Herre jisses vilken huligan!

Mammadutt

Trådstartare
Har ju varit med Pinscher nu i 2 veckor. Hon är i skrivande stund 4½ månad och hade således 2 mån (de viktigaste) extra hos uppfödaren. Hon är inte särskilt socialt tränad om vi säger så, var icke rumsren osv. (Ska jag tillägga att hon är den galnaste, vildaste, mest stressiga valpen jag träffat?).

Lilla damen tuggar på allt (valptänderna lossnar för tillfället). Hon hoppar på alla, försöker sno mat från bordet, terroriserar katterna (som spöar henne, hon lär sig inte :angel: ) hon stressar gammelhunden så han fått fel i magen (av stress?).

Vi koppeltränar (går riktigt dåligt) hon är så blockerad och stressad ute och går knappt att få kontakt med. Dvs hon drar drar drar. Jag kör metoden att drar hon stannar jag alternativt backar. Funkar inte alls som det gjort på tidigare hundar.

Vi tränar på att vara lösa, inkallningen funkar väl 80% av gångerna utan störning, 0% av gångerna med störning (kör med sele och löplina när vi tränar där det kan komma hundar osv)

Hon är i spökåldern, skäller och bjäbbar när det är mörkt....

Hon äter bra, det är ju possitivt, men hon hetsäter och hetsdricker, har dock blivit bättre.... (hon har bott i hundgård och har väl fått för lite av det ena och det andra och kämpa med sina 2 kvarvarande huligansyskon om vem som äter upp först).

Det possitiva är att hon är ju ljuvlig då hon sover :angel:, charmig till tusen, glad och possitiv till det mesta. Om man bara kunde få henne att inte dra i koppel, är jag inte konsekvent med det så kommer jag inte kunna ha henne kvar pga värken jag får i min kropp. Men vi övar vidare (TAR GÄRNA EMOT TIPS?)

Vi är ute i skogen och på öppen mark och härjar kanske 1-2 timmar om dagen. Hon använder nosen i backen mkt så jag antar vi ska ta tillvara på det :)

Funderar, brukshundsklubben har ju inga kurser förrän till våren som man kan anmäla sig till. Är det ovanligt att man bokar privatlektioner? Har ont om både kompisar med hund och vill gärna ha vägledning med en sån här virrpanna :p

(Nån Pitebo som vill busa med vovvar i Öjebyn, jag har inget körkort och tar mig inte så långt bort på egen hand i.o.m att det kan ta 15 min att komma sig 100 meter i koppel för tillfället :angel: )

Läser mkt litteratur, övar på kontakt osv men känns inte som jag är vidare bra på detta ändå... :angel:

Sv: Herre jisses vilken huligan!

Oj, hon låter jättespeedad!
Klart att det är fart på valpar, men nu måste ni börja begränsa henne lite. Om ni inte vill att hon ska rusa runt och jaga katterna när hon är stor så måste ni lära henne att hon inte får göra det nu heller. Även om katterna säger ifrån tycker jag att det är ni som är ledarna i huset och ni bestämmer vem som får jaga vem (eller att man inte får jaga någon annan i flocken inomhus osv). Hon måste lära sig ordet NEJ (eller ett annat stoppstannaoavsettvadduhållerpåmed-kommando :D) och när ni säger NEJ så ska hon genast avbryta det hon håller på med och ta kontakt med er... Kan hon kommandot NEJ så kommer hon ha lättare att förstå när ni försöker förhindra henne från att göra olika farliga saker (springa rakt på okända hundar osv).

Sen känns det också som att hon behöver lära sig att koppla av. Hon kan inte bara springa runt och leka bus hela tiden utan måste faktiskt också vila.
Synd att det inte går valpkurs nu och inte vår, för det är nu du börjar sätta upp ramarna för hur det blir senare... Lycka till!

Jag har ju några års erfarenhet av träning med lika speedad dvärgpinscher så säg bara till om du vill träffas och träna.
Fördelen med deras stora motor och engagemang är ju att om man bara kan styra det åt rätt håll så är dom fantastiska.
Problemet är väl att dom går in i allting med 110 procent. Blir det rätt så blir det 110 procent rätt, blir det fel blir det dessvärre lika galet åt det hållet. ;) Men det är lite charmen med rasen. Men även jag fick en chock när jag insåg HUR aktiv hund jag skaffat mig. Det är krut i dom och dom första 3 åren är helt ärligt rätt jobbiga. ;)
Koppelträning kämpar jag med FORTFARANDE att det inte är ok att dra och att det inte är ok att stressa upp sig så som hon gör. Vi slutar varje promenad på ett fantastiskt bra sätt, det jobbiga är väl bara att man varje dag måste ta samma diskussion och det räcker med att man inte är konsekvent en enda gång så är det kört. Idag räcker det dock att vara stenhård första minuten, sen förstår hon. Förut tog det en hel promenad. Det är väl nåt jag kan tycka är en nackdel, en del saker verkar bara inte fastna och jag börjar helt ärligt vara lite leds på koppeldiskussionen efter 4,5 år. Min erfarenhet av raserna är att dom är ganska duktiga på att stressa upp sig til den mildra grad att dom blir helt blockerade så det gäller att hitta sätt att bryta det. Men jag hjälper dig gärna med lite tips om du vill. Om inte annat kan min gamla dam ge unghunden en omgång i hur man beter sig. :D

hehe bara för att jag skrev denna tråden har hon idag varit såååå duktig och lyhörd då vi varit ute :eek: som en annan hund.
Jag gillar hennes fart. Jag vill verkligen ha en aktiv hund :love: Vi arbetar som sagt på att hon ska dämpa sig och inte jaga katterna osv, det går frammåt :angel: Just nu kör hon rally mellan allrum och vardagsrum.... trots att vi varit ute och miljötränat i 4 timmar :rofl: så jag har det jag gör med denna dam! Vi ska införa bur inomhus som hon ska få koppla av i.... hon är än så länge väldigt bunden vid mig och vill gärna vara där jag är hela tiden, men det är också sååå förståerligt med tanke på hennes tidigare liv och brist på uppmärksamhet antar jag :P
När hon kom var hon så uppvarvad och blockerad men hon har gjort stora framsteg som att vänta på maten sitta och ge ögonkontakt och vänta på "varsågod" samma vid in och ut genom dörrar där får hon vänta och göra samma procedur..... och folk som kommer och hälsar på får gå rakt in och ignorera (hon är väldigt glad i allt och alla :love: ).

Idag har vi träffat många hundar och människor och det har gått himla bra. Träffade världens sötaste blandrasvalp på 9 veckor.... ohhh så söt, dom fick busa lite :) Sen lyckades vi passera sisådär 10-15 draghundar som hade samlats utanför mässområdet där det varit barnmässa i helgen. Kopplet har hon inte dragit i nämnvärt, jag stannar ju och hon har börjat backa då och sätta sig. Nu ska jag börja "kräva" att hon kommer närmare och "ber om lov" innan vi går vidare....

Soma: Ja en valpkurs hade suttit fint, tyvärr verkar det som att jag måste vänta till vårens kurser i grundlydnad istället... fast jag har inte så stor koll på denna stans hundliv, har bara bott här sen i maj.

Aningsfull: Vi kan bytlåna huligan i 3-4 år då :rofl: Jag är hemma jämt så ta med dig alla huliganer du har (dottern *visslar*) så kan vi gå ner vid älven och låta dom DAMP'a av sig hehehe.....

Martha: haha I know...

haha ja dom är som studsbollar både dvärgarna och de vanliga.... såg faktiskt en klan här om dagen, en doberman, pinscher och en liten mops som gick i släptåg haha. Undra om den matten har fullt upp :angel:

:angel:

Jag har ju visat den förr...

20035147.jpg

Åh herregud! Haha, jag skulle få magsår av en sådan hund tror jag. Men gillar du att lägga mycket tid på hunden så låter det juh perfekt.

Min kompis köpte en pinscher i Augusti -07 hon är nu alltså ett år och några månader och är fortfarande lite så som du beskriver din hund. Kissar inne, går knappt att gå med i koppel, sticker när hon får upp spår, gnäller typ konstant när man är ute med henne osvosv. Men hon är jäkligt gullig när hon sover iaf!

Lycka till!

Haha, shit! Säkert att de inte är inklippta? :D

Jag var på Dvärgpinscher promenad idag och kan garantera att dom inte är inklippta. ;) :p :D

Jisses..... alltså jag kommer säkert skaffa en Dp också sen... när denna är dämpad och inte dampad... :rofl:

Ikväll har ett nytt framsteg skett.... gammel-chihuahuan och Speeda (ja hon heter så.... passande va?) har busat, dom har rejsat här inne.... tidigare har han inte direkt uppskattat en galen Pinscher :angel:

Och nu ligger hon och sover... inte PÅ mig utan 2 meter ifrån :eek: wow.... det går frammåt... hehehe

Ja, skulle jag med en enda bild beskriva mina byrackor så skulle det där vara en het kandidat. :p ;)

Ja men det tycker jag att vi gör. Julie behöver alltid få springa av sig. :D Ska kolla med sambon hur han jobbar i veckan, men jag och Ailie gillar att rasta hundar. :D

Vilken bild! :rofl:

Till TS: Vill du ha promenadsällskap/träningssällskap/whatever av mig + periodvis tokig saluki så hojta till ;)

Aningsfull och Red_Chili: Yihooooo det finns fler galningar i Pite! Det är bara att pallra er till Storstrand eller hämta mig :angel: som sagt jag är unik, 28 år utan körkort (fast jag äger en bil... som sambon kör hahaha).... Speeda är alltid på g för bus.... och jag är alltid i behov av hjälp hahaha... jag känner mig verkligen som en nybörjare denna gång :rofl:

Jag har bil så jag kan alltid komma och hämta er eller ta promenad/träning i öjebyn. Jag har en massa av Julies saker hos en kompis där som jag ändå måste hämta. :)
Imorgon är jag nog upptagen stor del av dagen, men kanske på onsdag?

Onsdag kan nog funka, har inget planerat vad jag kan komma på... hehe... då kanske jag hinner få mitt zoomobjektiv till kameran också så jag får öva på att få rallyråttor på bild....

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 781
Senast: Barrow
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 297
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 659
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka