Hetare häst ju mer samlad han blir?

Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Arbogamarre skrev:
Något annat bra tips på hur man kan göra för att motverka brallar i galoppfattningen?

Gör halt och börja om. Och fatta från skritt funkar ofta med.


Min valack fick för sig att det var lite för tråkigt med 'standardprogram' så han piffade upp vissa moment. T ex galoppfattningarna. De var enligt honom i formen - trav - bock - galopp. Jag var inte road. Det var inga problem att sitta kvar eller så men det var irriterande. Jag provade rida framåt ur dem, inte bry mig i dem etc. Men nu och då kom de där bockarna ändå. Så jag fattade en hel del från skritt och då blev det aldrig bockar (antagligen för han måste 'sätta' sig betydligt mer från skritt än från trav), men för att få bort de där från trav till galopp så gjorde jag helt sonika så en period att OM han bockade så sa jag NEJ i bockningen och gjorde jag en BRYSK halt (läs: tvärnit). Sedan började vi helt sonika om med att hitta en trevlig arbetstrav att fatta ur. Bockade han igen gjorde jag samma sak.

Det gick rätt fort för herrn (som äääälskar att galoppera varesig det är samlat på banan eller full fräs i skogen) att om man bockade fick man inte galoppera, men om man inte bockade så fick man galoppera på (jag berömde såklart när han fattade korrekt).

Han kan fortfarande bocka (han är dock förtidspensionär nu så jag bekymrar mig inte så mkt) några enstaka gånger ibland, men under den period då han tränade regelbundet så var det helt borta (han har lagt sig till med lite divalater nu sen han fick en triangel på rumpan)
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Akustik skrev:
Nääe de har jag aldrig sagt, men jag red min ponny med graman en dag i veckan och byggde upp hennes galopp så att hon orkade hela tiden.
Då kunde jag komma åt ehnne ordentligt och träna samlad galopp på stället m.m, sånt som jag itne kunde utan graman.
Just däröfr att jag kunde inte fånga upp henne i handen, när hon var såpass kort..

Nja alltså hästens muskler sitter ju inte i gramanen, om den inte orkar samla galoppen utan en graman så orkar den inte med en graman heller skillnaden blir ju tyvärr bara den att du orkar hålla emot framifrån när hästen egentligen vill gå iväg eftersom den inte orkar, och eftersom en graman är bakåtverkande så har den inte en chans att slå sig fri som den hade gjort om du ridit utan. Det blir inte en ärlig samlad galopp på stället utan det blir jämfotagalopp som inte fortplantar sig igenom hästens kropp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Jag tror nog att en hjälptygel kan sätta lite muskler på hästen och det är ett bra sätt att få ryttaren att känna hur hästen ska gå. Speciellt om hästen är ny och man inte lärt känna den så pass att man orkar "sitta".
Elin
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Beauty_Boss skrev:
Jag tror nog att en hjälptygel kan sätta lite muskler på hästen och det är ett bra sätt att få ryttaren att känna hur hästen ska gå. Speciellt om hästen är ny och man inte lärt känna den så pass att man orkar "sitta".
Elin

Eehh Nej.........
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Okej, det är bara så som jag tycker och har hört många andra säga. Men alla har ju rätt att utrycka sig så :p
Elin
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Rufsan. skrev:
Nja alltså hästens muskler sitter ju inte i gramanen, om den inte orkar samla galoppen utan en graman så orkar den inte med en graman heller skillnaden blir ju tyvärr bara den att du orkar hålla emot framifrån när hästen egentligen vill gå iväg eftersom den inte orkar, och eftersom en graman är bakåtverkande så har den inte en chans att slå sig fri som den hade gjort om du ridit utan. Det blir inte en ärlig samlad galopp på stället utan det blir jämfotagalopp som inte fortplantar sig igenom hästens kropp.

Joo.. till viss del har du rätt, jag orkar hålla ihop henne framifrån med hjälp av gramanen, därför att hon tycker att det är så jobbit att hon slår sig fri annars. När jag sedan har ridit med gramanen en stund tar jag av den och fortsätter utan.
Men när jag andävädner gramanen i muskeluppbyggande syfte går det även lättare när jag tagit bort galoppen, även fast jag inte får henne rikigt lika samlad.
Dessutom andvänder jag inte gramanen så att den fästs under hästens mage, utan ajg sätter den på utsidan av frambenen.. Så att den sitter fast i sadelgjorden på utsidan av frambenen, så att hon inte blir låst i bogarna, och kan slå sig fri om hon vill (jag har inte gramanen helt kort, eftersom att hon vet att hon inte behöver tjafsa när gramanen e på..) men jag har lättare att rama in henne.

Det är tvärt om, det blir en mycket ärligare galopp, när hon verkligen är helt eftergiven eftersom att jag har kommit åt henne på ett helt annat sätt, när jag drivit in henne i handen och kan behålla henne där.

Jag tränar samlad galopp kanske 3-4 dgr i veckan en liten stund varje dag, varav en dag är med graman.. OCh jag rider inte hela ridpasset med graman. Utan jag avslutar alltid utan, så att jag känenr att hon verkligen är helt lösgjord, och att jag kan rida henne lika bra utan graman.

Jag ska tillägga att hennes galopp har stärkts oerhört mycket sen jag började rida med graman. Detta syns väldigt mycklet på tävlingsseultaten, då vi förut fått en 5a-6a på galopp delen, så är vi uppe i 7or rakt igenom (om man inte gör några stora missar). Vilket bevisar min teori om att man kan bygga muskler med gramanen utan att det blir så mycket sämre när man tagit av den :/.
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Oj vilken debatt det blev... :o
Var inte meningen...

Jag tycker jag har fått bra tips från många av er...

Min ursprungsfråga var ifs ifall de blir hetare ju mer samlade de blir och hur man fångar upp den energin på ett bra sätt...

Har nog inte sagt att vi inte har muskler, inte vill ha energi eller inte kan galoppera samlat...

Att det just är i galoppen han exploderar (om han gör det) tyder väl kanske på att han behöver träna mer där...med eller utan hjälptyglar och jo, jag tränar ofta galopp från skritt och nog kan pålle bralla där med.. :devil:
Det jag tror han har för sig i fattningen är ett sätt att bryta sig lite fri för han går så otroligt fint och samlat och allt i trav, och när väl galoppen kommer är det som om han tänker - tjoho! Äntligen lite fart!! :D och brallar...
Men jag ska testa med att rama in honom mer och jobba på mer med yttertygeln som någon skrev...och lära mig fånga upp energin bättre...

Men som sagt, min fråga gällde om det är vanligt att de blir hetare när de blir mer samlade och genomarbetade och tränade. Han har ju gått från att vara sävlig och lite seg till allt piggare, gladare och hetare (vissa pass ) på ett år ungefär. Så det var inte så att han är en NY häst för mig utan han har ändrat sig så att jag fått lite nya sidor att lära känna...typ... :d
Och jag vet hur han känns när han går samlat och i form så det är inte vad jag är ute efter att få tips om. Han är väldigt duktig på det, lätt att samla och så men tycker det är buskul att få ta några skutt ibland..och han ääälskar att galoppera när vi väl kommit fram till det!
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Okej, men lycka till med din häst i alla fall :D
Elin
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 807
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 485
Senast: AlmostEasy
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 308
Senast: raggsock
·
Träning Hästen jag rider springer gärna med huvudet i luften hela tiden. Sen så tappar hon all framåtbjudning så fort man kommer in på...
Svar
8
· Visningar
5 530
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp