Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Till min häst passar (hopp) henry de rivel som handen i handsken, som gjord för han. Har rak rund rygg, liten manke.
Har provat några och är mkt bra i läderkvalitet.
Det är mycket i hästens och sadelns övriga byggnad som spelar in på om en sadel passar eller inte, inte bara om hästen har rak eller svankig rygg och om sadelns bom är rak eller svängd.
Men HDR är ganska raka i sin bom och passar ofta rakryggade hästar precis som Prestige är mer svängda i bommen och oftast ligger bra på hästar med mer svank, men självklart så finns det undantag. Hur bommen är formad är bara en vägledning till OM sadeln kan passa eller inte.
Jo det vet jag, men den låg hyfsad på min häst i övrigt, plats för manken, var inte sååååå jättelång (gick väl precis), bra bomvidd, men den vippade jättemktnär hästen stod still och när han bara skrittade (utan mig på) så rörde den sig skitmycket vid varje steg. Tyckte den var som en Prestige om man tänker på bommen.
HDR passade kanon på min Trollet som du ju sett
Hon såg ut såhär i ryggen: Trollet
Även Jilly kan ha den, men där ligger den inte pefekt utan behöver en liten pad. Jilly
Jag har en HDR- "pigmalion" (tror jag modellen heter) till min ponny som är en fjordkorsning. Ligger bra på honom, haft en hel del sadelproblem men nu verkar det som att allt har löst sig!
Ja annars kan jag tipsa om att prova Jacson. Jag hade en sådan hemma som var väldigt rak och låg jättebra på Jilly som ju har lite rakare rygg. Tyvärr var just den sadeln för smal i bommen, även om den låg bra längs ryggen. Annars hade jag lugnt köpt den. Tror de ligger i samma prisklass som HDR också.
Hej jag skulle ALDRIG köpa en sån sadel igen, jag hade en henri de rivel flatback, visserligen fin o skön o sitta i, men så när min sadelmakare kollade på den använd ca 2 år så var den ojämn och gick INTE att stoppa om!! Snacka om att pengarna förlorade, det går ju inte o använda en sån sadlel igen, nu har jag en Schumacher! Mkt bättre!
Men det är ju stor skillnad på Schumacher och HdR både kvalitetsmässigt och prismässigt...
Men jag har också hört en jävla massa skit om HdR... klumpig stoppning, ojämna bossor, läder som spruckit (nya sadlar), bommar som har gått sönder vid hoppning (på nya), sömmar som gått upp, sadelgjordsstroppar som ramlat av... Listan kan göras lång.
När jag var ute efter dressyrsadel så provade jag en kompis Henri de Rivel. Den var svart och hade stora klossar som stöd för benen.
För det första så "guppade" den upp och ned så att min pålle blev väldigt spänd och irreterad. Sedan så låste klossarna benen så att skänklen var för långt bak. Min häst har ett väldigt bra sadelläge bör tilläggas! Rekomenderar inte denna typ av sadel iaf.. Är väldigt glad att jag hittade en begagnad Kieffer Master för bara 5000kr. det är den bästa sadel jag har ridit i!!
Måste hålla med, den ligger rejält i bakvikt, dvs den är för trång....
Peplis, jag har hört att kvaliten är väldigt ojämn, och det är lagd mer vikt på utseendet än passform. Mao så ser dom himla snygga ut (kollade på en Lutetia, den var läcker!)men är av dåligt hantverk. Finns många andra bättre sadlar i den prisklassen!