Himalaya regn/vinter, hur tjocka är täckena?

Sv: Himalaya regn/vinter, hur tjocka är täckena?

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

I dag har jag hämtat ut mitt lila Himalya täcke. Det satt faktiskt riktigt bra på vår kraftiga Kallblod MEN han brukar ha 145 på Horse Ware (Rambo)täcken och på detta tog jag 155 cm. Han hade inte kunnat ha 145 i detta då hade det inte räckt till i bogen.

Återstår att se hur pass torrt det håller när det regnar/snöar...

~Ingrid

Jag funderar också på att köpa det lila himalaya, verkar det bra?

Är det lagom tjockt nu på hösten, inte för varmt? Alltså bor i gbg... typ runt 7-12 plus

Lovis skrev:
Jag funderar också på att köpa det lila himalaya, verkar det bra?

Är det lagom tjockt nu på hösten, inte för varmt? Alltså bor i gbg... typ runt 7-12 plus

jag köpte ett himalaya vinter täcke åt mitt halvblod, han har ett brett bogparti, o där funkade hans 145 alldeles utmärkt, de va ett par cm tillgodo i bogen :) , nu återstår att se hur de funkar mot regn o sånt, men många rekomenderar de varmt... :idea:
tror att vintertäcket e för vamt nu, de e ju ett vintertäcke, 300 g fyllning, jag skulle inte sätta täcke på häst nu öhv om de är 7-12 på dagen. :)

Senast ändrad av en moderator:

Ok, när har du täcke då? Om det regnar ute, typ mkt hela dagen, har ni täcke då? endast "tunnt" regntecke, dvs utan fyllning, eller?

Om det är regn till och från på dagen brukar jag ha ett tunnt fodrat regntäcke, men vi har tillgång till lösdrift så är det inte allt för kallt får de gå utan täcke och gå inte i lösdriften där de oftast söker skydd :)

Hur tycker ni det är i storleken? Min kompis hade det gråa RS och det har vart jättebra! Själv köpte jag det när det var grönt med beige kantband... vad hette det då? Orkan?
Har för mig att det var lite litet i storleken (längden)? Mitt gröna gick iaf sönder när ett bogspänne lossnade :( Lossnade när han gick omkull i en vild galopp.
Funderar på om man skulle köpa ett extra regntäcke som bytestäcke, det är lite tunnare också än det jag har nu. Tänk den lyckliga människa som har torkrum till sina täcken...

Fröken_Skåne skrev:
Låter kanon! Men vad har du för täckesstorlek på din nordis? Skulle du tagit ett mindre om du vetat hur långa spännena är, eller sitter det perfekt i övrigt?

Hon har 155 cm, 145 sitter som ett korvskinn på henne :rofl:
Nej i övrigt sitter det perfekt. Bara spännena/stropparna som är långa. Hon kan tom ta ett galopprejs i det utan att hindras, har jag sett ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 171
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
783
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈