Hemmagjord saltstenshållare

_Runaway_

Trådstartare
Åh vad jag känner mig intelligent idag :D Var i akut behov av en saltstenshållare, hästen behöver salt för att öht vilja närma si vattenhinken, och de köpta hållarna var slut hemma.
Så vad gör man, JO man tar och gör en Saleral! :D (Som är en finurlig förkortning av SALt och minERAL....) Måste bara få visa min kreativitet här känner jag ;)

Man tager en hink, den här var lite trasig så den dög inte för vatten. Utmärkt med andra ord. Skar av övre halvan och lite till. Höjden är cirka 15cm. (Om någon får för sig att göra en så glöm inte se efter att en saltsten får plats i botten INNAN ni börjar slakta hinken). Silvertejpen är för att hålla ihop hinken, det behövs ju bara om man har sprickor som här.

Därefter tager man sin lilla kniv och gör ett par hål i "hörnen", för annars får hästen saltvatten efter en regnskur. Alltså, vattnet åker således ut genom hålen.

Men se här fick vi ett problem. Om man nu vill fodra mineraler i den här hinken också, eller kanske till och med kraftfoder, så ska ju det helst stanna I hinken och inte åka ut i hålen. Så Jag rotade framen gammal, för liten flughuva försedd med öron. Öronen var av finare nät, så jag klippte en liten ruta.....

...Och satte för hålet. Hade helst velat fästa den med häftapparat men jag hade ingen lång sådan. Den korta räckte inte ner. Så superlim fick göra jobbet istället. (och ja det fäster). När limmet torkar klippte jag av de kanter som stack ut så nätet inte fastnar någonstans och rivs loss.

Klart! En äkta Saleral har kommit till världen :D
 
Sv: Hemmagjord saltstenshållare

Vad smart!
jag funderar på o köpa en kvadratisk saltsten med hål i o trä i ett rep o hänga upp i ett träd. så kan man byta träd när man byter hage. Vill inte att vårat föl ska komma åt saltet så jag måste ju komma på nåt.. Du har ingen ide?
 
Sv: Hemmagjord saltstenshållare

Det du sa med rep i trädet var ju smart :idea: Det ska jag prova, nu har vi våran på marken och det är ju inte så fräscht om hästarna råkar flytta den till leran :crazy:
 
Sv: Hemmagjord saltstenshållare

Det låter smart! jag hade gärna hängt upp stenen i ett träd men nu hade vi inga stora med hål. Om du inte hittar någon gren i passande höjd kan du ju slå i en grov spik (det skadar väl inte trädet..?). Och så tar du repet om trädet, så spiken är på ena sidan och där vilar repet, stenen är på andra sidan-. hm.. fattar du? :D
 
Sv: Hemmagjord saltstenshållare

Det här var en rolig tråd, din levande beskrivning och illustrativa bilder:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hemmagjord saltstenshållare

Jag har mina hängandes i träd och det fungerar jättebra.
Har även haft dom på toppen av en stängselstolpe, men då får man tälja i stolpen så att den blir tillräckligt smal upptill. Eller så lägger man den på ett däck med fälg så kommer den upp från marken....
 
Sv: Hemmagjord saltstenshållare

Fortfarande Grevinnan skrev:
Jag har mina hängandes i träd och det fungerar jättebra.
Har även haft dom på toppen av en stängselstolpe, men då får man tälja i stolpen så att den blir tillräckligt smal upptill. Eller så lägger man den på ett däck med fälg så kommer den upp från marken....
Som älgarnas saltstenar i skogen typ. Jo på stolp är nog bra för då kommer den ju högt upp. Men har man många hagar blir det jobbigt att fixa det i alla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp