Henri de Rivel, bomvidd och passform

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mirus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 4 355
M

Mirus

Testade att söka efter det jag ville ha svar på både här inne och på google, men lyckades inte hitta något speciellt vettigt.
Hade för många år sen två olika Henri De Rivel (hopp exklusiv) till den dåvarande tävlingshästen, men kan så klart inte minnas det jag behöver:

Vilka bomvidder finns det och hur benämns de?
Hur lång är sadeln mot hästen i storlek 17"?
Vilken sorts rygg passar de?
Läst i sadeltråden att den passar långa ryggar och hästar som är överbygdda Så långt vet jag inte om jag vill minnas att sadeln var (?) men jag kan så klart komma ihåg fel. Överbyggd är dock hästen som ska ha den.
Men hur passar den i övrigt: rak/svängd rygg, breda/smala hästar?

Ni som har erfarenhet av såna sadlar berätta!!

Sv: Henri de Rivel, bomvidd och passform

Nu har jag en Trekener, men min häst har lång rygg, överbyggd, och rund om magen. Sadeln 17.5 och vidd 34. Sitter som en smäck. Jag stoppar om den med jämna mellanrum. Passar min stora rumpa också.

Trekener är en modell de har utgår jag från? Hade ingen aning om att det fanns en sadel som hette så. :o
Den lilla madamen som ska ha sadeln får gissningsvis plats för 50cm och kanske lite till om jag har tur.
Är egentligen ganska nätt, men ändå "bred" (runt 105grader). Lite högre bak än fram och ganska rak i sin rygg med modell "tunna" över manken (= låg manke och rund runt om den).

Har du någon aning om vad 34 motsvarar i grader?
Det är och längden på sadeln i min sitsstorlek 17" får bli det första jag får försöka få kolla på. Fungerar inte det kan jag ju avskiva märket direkt.

Ah okej då förstår jag vilken modell det är.

Är det någon annan som har koll på vilka storlekar som motsvarar vilka grader?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31