Bukefalos 28 år!

hemsk dag i stallet.

Legolaz

Trådstartare
Idag hände något som jag aldrig varit med om förrut! :eek:
Jag hade inne min gamla ponny för skulle pyssla om henne lite, började ös regna, bara vräkte ner, så bestämde mig för att ta in min stora häst för hon stod och "huka" sig och såg besvärad ut + hon gick ett hårt pass en stund innan så ville inte hon skulle bli spänd över rygg/länd. dom andra hästarna gick och beta och såg då inte så störda ut.
sen efter några minuter kommer stall ägaren ut och går mot hagarna, jag går dit igen och ser om hon behöver hjälp in med dom andra. och då händer det!!
två av hästarna i hagen är helt förtvivlade! gnäggar hysteriskt och springer in i staketet!:cry: det regna alltså så mycket så deras flughuvor var dygn sura så hästarna såg ingenting! :eek::eek: först sprang den ena rakt in i tråden och drog med sig någon stolpe, sen rätt som det var så sprang den andra in i tråden, och sen igen och igen.
det var så hemskt! stallägaren och jag var ju tvungen att få tag på dom innan dom skada sig eller tog sig ur hagen. tack och lov så hörde hästarna oss så vi fick hugga tag i grimmorna och dra av flugluvorna och då lugna dom ner sig. men det va så hemskt att se hästarna springa rakt in i trådarna och deras gnägg var hjärtkrossande.
aldrig varit med om något liknande! så se upp när det riktig ösregnar och ha INTE såna gråa tyg luvor på. detta kunde slutat riktigt riktigt illa.
tack och lov så klara hästarna sig utan några som helst skador och som människa va det inte roligt att försöka fånga dom, dom såg ju inte oss heller.
hade dom inte backat när dom upptäckte att dom var i trådarna utan sprängt dom så hade vi haft två blinda hästar lösa i panik.
Någon som varit med att hästarna inte ser i sina flugluvor när det regnar?
hästarna har gått med luvorna på förr när det varit lite små skurar eller dugg utan problem men detta var en skur utan dess like.:crazy:
 
Sv: hemsk dag i stallet.

Usch så otäckt! Men det var ju tur att du och stallägaren var där. Det kunde ju gått mycket värre om ni inte varit där.
Vet jag om att det ska komma mycket regn så brukar jag ta av flughuvan. Men det är ju inte alltid man hinner eller är hemma just då.

Men jag förstår att du blev rädd! Vem skulle inte blivit det?
 
Sv: hemsk dag i stallet.

Ush så obehagligt! Tur att ni var där i alla fall!

Hästarna ser inte jättebra genom luvorna, om det ösregnar och är mörkt av alla moln så förstår jag att de hade svårt med avståndsbedömning.
 
Sv: hemsk dag i stallet.

Jag har flyveil på min häst just för att jag har den känslan när det regnar, att dom inte riktigt ser igenom luvorna. Speciellt om luvan är smutsig, vilket dom lätt blir.

Stackars kusar vad rädda dom måste ha varit :( men vad bra att ni löste det hela.
 
Sv: hemsk dag i stallet.

ja våra brukar inte ha dom på sig om det ser ut att bli regn på morgonen.
men det var strålande sol när jag red sen bara en halvtimme efter så kom det ett stort svart moln och himlen bara öppna sig.
den andra hästen som gick i samma hage som dom två, har en annan luva än dom två andra och han såg bra, samma luva som jag har till mina, inte tyg utan sånt stelt nät men som tack och lov är bättre än "tyg" luvorna vid regn.

en flyveil med öron hade jag velat ha, våra hästar är mest bekymrade över att dom jädrans små krypen vill in i öronen.
 
Sv: hemsk dag i stallet.

Fy så otäckt!!

Ja jag måste erkänna att jag aldrig har begripit varför alla måste sätta på dessa huvor och hindra hästarnas syn. Flyweil har funkat alldeles utmärkt i alla år och hästarna ser alltid vad dom gör. Om man har en häst med extra känsliga ögon kan jag naturligtvis förstå det men de allra flesta har klarat sej bra
innan dessa huvor fanns. Nej nu fick jag vatten på min kvarn:D
 
Sv: hemsk dag i stallet.

fast om man har en häst som klär av sig grimmor och allt annat som sitter "löst" så är det lite svårt
 
Sv: hemsk dag i stallet.

Mina har huvor eftersom det är det som ger minst skav när de har dem i princip hela sommaren dygnet runt. Grimmor funkar inte då plus att flyveil ofta går sönder eller är ineffektivt eftersom flugorna sitter mellan remmarna ändå.

Jag har dock sådana i styvare nät, vita eller svarta, och inte i 'tyg'.
 
Sv: hemsk dag i stallet.

ja det bästa hade ju såklart varit om dom inte behövt luvor,;) men har vi inte dom på dom så står dom mest och är grymt irriterande och skakar med huvudet hela tiden.

men luvorna så är dom mycket coolare. + dom får inte sår i öronen av dom små jädrans blod sugande krypen.

men nu är alla i stallet informerade så vi är snabba att ta av luvorna om det ser ut att bli regn/regnar.
som sagt dom vanliga med styvt nät går bra, men icke dom i "tyg".
 
Sv: hemsk dag i stallet.

ja det bästa hade ju såklart varit om dom inte behövt luvor,;) men har vi inte dom på dom så står dom mest och är grymt irriterande och skakar med huvudet hela tiden.

men luvorna så är dom mycket coolare. + dom får inte sår i öronen av dom små jädrans blod sugande krypen.

men nu är alla i stallet informerade så vi är snabba att ta av luvorna om det ser ut att bli regn/regnar.
som sagt dom vanliga med styvt nät går bra, men icke dom i "tyg".

Vill bara göra dig uppmärksam om en otrevlig sak som lätt kan hända med en flughuva i styvt nät.

I stallet jag stod förrut hade en häst en sån där vanlig flughuva i vitt styvt nät, hästarna stod på bete men sågs till morgon och kväll.
Timmarna mellan vi tittade till denna häst så har den antagligen kliat huvudet mot någonting och precis där vid ögat är det som ett veck där det är sytt för att det inte ska gå in i ögonen, bara det att det där styva vassa vecket vändes ut och in av att hästen antagligen kliat sig så hästen fick det vassa rakt in i ögat och blev blind.

Efter det använder jag ALDRIG de styva flughuvorna igen, utan bara de mjuka som inte kan förstöra hästens ögon.
Sen ser jag till att aldrig ha flughuva på vid regn, dels får hästen lättare skav då + att då brukar den inte behövas och annars går ju hästen med den på så gott som dygnet runt ändå så torde vara skönt att slippa den en stund.

Flyveil fungerar ofta, men inte om man som min häst har ganska känsliga ögon och får ögoninflammationer av alla jobbiga kryp som ska störa honom där på sommren SUCK
 
Sv: hemsk dag i stallet.

Jag har också haft negativ upplevelse av dom med styvt när.

Min ena dåvarande häst fick alla sin ögonfransar avskavda av nätet.
Så på henne fungerade luvorna inte utan där blev det grimma och gammaldags flyweil med långa bomullssnören som man knöt fast i grimman.

På den andra hästen jag då hade fungerade det styva nätet superbra.
Han kunde inte ha något annat då han hade fått ena ögat bortopererat.

Men på den tiden fanns det bara flyweil och styva närluvor att välja mellan.

På min förra gamling kunde jag inte heller ha annat än flyweil med snören, tur jag hade sparat alla gamla....

På min nuvarande 20 åring har jag haft flyweil och Greenguard, men tyvärr så hamnade grimman snett en dag och orsaka ett jättefult sår på ena sidan av ansiktet.
Visserligen är det nu läkt men håren är helt avskavda och det blev bara värre och värre trots att jag satte på fårskinn och smorde med olika salvor vet rekomenderade.
Så nu får han gå helt utan grimma för att allt ska läka.
Hoppas bara han inte får fång också då han inte kan ha något som minskar matintaget......

Men vad ska jag göra ?
Ansiktet måste ju läka....
 
Sv: hemsk dag i stallet.

Vill bara göra dig uppmärksam om en otrevlig sak som lätt kan hända med en flughuva i styvt nät.

I stallet jag stod förrut hade en häst en sån där vanlig flughuva i vitt styvt nät, hästarna stod på bete men sågs till morgon och kväll.
Timmarna mellan vi tittade till denna häst så har den antagligen kliat huvudet mot någonting och precis där vid ögat är det som ett veck där det är sytt för att det inte ska gå in i ögonen, bara det att det där styva vassa vecket vändes ut och in av att hästen antagligen kliat sig så hästen fick det vassa rakt in i ögat och blev blind.

Efter det använder jag ALDRIG de styva flughuvorna igen, utan bara de mjuka som inte kan förstöra hästens ögon.
Sen ser jag till att aldrig ha flughuva på vid regn, dels får hästen lättare skav då + att då brukar den inte behövas och annars går ju hästen med den på så gott som dygnet runt ändå så torde vara skönt att slippa den en stund.

Flyveil fungerar ofta, men inte om man som min häst har ganska känsliga ögon och får ögoninflammationer av alla jobbiga kryp som ska störa honom där på sommren SUCK

jisses:eek: jag tror vi behöver uppfinna lite bättre flughuvor.
för va ska man göra? tur vi inte har sommar och kryp året runt.
 
Sv: hemsk dag i stallet.

Svarar både Palle och Legolaz:

Palle: Jadu, man kan ju inte göra mer än så gott man kan?
Knepigt när de får skav sådär, fungerar inte hinkmodellen då? Tänker om de remmarna hamnar på något annat ställe jämfört med grimman där det är skav?
Du har ingen hage med bara lite mat i där hästen kan gå under tiden?

Jag själv har ställt min häst ensam i en mindre hage med lagom lite mat i pga jag har fångnoja..
Men min häst klarar att stå själv också, iof går de andra hästarna på andra sidan staketet så han är inte fullt så ensam..

Legolaz: Ja vi får väl hitta på ngt mjukt material som de ser bra igenom.
Jag tycker att Hööks har en bra variant, den skulle gärna fått vara lite mjukare men om man tvättar den med mjukmedel så blir den bra ändå :)
Sen får vi väl försöka att inte ha flughuvorna på om det blir regn, men det är ju inte alltid så himla lätt att förutspå...
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 347
Senast: manda
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp