Hinderpark

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 226
S

SessCa

Vet inte om denna borde ligga under "utrusting" istället men jag chansar. :)

Jag går i hindertankar, vill ha en egen hinderpark. Nu har jag ju iof ingen ridbana men hinder funderar jag över ändå.

Vad är det billigaste och bästa alternativet?
Att köpa en färdig bana i plast? Eller att bygga själv i trä?
Vilken behandling behöver trähinder isådanna fall? Klarar trähinder av att stå ute en hel sommar trotts ev fukt eller måste man ta in dem?

Berätta allt om billiga, bra och prisvärda hinder.

Sv: Hinderpark

Skulle tro att det bästa alternativet är att försöka få tag på billiga träbomma och stå för målning själv. Detsamma gäller hinderstöd.
De hinder av plast är nog bättre i det syte att de kan stå ute utan att ta större skada, mer än att färgen kanske blir blekare.

http://www.safety-system.com/index.asp?page=http://www.safety-system.com/main.asp kan du hitta priser och annat.. och man kan ju säga som så att det är ju inte jättebilligt direkt.. :crazy:
Men det kan ju vara bra att kolla upp och jämföra en del innan man bestämmer sig för nåt.

Om du skaffar bommar av trä så råder jag dig att inte låta dem ligga ute "året runt" Det räcker egentligen bara att de ligger skyddade under tak så att man inte släpper in fukt. Det förkortar hållbarheten avsevärt.

Att man inte kan ha tråhinder ute året om förstod jag faktiskt.
Är dock nyfiken på vilken typ av behandling man kan ge träet för att höja hållbarheten.

Har kollat på Safety system innan, det är dyrt men kanske värt det.
Spånar bara än så länge. :)

Hinderstöden har jag inte löst ännu, men gissar fett att trä är billigast och att bygga dom själv! :D

Bommar däremot går att få tag på för en "spottstyver" på granngården/odal maskin. Köpte fyra bommar för under hundringen, (3,5 m, åttkantiga, tryckimpregnerade), tror jag det var. Marknadsförs som staketstolp utan spets och har en diameter på ca 1 dm. Superbra! Målade dom så gott det gick i somras...det var ju liiiiite svårt att få dom att torka pga det blöta vädret under vår semester...

När man köper bommar (eller gör annat hindermaterial) är det viktigt att de inte är för lätta. Ju lättare dom är, ju högre är risken att dom far iväg (hästen "tar med sig dom") när/om hästen river. En tung bom trillar rakt ner...

//Alice

SessCa skrev:
Har kollat på Safety system innan, det är dyrt men kanske värt det.
Spånar bara än så länge. :)
Safety system är klart värt det om man har ekonomi för det! :bow: Men om man inte "skiter pengar" får man nöja sig med hemmasnickrat i trä. ;)

//Alice

Jag har snickrat hinder innan, så jag är inte främmande för idén! :D Dock har jag inte kvar dem, och de ångrar jag lite.

Kollade på Safety systems olika paketpris, och de mindre banorna KAN ju vara värda det. Dock skulle jag vilja ha deras medel-paket som minst, men då får man nog spara.

Känns som att det dessutom kan bli lite roligare att bygga egna hinder, då får man dem dessutom precis som man vill!
Dock är jag liiiite skeptisk mot att det blir mera kånkande och bärande på så vis, eftersom de inte kan stå ute jämnt.. och man är ju född lite lat.. :angel:

SessCa skrev:
Känns som att det dessutom kan bli lite roligare att bygga egna hinder, då får man dem dessutom precis som man vill!
Dock är jag liiiite skeptisk mot att det blir mera kånkande och bärande på så vis, eftersom de inte kan stå ute jämnt.. och man är ju född lite lat.. :angel:
Lat? *tittar sig omkring* Finns det några såna här??? ;) :D

Det var bla därför jag satsade på tryckimpregnerade bommar för att de ska kunna ligga ute och man kanske förlängre livslängden någon månad... :angel:

Har också slängt lystna blickar på Safety systems mellanpaket :d ...men kan "nöja" mig med grundpaketet (då ridbanan inte "sväljer så många hinder...). :D Men som sagt....det får bli den dagen jag hittar mina guldbyxor!

//Alice

Om man tryckimpregnmerar dem, hur mycket fukt och väta klarar de av då? Kan de ta en regnig natt under sommaren eller är de döddömda då?

Hur mycket bör en bom väga?

Med tanke på att tryckimpregnerade staketstolpar klarar ganska många år ute året runt, tror jag inte det är något bekymmer!!

Om du köper obehandlat trä är det viktigt att olja ordentligt först med träolja (särskilt ändarna) innan du målar. Det förlänger livslängden!

Nu vet jag inte i vilken sorts fukthål ni bor men jag har obehandlade bommar av björk som legat ute sen sommren -04 och de håller än. När jag orkar så ställer jag upp dem mot ladväggen. Så står de hela vintern och jag skottaar fram dem när det behövs.

Har även några målade bommar i fyrkantigt virke av okänd sort (gammal bastulav så asp förmodligen) och de har utstått samma behandling ungefär samma tid och är hela fortfarande. Eller ja, färgen är lite avskavd.

Om du köper staketstolp i tryckimpregnerat lär de hålla en halv evighet om inte hästarna gnager sönder dem. Har tryckimpregnerade stolpar i staketet och de har stått där utan att murkna sen -01.

krypto skrev:
Med tanke på att tryckimpregnerade staketstolpar klarar ganska många år ute året runt, tror jag inte det är något bekymmer!!

Om du köper obehandlat trä är det viktigt att olja ordentligt först med träolja (särskilt ändarna) innan du målar. Det förlänger livslängden!

Håller med. Vi har aldrig varit särskilt försiktiga med våra och de håller bra i ur och skur. Isåfall håller bommarna något sämre än stöden - spricker upp lätt efter väta och fukt, skulle försöka skydda dem under pressening eller ngt under värsta halvåret.

vi hade hembyggda hinderstöd med stommen gjord av bildäck. det var super, för då kunde man "rulla" dem sidvärtes när man ville flytta dem, och behövde inte lyfta/dra så mycket. Kommer inte ihåg hur fästena funkade direkt (dvs botten på trästödet fäste i däcket) men de var kanon!!!! dessutom var ju därmed botten delen som hade kontakt med den fuktiga marken, av gummi, så de höll för ALLT....!

Har inget bra förslag men jag undrar om inte safety-system är en bra investering i längden. Man kan ju köpa nåt enstaka hinder åt gången. Ibland ligger det ju dessutom ute annonser.
Såg ett mellanpaket på blocket för inte länge sedan.

Hejsan,

I somras snickrade min man ihop hinder till dottern och mig :) Impregnerade hinderstöd och bommar är utan behandling. Det vi gjorde i stället för måla är att nita fast waxduk :idea: på bomarna...supersnygg och mycket bra till när det regnar osv. Vissa bommar fick längre waxduk så att vi kan använda den som "mur" eller "plank" super bra, lätt och billigt! Många olika waxdukar köptes in och så har vi många olika "farliga färgglada" :D bommar.

Hälsning
Jacq

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 101
Senast: fio
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 143
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka