Hemmagjord ridbanesladd/harv

*uppdatering*

De franska träskruvarna var ingen hit. Först och främst så satte jag (eller rättare sagt ungarna..) dem för tätt (5-6 cm) och sedan gjorde även skruvarnas tjocka huvudet (tror jag körde med dimensionen 10 mm x 90 mm) att skruvarna inte kom ner i ridbanan, utan de krattade bara den översta centimetern. Testade att ha smalare skruvar mkt glesare, och det blev lite bättre harveffekt - men med den lilla nackdelen att skruvhuvudena slipades runda fort. Hade nog inte varit mkt kvar av dem efter ett tag!

voaharv_zpsoz10pv60.jpg


Så jag har fått backa från kombinerad harvsladd - sladden får vara en sladd och så har jag lånat gammelmorfars gamla slättharvar istället. Det fungerade perfekt! Ska hitta en eller kanske till och med två till.

11949581_10153111225823499_739517572_n_zpsjhgeg9ey.jpg


Och när andan faller på så bygger jag en ny likadan sladd, men bredare! 1,75 blir nog bra efter en fyrhjuling eller en häst, men efter bil så är det ju fiffigt om man kan köra hela vägen ut till staketet utan att slå i backspeglarna... och att man slipper hjulspår här och där.
 
Jag gjorde en egen. Ska modifiera lite men funkar bra! Träram, Fransk träskruv, kätting. Typ så.
 

Bifogade filer

  • 20180710_213930.jpg
    20180710_213930.jpg
    532,5 KB · Visningar: 216
Gammal tråd men jag hänger på. Jag byggde ihop en sladd med efterföljande harv men nu börjar jag fundera. Vill man inte harva innan man sladdar?? Bifogar en bild.
20200515_185141.jpg
 
Ute används ett armeringsjärn med piggar på. Tyngd kan sättas för att få önskad djup.
I ridhuset används en tyngre variant.
Båda dras med 4-hjulning
 

Liknande trådar

Anläggning I brist på vettiga uterittsmöjligheter (och att de som finns bara minskar och minskar) så har jag en tid lekt med tanken att dra ett...
2
Svar
25
· Visningar
2 795
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 338
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp