Happimess

Trådstartare
Vår hund är plötsligt och uppenbart hes. Hon är väldigt pipig/gnällig i vanliga fall och kommunicerar de flesta sinnestillstånden (positiva och negativa) med pip-gnäll. Idag när jag kom hem från jobbet var hon helt plötsligt hes, får inte riktigt fram "gnällen" utan de fastnar liksom i halsen. Precis samma typ av begränsning av ljud som när människor är hesa/tappar röst. Skälla är inga problem. Enligt husse har inget konstigt hänt under dagen .

Kan hundar bli hesa? Har aldrig stött på det förut. Vad kan det bero på?
 
Heshet får mig att tänka på kennelhosta? Kan ju e sig aningen märkligt ibland. Min hade det i vintras, men hostade knappt. Mer gick runt och harklade sig...
 
En hund i bekantskapskretsen hade nära till skall. När matte åkte bort fick inte husse hunden att hålla truten i början. Efter ngt dygn eller 2 med mkt skall så blev hunden snudd på stum av heshet. Husse åkte i 180 till veterinären i panik. Veterinären mer bara sa åt husse att njuta av att det äntligen blev tyst. Hunden var fullt frisk. Så visst kan de bli hesa. Men något bör ju utlöst det.
 
Ja, de kan få problem med stämbanden och bli hesa
Kan det "bara hända" eller är det oftast andra orsaker bakom, som typ halsinfektion eller kennelhosta då?
Hon är ännu mer hes idag, får inte fram mycket ljud alls, samtidigt känner jag mig väldigt löjlig över att ringa veterinären för att hunden inte gnäller lika ljudligt som vanligt... Pigg och glad i vanlig ordning ju.
 
Ta tempen på hunden, har hunden feber kan det mycket väl vara en halsinfektion eller kennelhosta.

Även om det skulle vara halsinfektion eller kennelhosta är det bara att vara hemma och vänta ut det. Sök veterinär om hunden blir dålig i allmäntillståndet, matvägrar i flera dagar eller på annat sätt blir dålig. Men precis som människor kan hundar bli sjuka och blir friska efter några dagar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en leonberger på över två år som har blivit väldigt gnällig vilket gör mig jätteorolig för jag vet inte varför han gör...
Svar
3
· Visningar
1 681
Senast: Och_Aye
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 231
Övr. Hund Jag passar en liten hund just nu som är nästan 3 år gammal. Första gången vi träffades så var hon 8 veckor och hon har bott hos mig...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro. Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp