Herridbyxor - ett tröstlöst projekt (samt B*rjes vinterjacka)

Sv: Herridbyxor - ett tröstlöst projekt (samt B*rjes vinterjacka)

Min medryttare har något par från hööks(köpta på halva rea priset) som är snygga. Sen har Jacson ett gäng.
Skor köper han också jättebilligt, de är alltid kvar på rean i hans storlek.

Den bästa stalljackan jag haft är en jättevarm dunjacka från mountain horse. Lätt, tjock men med passform och den är smidig. Kostade 2500 för några år sedan och är fortfarnade snygg, hoppas att jag ska hitta någon liknande nu.

Jag kan tyvärr inte ge dig tips på ridbyxor..

Men Ullmax har helt underbara underställ som håller dig varm i alla väder!
Jag fryser även om det är 20+ ute, min kropp trivs som bäst när det är 30-35 grader varmt *drömmer om värmen igen*

Jag har hursomhelst ett underställ med fleecefoder på insidan och ull på utsidan och det är riktigt varmt :)
När vi hade -30 här i vintras hade jag det + ett rent ullunderställ ridbyxor och en vinterfodrad skaljacka från Haglöfs och jag överlevde utan att frysa :)
Om det ändå är kallt så har jag en tjock dunjacka från Haglöfs som också är helt underbar! Den bor jag ofta i :love:
Så Ullmax underställ men även underkläder (som även har ett väldigt trevligt pris) och sen Haglöfskläder kan jag varmt rekommendera.
Det är det bästa jag har hittat hittils utan att bli totalt ruinerad utan bara lite :)

Smal och låååånga ben? Det låter som normal ryttarstorlek, om man då tittar på ffa hoppningen (inte galoppens pygméer, de kan få rida vidare i sina jeans :D).

På nätet hittar man sällan något intressant, förutom de stora kedjorna förstås. Kom på att Mark Todd har ett par modeller som också brukar ligga i bra prisklass, det är dock engelska storlekar som åtminstone jag upplever som väldigt små. Kan alltså vara läge att prova först.

Här i Skåne finns åtminstone några butiker med herrbyxor i sortimentet, men Spanien låter förstås trevligare så här års ;)

Nej det är inte lätt att hitta passande ridbyxor som kille...
Och det är inte alls så ovanligt med jeans att det bara är galoppfolket som rider i jeans. Westernfolket rider med i jeans och de sitter ner. Får man skav har man valt fel sorts jeans (märke).
Är bara så att jeans är det vanligaste förekommande arbets och ridplagget världen över oavsett vad Piceur klubben tycker. Och de flesta arbetsryttare inom galoppen är lite större än vad jockey'na är. En del mycket större... ;-)
Visst använder jag ridbyxor själv ibland. Men då det är svårt att hitta snygga som passar är jag rädd om de jag har. Så därför blir det oftast jeans och chaps. Sen är det en annan femma att man inte rider galopphästar i ridbyxor... ;-)

Dorinda och Pulkaskurk: Japp MH ska jag kolla in, hade en hästjacka därifrån för några år sen, den var iofs oxå tunn men det finns ju andra modeller.
Underställ av ull? Är inte det helt hysteriskt sticksigt?? :o

Mishima: Jo men så långa att han har svårt att hitta normala kläder som inte slutar ovanför vrister och handleder :(
Spanien är nästan alltid trevligare ;-) Och gott om ridande killar/män, där är situationen nästan det omvända; vi tjejer kan ha problem att hitta ridkläder på mässor mm. Är f.ö också boende i Skåne och har kollat H**ks och M*one men de dissades pga ej helskodda på första stället och för att de var för fula på det andra (jodpuhrsridbyxor med stora mässingsfärgade knappar nedtill....:crazy: )

Bowman: Sambon rider inte western heller och tro det eller ej, han vägrar skämmas för att han rider (i helt vanliga ridkläder avsedda för just denna sport).

Hmm, med så långa armar och ben är hoppet att hitta något passande nästan ute. Fördelen med att rida med stövlar (eller chaps) är dock att byxorna inte måste nå hela vägen ner till fötterna :)

Eftersom ni bor i Skåne skulle jag rekommendera att besöka Skurup eller Flyinge, där finns butiker med bättre sortiment än de ni varit på. Även Kristianstad har en välsorterad butik. Det finns såklart fler, men jag har inte varit i alla. Man får dock ha förståelse för att det är Pikeur som utgör bassortimentet hos de flesta av dessa. Utöver det märket kan man hitta ett eller annat av de nämnda i tråden. Ring och kolla innan om det är något speciellt du söker.

Intressant med utbudet i Spanien! Tyvärr hann vi inte gå i några butiker när vi var nere och red förra året, men nästa gång så får jag passa på.

Dessutom: försök att få tag på något för vinterbruk, t ex Softshellbyxor, i herrstorlekar... Existerar förmodligen inte.

Jodå... ;)

North 66 Iceland Vikur finns i herrmodell. Inte softshell men ett annat helt underbart mjukt vattenavvisande o vindtätt material. Kostar visserligen lite, men det är faktiskt värt att investera hellre i ett par riktigt bra byxor som håller i många år...

På island är det nog fler gubbs som rider än tjejer, där finns ridkläder att tillgå!

Underställ av ull? Är inte det helt hysteriskt sticksigt?? :o

Nope det sticks inte ett dugg om man väljer rätt ull :)

Generellt så är det billig ull = sticks uta H-vete och dyr ull = skönt men Ullmax har lyckats få till bra grejer till vettigt pris.

Jag är riktigt känslig mot kliiga kläder, de funkar inte alls!
Men detta fungerar för mig hur bra som helst, framförallt det understället som har fleece på insidan och ull på utsidan är sjuuukt sköna, jag bor i dom underställen numera :love:

Menar inte att någon skall skämmas för det man rider i. Men vet hur svårt det är som kille att hitta vettiga ridkläder. Därför är jeans, ofta i kombination med chaps (inte shortchaps) många gånger en vettig och billig lösning. I den proffesionella världen är jeans allmänt förekommande oavsett gren då det är ett bra basplagg. Kan man dessutom beställa måttsydda chaps i de färger man önskar för en vettig summa kan det vara något att tänka på. Speciellt om man är stor och har långa ben...
Sen kan man ju spara sina ridbyxor med genom att rida med chaps utanpå...
Mvh. Bowman

Tack för tipset!

Ja, det är lätt att glömma att andra ridkulturer har övervägande del manliga ryttare, men om man som jag klär sig enligt den engelska skolan så är det tighta ridbyxor med stövlarna utanpå som gäller. Vilket förstås inte var helt självklart ;)

Bowman - TS är ute efter ridbyxor.

Jag upprepar:

R I D B Y X O R

Inte jeans, vilket du verkar ha missuppfattat. Och att jeans är övervägande basplagg inom alla grenar att rida i stämmer INTE. I alla fall inte i den proffessionella ryttarvärld jag rör mig i.

Det ska vi göra! Dalby har också en ridsportaffär. Vi får försöka ta en tur på landet snart. (Tills vidare har han beställt ett par Domino från Börjes... Säkert inte de snyggaste byxerna men det får duga tills vi hittar nåt bättre).

Pulka: Ska prova det om jag hittar någon ÅF. Annars drömmer jag om nåt sånt här: http://www.canada-goose.com/products-2/arctic_down_collection men utan att sponsra djurplågeriet; fuskpäls alltså.

Det kanske inte är helt etiskt med dunjackor..

MEN Haglöfs och Canada Goose har tveklöst de varmaste dunjackorna.
Jag har både och jag älskar dom, finns ingenting annat som håller mig varm tyvärr.

Skulle jag hitta något syntetmaterial som värmer lika gott hade jag köpt den istället.
Och skulle det finnas någon märkning med att en dunjacka är gjord av dun från redan döda fåglar som inte behöver lida pga jag vill ha en varm jacka så hade jag köpt den även om det hade inneburit ett högre inköpspris.
Dock vet jag inte om någon sådan märkning på dunjackor?

I övriga naturmaterial finns det ju ofta kläder med Eco märkningar mm och då brukar jag köpa de istället för de utan märkning..
Man får helt enkelt göra det bästa man kan av det som finns att tillgå...

Och skulle det finnas någon märkning med att en dunjacka är gjord av dun från redan döda fåglar som inte behöver lida pga jag vill ha en varm jacka så hade jag köpt den även om det hade inneburit ett högre inköpspris.
Dock vet jag inte om någon sådan märkning på dunjackor?

Håller med.

Uscha. Är allt dun plockat av levande djur..?

Japp, kan bara instämma! Män som rider är tydligen byggda enligt någon annan mall än vi andra :crazy:

Dessutom: försök att få tag på något för vinterbruk, t ex Softshellbyxor, i herrstorlekar... Existerar förmodligen inte.

Vi måste bli fler män som hobbyrider helt enkelt!

Jag håller helt med!

Det finns mycket bra ridkläder till tjejer i form av ridbyxor i olika material, skor och stövlar i olika utförande, jackor och osv... För oss killar är sortimentet extremt begränsat, och många gånger är tex de skor som finns att välja på ganska klumpiga.

Vad det gäller ridbyxor finns det många snygga islandsridbyxor, men själv vill jag rida med stövlar och då fungar inte islandsbyxor inte något vidare..!
Jacson Samos är en ridbyxa jag gillar, då den inte sitter som ett par balettrikåer. Något som jag anser inte är så snyggt på killar/män i hästsammanhang.
I vinter har jag ridit med en unisexjacka från Horze av lite längre modell, och den har varit varm och skön. Därtill har jag använt MHs vinterbyxa Polar.

Gubben rider i Catago helskodda 2 olika par samt ett par från Ja byxan. Dom är lite tjockare i tyget men också helskodda. Jacson har en varsejacka med reflekser som är väldigt bra så man synns och så har han en Frsitads arbetsjacka i pilot modell. Varmt och funkar bra.

Men gubben har svårt att hitta en säkerhets väst som passar och är smidig. Så tar gärna lite tipps om det är ok.

Roligt med en tråd för herrar:laugh:

Kanske borde nämna i sammanhanget att jag ville dansa balett när jag var yngre :D Dessutom tränade jag gymnastik, började senare att landsvägscykla, och nu löptränar jag förutom ridningen; tights verkar gå som en röd tråd genom mitt liv! Att jag egentligen inte har figuren för det vägrar jag kategoriskt att ta hänsyn till :crazy:

Jag har alltså inget emot tighta ridbyxor, men trots det så letar jag efter en klassisk, utställd ridbyxa - á lá 20-30-tal - att "finrida" i ibland, men det är nästan omöjligt att få tag på. Ridbyxor för traditionell rävjakt går iofs att beställa i England.
Hittade dock en vanlig byxa hos min lokala hästsportbutik som är lite generösare över låren, dessutom är tyget lite grövre så den fungerar bra under vår/höst. Det finns dock ingen märkning i själva byxan, och lappen som satt på har jag tyvärr kastat. Ska kolla nästa gång jag är där vilket märke det är.

Jacson har dessvärre tagit bort Samos ur sortimentet, och ersatt den med ett par andra modeller :cry: Bör dock finnas i lager lite varstans i landet, så det är bara att köpa om du kommer över rätt storlek.

*kl*
Nu har dominobyxorna kommit (det var lite brådskande). De var inte så hemska som vi trodde de skulle vara - men lik förbannat slutar de 10 cm ovanför anklarna............ Å då köpte vi storleken större.
För övrigt kan jag säga att dom här Martha ridbyxorna är skitsnygga! http://www.martharidewear.com/wp-content/uploads/2009/12/agnes_chinos.jpg
Vill oxå ha!

Ska försöka hitta Catago för män då, får väl kuska runt lite i små-hästaffärerna nån dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka