Hemmagjorda hundkex/godis?

Sv: Hemmagjorda hundkex/godis?

Här är ett hundkexrecept med honung i:
150 gr fullkornsvetemjöl
150 gr havregryn
2 tsk bakpulver
30 gr smör (ha det framme ett tag så att det är mjukt)
2 msk honung
2 ägg
1 dl mjölk
+ lite vetemjöl för utbakning

Blanda ihop mjölet, havregrynet och bakpulver noga. Ha i smöret i små klickar. Tillsätt honung, ägg och mjöl och arbeta ihop det till en deg. Slå in degen i plastfolie och låt den lika i kylskåpet i minst 30 minuter.

Sätt på ugnen till 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt.

Kavla ut degen på ett mjölat bord tills den är c:a 1 cm tjock. Använd något runt t ex pepparkaksform eller ett litet glas att ta ut kakorna med. Lägg kakorna på bakplåten med lite mellanrum emellan och grädda dem i 15-20 minuter. Stäng sedan av ugnsvärmen och låt kexen torka i ugnen i 2 timmar. Givetvis kan du göra fyrkantiga kex också men risken är större att hörnorna blir lite vassa och hårda.

Av Berin har du fått ett riktigt recept - här kommer ett latmans dito:

Tag ditt vanligta hundfoder, mät upp mellan 5 dl och 1 l beroende på hur många kex du vill göra.

Kör kexen i matberedaren så det bara blir smulor.

Blanda smulorna med lite vatten för att få en deg.

Kavla ut degen tunnt och skär den i bitar på ca 5 x 5 cm.

Grädda i ca 175 grader i ca 15 minuter och lämna sedan ugnen på, på ca 50-75 grader med en grytlapp mellan luckan och spisen så att all "fukt" kan komma ut i ca en timma (eller tills kexen är "snustorra").

Klart!

/Swat

Jättesmart att göra kex av den vanliga maten om du har en allergisk hund som du inte riktigt vet vad den tål.

Eller så gör man som jag (med en hund som just nu går på eliminationsdiet):

Du behöver:
färskt kött av valfri sort
lite solrosolja

1. Sätt ugnen på 50 grader.
2. Skär köttet i långa remsor (cirka 10-20 cm med 0,5 cm i diameter) eller i små tunna bitar.
3. Pensla bakplåten med solrosolja och fördela köttbitarna (det ska finnas lite plats emellan varje bit)
4. In med plåten i ugnen i cirka 1,5 timme
5. Efter 1,5 timme vänd på bitarna
6. In med plåten igen i 1,5 timme
7. Efter 1,5 timme stäng av ugnen men låt plåten vara kvar där i cirka 3 timmar till.

Man vet att bitarna är klara när de är torra och sega och relativt hårda (men det ska fortfarande gå att böja på bitarna).
Kan förvaras i lufttätbehållare!

Eftersom min hund är rätt liten så brukar jag klippa till bitarna med en sax till mindre storlek allt eftersom jag behöver de, på så sätt har man alltid träningsgodis eller belöning i rätt form.

Skär valfri sort korv, blodpudding, lever, kött eller blanda köttfärs med lite havregryn så det håller ihop och rulla till små bollar - sätt sedan in det i ugnen på en plåt i valfri temperatur i valfri tid ;) För blodpudding brukar någon timme i 100 grader och sedan eftervärme med en liten glipa i luckan över natten bli bra!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 487
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 352
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka