Hindra ridbana från att frysa.

D

DFZ

Har ni några tips eller ideer hur man håller sin ridbana mjuk under vintern. Nu hoppas jag väl att det inte fryser än på ett bra tag men det skadar ju aldrig att höra sig för.
Jag har en ganska stor ridbana och det skulle antagligen bli väldigt dyrt att sakta den och så är det ju inte så bra för hovarna. Vet ni något knep? Funkar salt? Funkar det att köra och "harva" den hela tiden tills den är mjuk?
Dräneringen är bra så det står inget vatten på den. Underlaget är sand/grus, väldigt små korn.
 
Att harva tror jag knappast räcker. På Jägersro harvar man travbanan dygnet runt då det fryser. Annars fryser det till direkt. Tror inte du tänker ägna hela dygnet åt att harva ridbana. :crazy:
 
Jag tycker att lyckas man harva banan i precis rätt stund medan det fryser så har man i alla fall ett hyfsat löst ytskikt. Givetsvis bara om det är någorlunda torrt när det fryser. Vikter på harven är bra!
Salt misstänker jag är mindre bra för hovarna, kräver att man spolar efter varje ridtur?
 
Vi har alltid saltat i ridhuset när nytt underlag/mer underlag lagts in.
Det är så enkelt så att annars fryser det! Fast det är inomhus!

De ridhus som inte är isolerade med värme i, ÄR saltade!
Jag har heller aldrig varit med om att ngn häst mått dåligt av det.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 770
Senast: Sar
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 328
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp