Slut citat.

Hoppas ni blev klokare
Mvh Stuv

Knapplån

Det är väl ganska vanligt att delar av protokoll inte är offentliga för alla medlemmar, tex sådant som gäller anställdas löner och liknade. Likaså kan det ju finnas beslut som kan skada föreningen om de blir offentliga tex om framtida satsningar som konkurrerande föreningar inte ska kunna "stjäla".

LIA skrev:
Är det egna anteckningar du menar? Protokoll kan knappast vara "egna".

LIA

Varför inte? Känner jag för att föra protokoll så gör jag det oavsett om jag är sekreterare eller inte, och bestämmer själv vad jag vill göra med det. Är jag däremot utsedd till sekreterare så lämnar jg protokollet för justering och sedan är det upp till styrelsen/föreningen att hantera det enligt stadgarna, dock brukar ordföranden sällan även agera som sekreterare enligt min erfarenhet så det är inte troligt att den ordförande som här åsyftas även aggerar tillförordnad sekreterare.

Egna anteckningar är ju en sak, det kan ju ingen göra nåt åt. Protokoll är ju en annan sak om de är från styrelsemöte då..

Lobelia skrev:
Och exakt mot vad i citatet protesterar du mot, du verkar snarast hålla med?
jag försökte göra ett förtydligande, men lyckades nog inte särskilt bra. :crazy:
det jag menar är att en styrelseledamot naturligtvis kan utestängas från ett speciellt beslut, för att inte jäv ska uppstå, men det ska då tydligt framgå av protokollet och naturligtvis har alla styrelseledamöter rätt att bli inbjudna till alla styrelsemöten!
hoppas att det gör det tydligare :smirk:

ni har båda rätt.
slår man upp protokoll står det: skriftlig redogörelse, vanligen uppdelad i paragrafer, för vad som förekommit o beslutats vid ett sammanträde el. likn.

det innefattar naturligtvis egna anteckningar från ett möte, men i daglig betydelse har protokoll en delvis annan innebörd.

varje styrelse har en sekreterare, eller i varje fall en mötessekreterare, vars uppgift är att föra protokoll. detta protokoll ska sedan justeras av valda justerare, ordförande eller annan som mötet valt. man kan också välja att justera protokollet vid nästa möte (relativt vanligt eftersom det är ganska praktiskt).
om då någon annan också för anteckningar kallas detta inte för protokoll eftersom det skulle vara att förvirra.

alltså: alla ledamöter kan (och bör) föra egna anteckningar, men det är sekreteraren som skriver protokoll som sedan läses igenom och justeras.

är vi överens? :)

Ja, det verkar så.
Vill klargöra lite till.

Protokoll är en värdehandling för föreningen eftersom det är det offentliga dokumentet för vad som avhandlats och bestämts av styrelsen under styrelsemötena. Det ska också vara undertecknat av protokollföraren samt justerat av annan som deltagit på mötet, vanligen ordföranden (som du skriver).

Enligt Nordstedt svenska ordbok:
(Formellt avfattad) redogörelse för vad som förekommit och beslutats vid sammanträde eller förrättning.

Det man skriver för egen del är (minnes-)anteckningar. Dom gör man som man vill med.

LIA

Senast ändrad:

LIA skrev:
Ja, det verkar så.
Vill klargöra lite till.

Protokoll är en värdehandling för föreningen eftersom det är det offentliga dokumentet för vad som avhandlats och bestämts av styrelsen under styrelsemötena. Det ska också vara undertecknat av protokollföraren samt justerat av annan som deltagit på mötet, vanligen ordföranden (som du skriver).

LIA

Protokoll justeras vnligen av utsedd justeringsman vilket enligt min erfarenhet vanligen inte är ordföranden utan snarare en vanlig ledamot (eller två). Protokoll är på inget sätt i sig offentligt, vad dom gäller varierar från förening till förening (eller anna typ av organisation) och jag är tveksam till om det i vanliga fall kan betraktas som värdehandling, de flesta är troligen inte värd något alls på den öppna marknaden.

Min uppfattning är att protokoll från styrelsemöten INTE är offentliga, utan de är styrelsens instrument för den fortlöpande verksamheten. Om någon medlem i föreningen skulle vilja veta vad som avhandlats vid en viss punkt på ett visst styrelsemöte avgör styrelsen om detta kan "lämnas ut".

Immer

Det känns som om du rör ihop saker och ting?

Protokoll justeras vnligen av utsedd justeringsman
Nu är du troligen inne på årsmötesprotokoll? Alt myndighetsprotokoll?

Protokoll är på inget sätt i sig offentligt, vad dom gäller varierar från förening till förening
Det är sant "i första skedet". Däremot om det/dom används t ex i någon typ av processer som underlag för hur styrelsen agerat och beslutat.

de flesta är troligen inte värd något alls på den öppna marknaden.
Här missuppfattar du helt min mening med ordet "värdehandling". Tänk efter!
I o f s är nog de första orginalprotokollen från gamla föreningars (1800-talet) styrelsemöten värda ordentliga summor om dom finns kvar! ;)

LIA

LIA skrev:
Det känns som om du rör ihop saker och ting?

Protokoll justeras vnligen av utsedd justeringsman
Nu är du troligen inne på årsmötesprotokoll? Alt myndighetsprotokoll?

Nej, ingen styrelse jag sutit i har funnit det lämpligt att låta ordförande justera om det gått a undvika, normalt sett har lotten fallit på ledamöterna.

Protokoll är på inget sätt i sig offentligt, vad dom gäller varierar från förening till förening
Det är sant "i första skedet". Däremot om det/dom används t ex i någon typ av processer som underlag för hur styrelsen agerat och beslutat.

Och det första skedet är normalfallet, det är endast i undantags fall som någon undersöker hur en styrelse agerat och troligen kan endast polisen eller motsvarande begära ut protokoll i strid mot föreningsstadgarna.

de flesta är troligen inte värd något alls på den öppna marknaden.
Här missuppfattar du helt min mening med ordet "värdehandling". Tänk efter!
I o f s är nog de första orginalprotokollen från gamla föreningars (1800-talet) styrelsemöten värda ordentliga summor om dom finns kvar! ;)

Eller så uttrycker du dig inte på ett sådant sätt att det är möjligt att förstå. Det tredje alternativet, vilket jag tror stämmer bäst in här är att jag helt enkelt inte hållet med. Jag har svårt att se något större värde i ideela föreningars styrelseprotokoll (=arbetsdokument) utom möjligen för stunden och några månade frammåt.

Vilka reglersom är tillämpliga beror på om det rör sig om en ideell eller ekonomisk förening eller om det är bolagiserat. De flesta ridklubbar är ideella föreningar och för dessa finns ingen särskilld lag (utöver vad som följer av redovisningsskyldighet) visst analogiskt stöd hämtas ibland ur Föreningslagen, men annars är praxis styrande. HD har slagit fast att en IF måste ha en stadgar som fastslår hur beslut skall fattas avstyrelsen.

Eftersom det rör sig om en privat sammanslutning finns ingen skyldighet att lämna ut handlingar till medlemmar (förutsatt att detta inte krävs enligt stadgarna) vilket finns för offentliga organ. Medlemmar utövar sin rätt genom att välja styrelse, är man inte nöjd får man rösta för en annan styrelse nästa omval.

Inom styrelsen beror detta på om det beslutas något på "hemliga" mötet där det krävs att ledamoten skulle varit delaktig. Det uttryckliga kravet som finns för IF är att det skall vara reglerat i stadgarna hur beslut skall fattas och att styrelse skall finnas. Det bästa för dig att göra är att kräva att få se stadgarna och om det inte strider mot något där att hålla dig utanför vid hemliga möten etc.är du ganska rökt...

Bästa alternativet är att försöka komma överens, eller om samarbete är omöjligt att avgå. Dina chanser att på något sätt påtvinga samarbete är minimala, att som medlem kräva utfå handlingar har inget stöd, men du kan ju alltid föröka övertyga dem att du har rätt till handlingarna,
om något så visar denna sida hur lite koll många har,
skulle säga att det är din bästa chans..

/Juriststuderande

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 911
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka