Sv: hindersport
Hitills har jag inte pratat med alla, utan jag har gått efter 2006 på en del. Flera av de som är med på listan rider nästan uteslutande sina egna hästar. Men man kan säkert komma överens med dom om ritt eller tränings ridning. En del brukar plocka ut sin licens när säsongen börjar närma sig.
Det viktigaste, anser jag, är att alla får se att det inte bara är Niklas, Johan, Henke och Daniel som rider över hinder. Och att det jobbas på olika håll med att få fram nya hinderryttare för framtiden.
Jag har hört att det har hittats hinderhästar lite här och var i stallarna, så det kan bli lite större fält i år, om det nu stämmer.
Är det så, kommer det finnas ett stort behov av ryttare nu och i framtiden.
Det är ju svårt att få en rutinerad ryttare till sin debutant, speciellt om det är många startande. Ibland kan det vara bättre att en inte fullt lika rutinerad ryttare, men som känner hästen, rider den.
Som min kråka t.ex., hon är självgående och litar hon bara på ryttaren och den inte stör henne i löpet så är det inga problem.
Tycker hon istället inte om ryttaren bråkar hon konstant, och dom kommer ingen vart.
Det är inget lätt val med så få valmöjligheter.