Herridbyxor - ett tröstlöst projekt (samt B*rjes vinterjacka)

Dreamer

Trådstartare
Det är inget kul att försöka handla ridkläder när man är kille -i alla fall här i Sverige - det finns praktiskt taget inget å välja på om man inte vill hosta upp över tusenlappen på märkesgrejer. :( Nån som kan tipsa..? Det ska vara helskodda byxor som inte får "knän" eller gällivare efter tre användningar (som jag misstänker Börjes-byxorna är pga de är gjorda av bomull) så viss kvalité ändå, men behöver inte heller hålla "resten av livet" så att säga.

Undrar också om Börjes vinterjacka - nån som har den? Är den varm? Jag är jättefrusen och har frusit mig igenom de flesta sportbutikers vinterjackssortiment, till och med Peak's, det verkar vara nåt omodernt med varma vinterjackor, istället ska de vara tunna och snygga och så får man leva med att frysa. :grin:

Sv: Herridbyxor - ett tröstlöst projekt (samt B*rjes vinterjacka)

Ja, dessvärre kan jag ju inte ge råd om byxor... men gällande tunna jackor föredrar i alla fall jag att köra lager på lager metoden. Har uppfattat att det är syftet med de tunna jackorna också... samt ordentlig underställs tröja. Annars går det ju alltid att försöka rida sig varm. :D

Nej, det är inte så hemskt roligt att försöka hitta bra ridbyxor - man ska tydligen vara nöjd med att välja på Pikeur och, ja, Pikeur. För 2000 kronor.

Nåja, det brukar heta att man får vad man betalar för, så själv väljer jag byxor från Jacson (Samos) eller Hööks (CRW). Priserna närmar sig dock 1000 kronor numera. Kvalitén på ovanstående är acceptabel, åtminstone för mig som rider 2-3 dar i veckan. Tränar du mycket kan du helt enkelt behöva bättre material.

Horze har också ok kvalitet på sina dyrare byxor, men jag har inte själv använt dem (min figur föredrar veck framför platt front).

Annars är jag sugen på Martha Ridewear Oscar chinos, men det är mer för fritidsridning, och de är inte skodda.

Fryser inte så lätt själv, så inga tips om jackor tyvärr :)

Hoppas du hittar något som passar dig!

Vi har ett par Mountain Horse herrbyxa hemma, de är helskodda. Fast sambon vägrar använda helskott så jag har ingen aning om hur de blir med häng eller knän ;) Snygga är dom dock o kvaliteten känns kanon. Min sambo trivs med hööks herrislandsridbyxor "Kraftur", de är inte helskodda men knäskodda. Sitter skitsnyggt om jag själv får påstå :love:

Har du provat islandsridbyxor? Alltså för herr då? Googla på sonnenreiter, top reiter, Horka, N66 o se om du hittar nåt du gillar. Blir svårt med ridstövlar om man behöver det stödet men annars är dom toppen! Tror iofs att flera av dessa märken har vanliga ridbyxor oxå.

Kan tipsa om N66 fleecejackor att ha under en vinterjacka- då håller man sig garranterat varm! Tänk på att ha halsduk/polo och långa ärmar så att du täcker handlederna, det hjälper mycket för övriga kroppsvärmen om man är en "frysröv" (som jag :angel: ).

och jag som blivit irriterad när jag letat snygga byxor med bakfickor... hittar ständigt herr modeller.... inga dam... :D Hööks, Börjes, Jacson, Mountainhorse och Horze är några märken som inte alltid tar hutlösa priser... även om det tycks sakta krypa upp i pris de med...

Hööks kraftur har funkat bra (tills de gick sönder nyligen) men de inte helskodda. Ska kolla upp Jacson och MH, borde finnas någon som saluför herrsortimentet också.
Topreiter, sonnenreiter mm är väl snordyra :( N66 har jag inte koll på, får kika på det, tackar för tipsen.

min man har helskodda från catago. Kostade 700kr om jag inte minns fel.
Bra passform o kvalité

Gissa om byxprovningarna har lett till både skratt och gråt! :cry:
Man tycker att man är normalt byggd till dess man provat ridbyxor för herrar. :crazy:
Till sist hittade jag en helskodd Pikeur-kopia som sitter riktigt bra. Vi får väl se hur kvalitén är i längden, men så här långt är det den bästa julklapp jag köpte till mig själv den senaste julen.

Japp, kan bara instämma! Män som rider är tydligen byggda enligt någon annan mall än vi andra :crazy:

Dessutom: försök att få tag på något för vinterbruk, t ex Softshellbyxor, i herrstorlekar... Existerar förmodligen inte.
Jag är inte enorm trots allt, så jag köpte till sist ett par dambyxor storlek 42. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut, på vintern har man ändå så mycket kläder på sig, men scooteroverall till häst är inte riktigt min grej ;)

Jag klandrar dock inte affärerna för det lilla sortiment de har, det speglar kundunderlaget och ingen vill sitta på för stora lager med byxor som inte går åt.

Vi måste bli fler män som hobbyrider helt enkelt!

Kan inte hjälpa vad gäller ridbyxor mer än att jag är nöjd med vad jag hittar på tjej fronten på hööks och i butiken i skara.

Kollade på vinterjackan på börjes och visst, den är billig men den gick bort. Jag är en fryslort och vill ha VARM RYMLIG jacka. Köper alltid en eller två storlekar större än vad jag drar normalt och fyller på.

Ok...
Vill man rida i ridbyxor som kille då föreslår jag att man besöker den stora affären i Ullared. Där har man ett klädmärke bland hästprylarna som tillverkar ridbyxor för oss som inte är så runda i figuren oavsett kön. Och byxorna finns både som helskodda och i flera färger. Och till ett vettigt pris med. Och de håller bra...

Annars till jag nog säga att det är bara ridskole och ridhästmänniskor som rider i ridbyxor och golfstrumpor. Proffsen rider i jeans och boots eller jodphurs. Gör ett besök på Jägersro eller Täby vilken dag som helst. Inte en ridbyxa i sikte så långt ögat kan nå. Och när det är kallt förstärker man med chaps. Dessa beställer man med fördel för en rimlig peng (runt 600) hos någon av tjejerna på Täby som syr upp kläder till galoppfolket. Och man kan då få chapsen i den färg man önskar och med namnbrodyr. Så strunta i ridbyxorna och satsa på ett par bra jeans. Det är aldrig fel! :)

Fast jeans är ju något av det kallaste som finns och ger ju dessutom oftast rejält skav av sömmen. Det kanske fungerar om du står i lättsits under stora delar av passet, men knappast om man skall rida ut eller rida dressyr.

Till TS:
När det gäller varma jackor rekommenderar jag ett besök på Stadium. Deras egna vinterjackor är supervarma och dessutom i rimlig prisklass. Jag är inne på min andra jacka därifrån (en i stallet och en till vardags) och jag fryser så gott som aldrig i dem.

Fast jeans är ju något av det kallaste som finns och ger ju dessutom oftast rejält skav av sömmen. Det kanske fungerar om du står i lättsits under stora delar av passet, men knappast om man skall rida ut eller rida dressyr.

Till TS:
När det gäller varma jackor rekommenderar jag ett besök på Stadium. Deras egna vinterjackor är supervarma och dessutom i rimlig prisklass. Jag är inne på min andra jacka därifrån (en i stallet och en till vardags) och jag fryser så gott som aldrig i dem.

Min man rider i jeans och han tycker det funkar jättebra

"KL"
Någon som har tips om bra skor/stövlar till killar, ev cowboybootsaktiga, var hittar man sånt till vettiga priser??

Blundstone och Mountainhorse har bra, rejäla jodphursboots. Kan kompletteras med shortchaps.

Lite av den anledningen man inte riktigt törs beställa från nätet. Sambon har låååånga ben och är smal så han kommer inte undan med att köpa den största damridbyxan :/
Vad heter den helskodda Pikeur-kopian?
Catago för 700 lät intressant men har surfat runt en del nu utan att hitta någon som saluför annat än en enstaka storlek i färgen bajsbrunt. :(

Får kanske ta en tripp ner till spanien igen där kundunderlaget är lite mer till fördel för killar.

Får man inte lov att nämna vilket märke det är?

Annars till jag nog säga att det är bara ridskole och ridhästmänniskor som rider i ridbyxor och golfstrumpor
Men mannen ÄR ju ridhästmänniska..?
Mig veterligt äger han dock inga golfstrumpor, vet inte vad det är som försöker antydas här.

Har också provat att rida i jeans och blev helt uppfläkt på insidan av benen/knäna, det var sista gången jag testade det :/

Jackorna på stadium (där jag köpte min peak vinterjacka) är just lika tunna som min peak-jacka som jag fryser i. Jag får lösa det med lager-på-lager som det är nu. Men jag skulle så himla gärna vilja slippa stå i hallen i 20 minuter ;-) och krångla på mig 3 extra överdelar; en tjocktröja, en typ Helly-hansen lurvig tröja med dragkedja och så vinterjackan...

Annars till jag nog säga att det är bara ridskole och ridhästmänniskor som rider i ridbyxor och golfstrumpor. Proffsen rider i jeans och boots eller jodphurs. Gör ett besök på Jägersro eller Täby vilken dag som helst. Inte en ridbyxa i sikte så långt ögat kan nå.

Jaha? Så vi som inte håller på med galopp är amatörer och ridskoleryttare, eller? Räknar du in Jan Brnk, Ulla Håkansson, Malin Baryard, R.G. Bengtsson som ridskoleryttare även då de ridit OS?

Skärpning!

ska kika, tack för svaret:)

kanske att det är så på galoppsidan men knappast på ridhäst sidan.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka