Himalayasalt

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SaphirRoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 729
S

SaphirRoy

Hej på er alla!
Vad vet ni om Himalayasalt? Har kollat runt lite och det enda jag får fram är att det är väldans bra :laugh: Det jag vill veta är VARFÖR detta är så bra jämfört med vanliga saltstenar? Mer mineraler, visst, men vilka och hur mycket? ÄR Himalayasalt bättre än vanliga, "traditionella" salt/slickstenar enligt Er åsikt?

Sv: Himalayasalt

Det är salt fraktat som fraktats väldigt långt. Inte så miljlvänligt. :mad:

Har läst att det bara är vanligt salt. Tror det var en artikel om det i ridsport. Det är med andra ord bra marknadsföring eftersom man då kan ta mycket mer betalt för saltet.

Den enda fördelen som jag kan se, är att detta salt är mycket hårdare än andra saltstenar. En fördel om man har en häst som är lite förtjust i att slaska på saltstenen. Annars finns det inga fördelar alls för vare sig häst eller människa i mina ögon, och priset är ju minst sagt i överkant för salt.:eek:

När man läser de bra sakerna om saltet :
http://www.stroeh.se/s/shop/artikel/Haestfoder/STROEH-Tillskott/5625-STROEH-Himalayasalt-Himalaya-Saltsten-2-5-3-5-kg.htm
Så verkar det perfekt......

.....men läser man här...så....visst naturligt:)....men:crazy:
...innehåller inte bara bra saker:mad:
http://www.vof.se/folkvett/20073himalayasalt
Här är en av länkmaterialet som användes...intressant.
www.klokast.se/GIE/Salt/HANALYS.pdf

Mer "saltläsning"...http://www.phbalans.se/webshop/prodklick.php?pid=102
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1741

Gillar att testa...så i min häst´s box finns en vanlig saltsten,
en mineral & en himalaya....de två senare är de han smakat på
.....inget på den vanliga.

men hos oss blir det nog inget mer Himalayasalt.....:crazy:
till mat, men.........Lyktorna ger i alla fall ett väldigt fint ljus :D!!

Jag använder "naturligt havssalt" hemma....men där finns också olika sorter..

Det jag vet är att det aldrig kommer in en himalayasten i mina boxar i alla fall. Vanligt salt funkar utmärkt.

Himalayasalt är rent salt som är huggen direkt ur berget (sedan är det förmodligen inte bara ifrån Himalaya...), men det är ett mycket naturligt salt med många fler spårämnen och mineraler. Vilket många uppskattar.

Detta är plockat ifrån en annan hemsida:
"Brytning av himalayasalt sker i Nepal och Pakistan där saltet har funnits under många miljoner år. Eftersom saltet bildades för väldigt länge sedan tros det kunna innehålla färre föroreningar jämfört med natursalt gjorda av dagens havsvatten."

De vanliga saltstenarna är tillverkade och betydligt billigare.

Det är väldigt bra för de som tjänar pengar på att sälja det:cool:

Stort tack skall Ni ha. Har inte bestämt mig för vad jag tycker än men... :D

jag använder himalaya saltstenar just för att de räker så betydligt mkt längre än en vanlig saltsten.

jag använder himalaya saltstenar just för att de räker så betydligt mkt längre än en vanlig saltsten.

Och du är ändå säker på att din häst får sitt saltbehov tillgodosett?

Ett tips kan ju vara att lägga in en gråsten i boxen, den räcker ännu längre....

oh ja, en msk om dagen i krubborna dvs. enligt vet. vad hästens dyngs behov är. de vanliga vita är lättare att "lösa" upp, nån skvätt vatten och de försvinner, himalays räcket betydligt mkt längre. Har de dingandes över krubban och grisigheten själv gör att de kommer mkr vätska/foder på dem men de vita bara vittrar bort i de stunderna medan himalays finns kvar.

Det är väldigt bra för de som tjänar pengar på att sälja det:cool:

Men så är det ju hela tiden..

Säljarna skapar ett behov för hästägarna..som i sin tur tror att dom måste köpa..:cool:

Ena dagen är det trendigt med 12 olika burkar av diverse skumma tillskott..
Andra dagen himalaya-salt...

Och jag förundras för varje hästägare som åker på den "mördande reklamen" :devil:

AM

Allt salt är en naturprodukt, tillverkas inte, renas bara från diverse oönskade beståndsdelar .
himalaya salt räknas som orenat stensalt.
marknadsförs på sin fina färg och vackra saltkristaller.

Vanligt koksalt som också kallas vakuumsalt är det salt som är absolut vanligast i matlagning och livsmedelsindustrin. Vakuumsalt tas upp från stora saltfyndigheter långt ner i marken. Rent vatten pumpas ner i dessa saltkällor som löser upp saltet och en saltlake transporteras upp. Från saltlaken tar man ut saltet som sedan renas. Efter reningsprocessen så kokas vattnet bort i ett antal vakuumpannor för att slutligen bli helt rent och torrt salt. Det är denna typ av salt som bland annat sjukvården i en fysiologisk saltlösning använder och då kallas infusionssalt.

Havssalt framställs genom att man låter vatten från saltrika hav dunsta av och det kvarlämnade saltet samlas in. Havssalt används främst till matlagning där det blivit mode då det sägs ge en fylligare smak, huruvida detta är sant är dock ytterst tveksamt och kan i så fall hänföras till smakgivande orenheter från det bortdunstade vattnet.

Stensalt, bergsalt, eller halit, som det också kallas bryts i saltgruvor. Det är betydligt svårare att få detta salt helt rent vilket gör att den största användningen av stensalt i Sverige är för att smälta snö och is på vägar.

Men så är det ju hela tiden..

Säljarna skapar ett behov för hästägarna..som i sin tur tror att dom måste köpa..:cool:

Ena dagen är det trendigt med 12 olika burkar av diverse skumma tillskott..
Andra dagen himalaya-salt...

Och jag förundras för varje hästägare som åker på den "mördande reklamen" :devil:

AM
:bow:Sen är ju himalayasalt ROSA,det är viktigt!;)
Hade det varit bajsbrunt till färgen hade det nog inte sålt lika bra!:angel::D

Himalayasalt är rent salt som är huggen direkt ur berget (sedan är det förmodligen inte bara ifrån Himalaya...), men det är ett mycket naturligt salt med många fler spårämnen och mineraler. Vilket många uppskattar.
rent salt
många fler spårämnen och mineraler

Det där är två påståenden som inte hänger ihop riktigt...
För det första - om hästen behöver salt, varför ska den behöva stoppa i sig spårämnen och mineraler samtidigt som saltet då? (samma fråga ställer jag om de saltstenar som finns, med diverse tillsatta spårämnen och sån)
Om hästen behöver mineraler - då ger man mineraler och hästen ska inte behöva stoppa i sig salt för att få i sig mineralerna.

Och för det andra - HUR vet man vilka spårämnen och mineraler som finns i det aktuella saltpartiet? Och i vilka mängder? Finns det förgiftningsrisker pga detta?

Nej tack, jag håller mig till saltsten helt utan tillsatser och ger mineraler och spårämnen separat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
713
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 274
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III