Hemlös katt

Gullan86

Trådstartare
det är så att vi just flyttat till ett hus på landet och har i flera månader sett en liten mager och tuffsig kisse sitta mitt inne i en stad/by ca 3 mil från där vi bor.
folk har gett den mat och t.o.m stallt ut en kattkorg till den.
den satt först bland sopor/där man slänger typ kartonger och flaskor och sånt sen när vädret blev sämre nu så har den suttit under ett smalt tak där det regnet in så den var alldeles blöt och kall senast vi körde förbi.

ingen verkar kunna/vilja ta hand om den och nu de senaste dagarna var det riktigt dåligt väder i flera dagar med regn och kallt väder hela dagarna och nätterna stackars misse.

så igår kväll så stod vi inte ut mer utan vi körde och hämtade katten vet inte om det var dumt men känns som jag inte hade stått ut med tanken att en dag köra förbi och se ett torrt skinn ligga där:crazy:

vi har en hund så nu sitter katten i ett rum tills vi fått tag på en veterinär.
han (vi tror det är en kastrerad hane) är liten och såg ut som en kattunge från i år först men till vår förskräckelse upptäckte vi att kattstackarn inte hade en endaste tand i hela munnen:crazy:
tror ni den kan vara gammal då eller kan katter tappa tänderna av någon annan anledning fast de är yngre?

vi tror vi ska åka med han till en veterinär iaf så de får undersöka honom men vad hade ni gjort? jag kan inte se han sitta där och frysa ihjäl men endå vet jag inte om jag vågar ge mitt hjärta och kärlek till en katt som kanske är jättegammal och dör om ett år lagom när man lärt känna den:crazy:men vad ska man göra kan ju inte släppa ut han igen...

vad hade ni gjort?
 
Sv: Hemlös katt

Ta med katten till en veterinär för undersökning och ID-kontroll (ifall katten är chippad), och sätt upp lappar/hör dig för i omgivningen om någon vet var katten kommer ifrån. Dock låter det ju inte direkt som om den har något hem att återvända till, men den kan ju också vara bortsprungen. Får du inget bra svar och katten inte är ID-märkt, så får man väl dock anta att kattstackaren är hemlös, och då gäller det ju att hitta ett nytt hem till den lille. Jag vet dock inte om man måste blanda in polisen när det gäller en ev. hemlös katt? D.v.s. anmäla "katt upphittad"...?

Och slutligen, kattungar tappar tänder då de liksom vi har mjölktänder som ska bytas ut medan de är små, men att katten inte har några tänder kvar alls låter inte särskilt "normalt" i mina öron. Har katten levt i misär tillräckligt lång tid är det kanske inte så konstigt, dock. Jag vet inte... Men säkert finns det någon annan här som har mer koll.

Jag hoppas det löser sig med katten! Och en stor eloge till dig som bryr dig! :bow:
 
Sv: Hemlös katt

Är det en hemlös katt behöver inte polis blandas in. Men hur vet man om den är hemlös eller kommit ifrån sin ägare och inte hittar hem? Jag tycker du ska anmäla den upphittad. Tänderna kan katter tappa även om de är unga. Min ena katt hade tappat alla sina tänder då hon var 1.5 år, men kan äta normalt ändå. Däremot har ingen av de hemlösa jag haft varit tandlösa. Snällt av dig att ta hem kisen och jag tycker inte du ska vara rädd för att den är gammal. Tänk vad undrbart att kunna förgylla ett gammalt djurs tillvaro och ge det en trygg och kärleksfull sista tid. Men jag tycker ni ska ta den till veterinär och få gjort en hälsokoll på den. Lycka till!
 
Sv: Hemlös katt

tack så jättemycket för ditt svar:bow:
vi har beställt tid till veterinär nu på onsdag så får nog köpa medel för öronskabb och sånt...

vad brukar man behöva åtgärda på en hemlös katt vanligtvis? då tänker jag på typ öronskabb, nåt i pälsen kanske? m.m?
blir intressant att höra vad veterinären säger hoppas det är kunniga så de kan ev se hur gammal katten är, vet ni om man kan se det på en katt utan tänder förresten:crazy:

ja bra, det med id kontroll ska jag be veterinären göra tänkte faktiskt inte på det men sånt är inte jättevanligt på typ bondkatter väl?

vi tror att eftersom den suttit i flera månader på samma ställe, att ägarna kanske avlidit och den inte har något hem att gå hem till igen för jag tänker att om den vore bortsprungen så varför stannade den kvar i stan, för till en början fick den säkert inte mat av folk.
men nu på slutet verkar flera ha gått och gett den mat flera gånger om dagen och den fick ju t.o.m en korg av någon, men så kallt som det börjar bli nu så hade jag inte hjärta att låta den sitta där helt blöt i nästan minusgrader:cry:

den verkade inte gå därifrån heller utan satt jämt på samma ställe och väntade på att någon skulle komma och vilja slänga sina sopor och ev ha lite mat med sig till han.

för 2 år sedan så kom faktiskt en kattunge till oss ca ett halvår gammal och okastrerad i slutet av sommaren till vår stuga som ligger inte alls långt ifrån där denna katten satt nudå och den kattungen tog vi hand om, den var jättemager och bara skrek när han kom och riktigt skopade i sig maten han fick, åt t.o.m potatis så hungrig han var...han är en underbar katt nu.
vem har hjärta att låta en katt som kommer/man ser behöver hjälp bara dö lixom...så hemskt..

men de finns ju så himla mkt sommarkatter och övergivna katter tyvärr men de man hittar/som kommer kan man ju ta hand om om man har möjlighet.

tack så mycket synd att inte alla tänker så med, tänk alla stackars sommarkatter fattar inte hur de tänker...

Ta med katten till en veterinär för undersökning och ID-kontroll (ifall katten är chippad), och sätt upp lappar/hör dig för i omgivningen om någon vet var katten kommer ifrån. Dock låter det ju inte direkt som om den har något hem att återvända till, men den kan ju också vara bortsprungen. Får du inget bra svar och katten inte är ID-märkt, så får man väl dock anta att kattstackaren är hemlös, och då gäller det ju att hitta ett nytt hem till den lille. Jag vet dock inte om man måste blanda in polisen när det gäller en ev. hemlös katt? D.v.s. anmäla "katt upphittad"...?

Och slutligen, kattungar tappar tänder då de liksom vi har mjölktänder som ska bytas ut medan de är små, men att katten inte har några tänder kvar alls låter inte särskilt "normalt" i mina öron. Har katten levt i misär tillräckligt lång tid är det kanske inte så konstigt, dock. Jag vet inte... Men säkert finns det någon annan här som har mer koll.

Jag hoppas det löser sig med katten! Och en stor eloge till dig som bryr dig! :bow:
 
Sv: Hemlös katt

Är det en hemlös katt behöver inte polis blandas in. Men hur vet man om den är hemlös eller kommit ifrån sin ägare och inte hittar hem? Jag tycker du ska anmäla den upphittad. Tänderna kan katter tappa även om de är unga. Min ena katt hade tappat alla sina tänder då hon var 1.5 år, men kan äta normalt ändå. Däremot har ingen av de hemlösa jag haft varit tandlösa. Snällt av dig att ta hem kisen och jag tycker inte du ska vara rädd för att den är gammal. Tänk vad undrbart att kunna förgylla ett gammalt djurs tillvaro och ge det en trygg och kärleksfull sista tid. Men jag tycker ni ska ta den till veterinär och få gjort en hälsokoll på den. Lycka till!

tack för svaret:)
nej det är ju jättesvårt att veta om den e hemlös, vår andra hittekatt kom ju till oss och ingen ville ju ha den heller...de finns de ju så hemskt mkt katter ingen vill ha.
det som känns så dumt är ju, vart ska jag anmäla den upphittad den har ju suttit där i stan i flera månader och folk har haft chansen att ta hand om den lixom...jättesvårt..

oj jaså de kan det? men vet du varför din katt tappade sina tänder så tidigt och inte fick några nya?

nej tack det kändes bättre, är ju lite orolig om han är mycket gammal men han verkar så himla frisk endå trots det han varit med om så han verkar ju inte gammal, en gammal katt sådär borde väl inte klara jättekalla blöta nätter ute ju..
 
Sv: Hemlös katt

Tur att det finns människor som dig!!

Vad fint att du tog hem den stackars katten, det värmer hjärtat!
Har själv hjälpt oönskade katter och tagit hem en förvildad kisse, de är alla gosiga, friska och underbara katter idag.

Hoppas det går bra hos veterinären!!
(avmaska katten kan vara bra förresten)
 
Sv: Hemlös katt

:bow:
Heder åt dig för att du tog in honom och kattungen för några år sedan också.
Katten kan dock vara bortsprungen från en stad längre bort. Vet du vad ditt närmaste katthem heter? Du kan se om dem har en hemsida där dem lägger upp efterlysta katter också. :)
Lycka till med kissen! :love:
 
Sv: Hemlös katt

Vilken hjärtskärande läsning :cry: Jättefint gjort av dig att ta hand om katten!
Hoppas nu att allt ordnar sig till det bästa och att det går bra hos veterinären. Uppdatera oss gärna om hur det går för er!
 
Sv: Hemlös katt

Tack alla för era fina svar!
nu ska jag berätta hur det har gått:banana:
vi åkte till veterinären med den lilla katten och det gick jättebra, han spann hela tiden när veterinären undersökta honom så glad för att någon ville ta hand om honom och hålla han.
vi köpte medel till öronen för han hade öronskabb så nu håller vi på att behandla mot det i 10 dagar 2 gånger per dag han börjar redan bli bättre har de så jobbigt med att de kliar annars.

sen vaccinerade vi mot kattpest och kattsnuva han märkte inte ens sprutan utan fortsatte bara spinna så söt.
sen skulle han gå runt hos veterinären och kolla läget, det är en bestämd kille det där men hur snäll och kelig som helst.

veterinären tyckte det var jättekonstigt med en katt utan tänder hade han bara sett på inavel tydligen men då skulle han ha varit mycket mindre i str med men han tippade på att det var någon typ av missbildning och gissade på att katten endas är 3-4år gammal:banana:så det känns jättebra för han är ju så himla ung i kroppen och lekfull och ja han känns verkligen inte som 20år eller nåt för att ha anledning att ha tappat varenda tand lixom.

och veterinären såg att det var en kasterad hankatt förresten så det var ju skönt att slippa göra men det betyder ju att han varit hos någon iaf och det märks hur tydligt som helst för han kan öppna dörrar själv hihi han hoppar upp på handtaget med armbågen och tynger ner tills dörren gläntar sen hoppar han ner och tar med tassarna och sen spatserar han in och därmed släpper ut hunden(när katten vill in för de vill han ofta vill hellre va inne nu och ligga framför brasan:))

jag bad veterinären kolla så han inte hade nåt chipp eller markering i öronen och det hade han inte. troligen har hans ägare dött och han blivit utestängd eller de flyttat och lämnat honom, antagligen ville inte han lämna sin stad där vi hittade honom sittande...

han har ju suttit helt själv i minst 3 månader i ur och skur och ingen velat ta in han i värmen så jag tar det som att ingen ville ha han och ska man chansa då och riskera att han fryser ihjäl nej då ville jag hellre hjälpa honom. det känns helt omöjligt att hitta några ägare det känns ju skönt att han iaf får leva nu när vi hjälper honom.

och sen körde vi direkt till apoteket och köpte avmaskningstablett så nu e det fixat med:)

han är jättego ska ligga framför vedspisen och värma sig, köpte en lite låda som han tränger ner sig i nu hihi så söt.

min lilla jackrussel och katten går hur bra som helst ihop hihi de e som om de alltid känt varann skitsöta.

så jag tror det slutade lyckligt för denna lilla katten han slapp frysa ihjäl helt ensam:cry:
nu kan han sova hela vintern framför en varm vedspis med en matte en husse och en vovve som tycker massa om honom:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hemlös katt

hihi jo ska fixa det tog lite idag, han ser lite ut som katten på din bild:)

vi kom fram till idag att han ska heta Zorro för han har en mask och så en svart prick under nosen typ som ser ut som en mustach haha jättesöt.
 
Sv: Hemlös katt

Så himla glad jag blir av att läsa dina inlägg, tur att det finns människor som du! :bow: Tydligen har den lilla kissen hittat "hem"! :love:
Lycka till och kramar till dig och Zorro!
 
Sv: Hemlös katt

äntligen har jag fått fram bilder på lilla Kissen som han numera heter, kändes som att han får heta det han lyssnar till istället för att vi hittar på ett nytt namn för egentligen har han ju ett namn som vi aldrig kommer få reda på.

han ligger här i mitt knä nu och spinner hela tiden:love:

bilder på han när han va "nykommen"

16345586.jpg
 
Sv: Hemlös katt

Du gjorde min morgon! Jag får nästan tårar i ögonen och blir alldeles varm i magen av att se din fina kisse! :love:

Har själv några mer eller mindre hemlösa här plus superkatten Sussie som hållit mig vaken sen klockan tre för hon tyckte det var för kallt att gå ut....

:bump:
 
Sv: Hemlös katt

Vilken sötnos! :love:
Det värmer i hjärtat att det är en katt mindre hemlös i kylan nu när det börjar bli vinter.
Hur mår Kissen annars? Är han pigg och frisk och har funnit sig tillrätta hemma hos er?
 
Sv: Hemlös katt

Är så kul att läsa att han mår bra!

Vi har haft en hankatt som började springa här hemma, i början kom han bara 1 gång i veckan sen kunde det gå ett tag innan han kom, ibland var han här några dagar i rad och försvann lika fort igen. Gick inte komma i närheten av honom och han var bara skinn och ben. Men sen kom han oftare och oftare och till slut så bestämde han sig för att stanna! Fast det är inte konstigt då jag alltid har mat ståendes ute! :D
Ville ju inte ha fler katter igentligen då jag redan har 3 stycken, men vad ska jag göra. Kan ju inte bara skita i han. Troligtvis så tillhörde han en gammal tant som dog för några år sen. Så han har ju ingenstans att ta vägen. Nu har han blivit jättetjock och go och följer mig vart jag än går! Men kan bara ta upp och gosa med honom där maten är! Han är faktist jättefin! Så nu har jag 4 katter på halsen istället! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Katt nr 1, 16år, överviktig och äter njurfoder sedan många år tillbaka då proverna visade på början till njursvikt. Har haft bra värden...
Svar
9
· Visningar
1 905
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Finns en katt jag sett flera ggr när jag brukar promenera, sett den på ungefär samma ställe jämt. Alltid jättekelig och slänger sig...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: vallhund
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 374
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 499
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp