Hildalgo bomlösa sadlar

Sv: Hildalgo bomlösa sadlar

Jag har fått reda på att sadeln finns i 2 stl. 30 cm och en större.
Bomvidden är mjuk och passar alla vidder men ligger visst bäst på bredare hästar.
Men på Valencia II står det att det är utbytbara koppjärn.

Sadlarna är inte bomlösa utan har en tunnare läderbom.

Om du googlar Hidalgo saddles kommer du in på en tysk sida.
Ingen annan verka ha hört om dem heller. ;)

Jag har inte hört något om dem, men det finns en annons på Hästn*t :idea:

Om det är samma sadlar som sadlar som jag tror att det är, så har jag i så fall provat ett ex här i Sverige. Det exemplaret jag provade hette España. Det exet jag provade hade inte så jättebra läderkvalitet och hade också ett relativt fast framvalv. Nu kan det ju vara så att Hidalgo-sadlarna är av bättre kvalitet, men de ser väldigt snarlika ut just Españan. :idea:

Mm och den sadeln är redan såld ;)

nepthys Vilken modell var det av Hidalgosadlarna, Valencia? För den är ju gjord i nubuck.

Det var en sadel helt i läder som jag testade. Utseendemässigt ser den ut att vara väldigt lik Hidalgo-sadlarna, Hidalgo Valencia. Jag kan ju inte svära på att det är samma tillverkare, men de är så lika till utseendet att jag i alla fall misstänker det. ;)
Jämför jag den jag provade och Espaniolan (vanliga modellen) så föredrar jag alla gånger Espaniolan. :)

Kollade på hemsidan, verkade ju intressant! Skulle gärna se och känna på dem live! Och provrida!

Jaha det var nog den äldre modellen av Valencia.
Varför skulle du hellre ha Espaniola?

KL

Jag har beställt tre Hidalgosadlar, valencia II, venice I och den vanliga bomlösa, samt hidalgo tränsen. De ligger på posten och jag ska åka och hämtar dem nu.

Åååh va spännande! Lägg gärna ut bilder när du fått dom och berätta vad du tycker! :D

Svarar alla

Ja nu finns de här hemma och de är jättefina, särskilt valencia II. Köpte inte den nyaste modellen av dressyrsadeln men den nyaste av den spanska och den spanska (dyrare) verkar hålla högre läderkvalite. Den har också en massa tillbehör som jag inte klurat ut än var allt ska sitta. Problemet nu är att jag nog inte får lov att lägga ut massa bilder och info eftersom jag köpte hem sadlarna eftersom jag funderade på att bli återförsäljare för Hidalgo. Har sneglat på sadlarna ett tag och blev intresserad eftersom de inte kostar så mycket i jämförelse med andra liknande och bestämde mig får att ta hem tre stycken för att se själv. Skickar gärna mail till någon med bilder osv om ni vill.

Trofé bor ju i Örebro-trakten, precis som jag så hon får gärna komma och kika på sadlarna som mer "opartisk" bedömare.

Fjordtokan: nu blir jag lite nyfiken. Du skrev att du hört om att det fanns en återförsäljare i Sverige, det borde vara jag det. Men var hörde du det? Eller det kanske står på hidalgos hemsida? Jag har letat och letat men inte hittat några Hidalgos i Sverige (förutom den på hästnät).

Espaniolan känns som att det är bättre läderkvalitet i än den sadeln jag provade. Sedan satt jag skumt i den andra sadeln, kan inte sätta fingret på vad det var, men det kändes inte riktigt bekvämt liksom. Lädret kändes som att det inte var i bra kvalitet och så var den kanske inte så jättebra sydd när jag synade sömmarna och så. Då när jag provade sadeln var den riktigt billig, kostade hälften av vad en Espaniola gjorde då. Helt ok pris, men det var ändå en sadel som tyvärr inte föll mig i smaken då.

Det är möjligt att dessa Hidalgo-sadlar är av bättre kvalitet, det lär ju visa sig! :idea: Det är en helt annan femma att känna på sadlarna live, än att se dem på nätet. Då ser de flesta sadlar tjusiga ut. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
146
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 105
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka