Hennes unghingst spårlöst borta

Tullen har inga som helst befogenheter att leta efter stöldgods varken in eller ut ur landet. Skulle de hitta något måste de lämna över till polisen som kommer om de har tid. Hos polisen idag är stöld inte det högst prioriterade.
När det gäller transport av hästar över gränsen till eller ifrån ett annat EU land . Är det den som transporterar som ska se till att allt är som det ska. Om allt är OK behöver man inte stanna och anmäla något. Men tullen och även länsstyrelsen kan stoppa och kontrollera om alla krav är uppfyllda.

Varför det är så?
Jo för hästar är det djur som reser mest här i världen efter människan. Därför har man inte anmälningsplikt på hästar som man har på hundar och katter. Så inte ens resonemangen om att det inte kan vara så många stämmer. För det är många hästar som åker in och ut ur landet varje dag. Ta reda på fakta innan man vräker av sig saker är inte helt fel.
Tack, så slapp jag. Kan dessutom tillägga att även om tullen haft befogenhet att kontrollera stöldgods, finns det inte ens personal att täcka inkommande trafik. Att kontrollera utgående skulle kräva väldigt mycket mer personal än vad som finns idag.
 
Tack, så slapp jag. Kan dessutom tillägga att även om tullen haft befogenhet att kontrollera stöldgods, finns det inte ens personal att täcka inkommande trafik. Att kontrollera utgående skulle kräva väldigt mycket mer personal än vad som finns idag.

Alltså, jag fattar inte. Så tullen på Arlanda gör inget alls? De står bara där?
De får inte kolla genom väskor?

Tullen ut från finlandsfärjan?

Vad gör tullen egentligen då? Sitter bara i sitt bås?

Jag menar att om man vet att en häst är stulen så kan man ju kolla endast hästtransporter, vilket torde vara ganska få, för att få tag i hästen.
De har ju befogenhet att använda polisen och mig veterligen gör de det ibland. Speciellt vid norska tullen har flera blivit stoppade i tullen av polis.
 
Alltså, jag fattar inte. Så tullen på Arlanda gör inget alls? De står bara där?
De får inte kolla genom väskor?

Tullen ut från finlandsfärjan?

Vad gör tullen egentligen då? Sitter bara i sitt bås?

Jag menar att om man vet att en häst är stulen så kan man ju kolla endast hästtransporter, vilket torde vara ganska få, för att få tag i hästen.
De har ju befogenhet att använda polisen och mig veterligen gör de det ibland. Speciellt vid norska tullen har flera blivit stoppade i tullen av polis.
Det är du som inte fattar. Tullen får inte leta efter stöldgods varken in eller ut ur Sverige.
Tullverket är en förhållandevis liten myndighet med mindre än 2000 anställda som ska täcka upp hela Sverige. Med hela landgränsen mot Norge och Finland, alla hamnar, alla flygplatser med trafik från andra länder och allt som kommer via Öresundsbron.
Mest befogenheter har tullen när det gäller varor som förs in i landet och allra mest för varor som kommer ifrån länder utanför EU.
Det tullen får leta efter vid de få tillfällen de har resurser att gör kontroller för utresa är: narkotika, vapen, utrotningshotade djur och växter och antikviteter saker som det finns restriktioner och ibland även anmälningsplikt för vid utresa.

Det tullen gör vid utresa i "sitt bås" är att sköta om export- och importanmälningar från det legala flödet in och ut ur EU. Tullverkets brottsbekämpande del är så pass liten att den inte ens kan täcka upp alla som reser in i Sverige och definitivt inte dom som lämnar.
Tull och polis kan arbeta ihop men dom har olika funktioner. Tullen jobbar med varor både illegala och legala som förs in och ut ur landet. Polisen arbetar med personer som reser in i landet. Det är därför som du kan bli stoppad av bägge myndigheterna vid en gränspassage men dom har väldigt olika befogenheter. I Norge har inte tullen samma befogenheter att göra kontroller som i Sverige utan där är det polisen som gör mycket att det tullen gör i Sverige, samma gäller för Danmark. Olika länder olika regler.

Att leta efter en misstänkt (är ju inte bevisat utan ägaren tror att den är stulen) stulen häst på en utresa som ingen vet var eller när den sker är inte möjlig för någon av myndigheterna. Ta bara lilla Ystad som exempel så är där 10 till 18 avgångar per dygn till olika destinationer. Gränsen till Norge är lång och öppen dygnet runt precis som Öresundsbron.
 
Enligt någon som verkar ha varit där och letat så dök den upp i en beteshage som sökts igenom flera gånger och grinden var stängd - vilket den inte varit innan.
Om det är sant eller inte vet jag inte däremot, läste det som en kommentar på fb. Är det sant låter det ju dock lite mystiskt (även om jag tror de flesta "stulna" hästar är bortsprungna.
 
Alltså, jag fattar inte. Så tullen på Arlanda gör inget alls? De står bara där?
De får inte kolla genom väskor?

Tullen ut från finlandsfärjan?

Vad gör tullen egentligen då? Sitter bara i sitt bås?

Jag menar att om man vet att en häst är stulen så kan man ju kolla endast hästtransporter, vilket torde vara ganska få, för att få tag i hästen.
De har ju befogenhet att använda polisen och mig veterligen gör de det ibland. Speciellt vid norska tullen har flera blivit stoppade i tullen av polis.
@Masse svarade dig bra, tullen kontrollerar så vi inte får in tex vapen, narkotika, alkohol, smugglade hundar etc i Sverige. Om det påträffas stöldgods, kontaktas polis som tar över utredningen. Men eftersom prioriteringen ligger på att stoppa olagliga varor från att komma in i Sverige, är det ganska sällan det händer (men det händer!). Men som sagt, främst i inkommande trafik.

Tullverket har ca 350 personer som jobbar i yttre tjänst, alltså på gränsen. Då kanske det blir lättare att förstå att det inte finns möjlighet att kontrollera vad folk för ut ur landet...
 
@Masse svarade dig bra, tullen kontrollerar så vi inte får in tex vapen, narkotika, alkohol, smugglade hundar etc i Sverige. Om det påträffas stöldgods, kontaktas polis som tar över utredningen. Men eftersom prioriteringen ligger på att stoppa olagliga varor från att komma in i Sverige, är det ganska sällan det händer (men det händer!). Men som sagt, främst i inkommande trafik.

Tullverket har ca 350 personer som jobbar i yttre tjänst, alltså på gränsen. Då kanske det blir lättare att förstå att det inte finns möjlighet att kontrollera vad folk för ut ur landet...
Förstår inte folk att det finns miljontals småvägar som går att åka över gränsen. Det är ju inte taggtråd och bommar mellan Sverige och Finland. Det är 8 större vägar - en har tullstation. Det är bara att åka.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När hästen Queenie försvann i onsdags från en hage i Torsås ledde det till stor uppslutning för att söka efter henne. Men igår söndag...
Svar
1
· Visningar
1 194
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter En ponny och en häst försvann från en hage natten till tisdagen i närheten av skånska Hyllinge. Ägaren Frida Wismar är förtvivlad. "Jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 618
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
584
Senast: SaraXX
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp