Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Ska byta hage då jag inte vill gör den mindre och smalare.

Varför skulle det vara olagligt att ha järnstaket? Är runda ganska stora ihåliga järnrör. De kan inte fastna som med elrep, de går inte sönder eller måste målas och bytas ut som trästaket, de är billigare än plaststaket i samma utformning kan jag tro. Och de är släta så de kan inte få in flisor i ben eller skära sig på det.

Du tänker inte på metalltråd eller liknade?

nackdelen är väl att det är tungt att bygga med och de blir en hård smäll och de sparkar in i det. Men risk för skador finns det nog med alla sorters staket...
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Tror att misen har fel.
Tror att järnstaket är tillåtna, bara de är säkert utformade. Precis som slät metalltråd är lagligt.

Klokt att välja att byta hage även om jag förstår om du är irriterad över att den andre hästägaren inte vill byta hage (han heller).
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

hej det var absolut inte menat som nåt påhopp på dej:p. mer som argument -speciellt visavi en person som kommer med en hingst i tåten, verkar helt ubota knasigt o verkligen resonemang gosedjursstadiet. (ungefär som dessa små rara människor som hävdar att deras hund alls inte är farlig - vad vet de om den de talar till.:angel:) /kladruby
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

jaa jag har då aldrig hört att det inte ska vara tillåtna... tycker bonden vi hyr av inte skulle satt upp det då hoppas jag. Han är ordförande LRF osv..

Om en liten tvåårshingst vill kan den säkert ta sig ut, de är två löpande plankor till grind, alltså inte fast grind, och har varit med om att små hästar rullat under staketet också. Så det är större risk att den kommer ut från den här hagen än den med trästaket med tre rader plank samt eltråd och fast grind.

Så då borde det väl absolut vara hingstägarens ansvar om den rymmer och härjar runt? För skillnaden är ju att han ska hålla sin häst i sin hage och gör han inte det kan inte ngn annan rå för ev. skador? Tänkte skillnaden att om jag medvetet har min häst i hagen bredvid, fast jag vet att det stpr en hingst bredvid..

Jaja saken är ju löst genm att jag bytte hage, men mina funderingar fortsätter med "tänk OM" ?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

okej :) jaa han har ju inga argument alls förutom att det är mitt val om jag vill stå kvar i samma hage eller inte :P

Jaja men nu bytte jag. Till upptrampad och lerig hage.. min duktiga häst som inte trampat sönder sin! :(
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

verkligen tråkigt för dej :( dessvärre mot betongskallar är det svårt att resonera - där vettet går ut tar golvet vid...:crazy:
Hoppas det löser sej bra för dej o din häst trots allt!
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Är det en hingst än? Han är ju bara två år? Visar han att han är intresserad? Har "kulorna" trillat ner? Ska han kastreras så kanske det inte är så allvarligt. Men man kan inte kastrera innan kulorna är i påsen. Många hingstar blir ju förvisade till ensamhet i väldigt tidig ålder (till en liten grusfyrkant med skyhöga staket) och det i sig gör dem oförstående hur man skall betee sig när de väl får umgås med andra i en flock. Kan en liten oskodd parvel göra så mycket skada när han väl är kastrerad? En så ung häst behöver stöd från äldre för att vara trygga. Jag skulle sätta en extra tråd där hagarna delas av ett staket om det var så att båda hängde över staketet.

lagmässigt är det "skada på annans egendom som gäller" och man har lika mycket bevisbörda och ansvar skulle jag tro.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Ska vi vara petnoga så är det bättre för en unghingst att fostras i en flock med olika åldrar och en äldre fostrare, men vanligen kastreras unghingstar vid 2 då de flesta får sina kulor medan vissa fall tar längre tid på sig.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Är det en hingst än? Han är ju bara två år? Visar han att han är intresserad? Har "kulorna" trillat ner? Ska han kastreras så kanske det inte är så allvarligt. Men man kan inte kastrera innan kulorna är i påsen. Många hingstar blir ju förvisade till ensamhet i väldigt tidig ålder (till en liten grusfyrkant med skyhöga staket) och det i sig gör dem oförstående hur man skall betee sig när de väl får umgås med andra i en flock. Kan en liten oskodd parvel göra så mycket skada när han väl är kastrerad? En så ung häst behöver stöd från äldre för att vara trygga. Jag skulle sätta en extra tråd där hagarna delas av ett staket om det var så att båda hängde över staketet.

lagmässigt är det "skada på annans egendom som gäller" och man har lika mycket bevisbörda och ansvar skulle jag tro.

Hästen har inte kommit till stallet än och jag vet inte om den är intresserad då jag inte kommer ha stoet bredvid.

Jag skulle inte vilja ha en tråd emellan hagarna för om de slår med framben och fastnar eller om min häst med bakbenen mot den och fastnar med brodd eller skor i tråden och drar runt blir nog ingen trevlig händelse. Tänk dej en sena som är sönderskuren av en eltråd. Eller ännu värre... om strömmen dessutom är på och dom trasslar in sig i den... Binder man den dessutom bara på en långsida så sitter den fast och hästen kan inte dra med sig staket mer tråd och få alla isolatorer att lossna som på lätta plaststolpar eller trästaket.

När hästen är kastrerad får den gärna gå bredvid och efter jag ser hur den beter sig och fått hälsa på min häst.

Jag tror inte hingsten skulle skada mitt sto, utan jag är mer orolig att han skulle vara för på och hon slår med bakbenen in i staketet och gör illa sig.

Nu kommer han inte stå helt avskiljd, utan med hästar (valacker) bredvid med möjlighet till kontakt mellan staketet. Skulle gissa på att den stått i flock tills nu också.

Hade den blivit förvisad till hingsthage med egna staket hade den ju ändå bara stått där tills den blivit kastrerad.

I sommar är det ju fritt fram att gå på bete i flock när vi har tillgång till större hagar och hästen är kastrerad.

Ang. om den är redo att kastreras eller inte blir ägarens och veterinärens beslut!
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Man behöver ju inte ha en undertråd, man kan ha en övertråd så hästarna åtminstonde håller avstånden, även om ben kan flyga trots avstånd så är risken att fastna liten med bara en övertråd.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Det som skulle behövas är nog mellantråd och ev. övertråd också. Men flyttade hästen istället.

Dock så hade hon fastnat i skjutgrinden av trä som satt i nya hagen på något sätt när hon skulle ledas ut från hagen. Hästen klarade sig men grinden gick sönder. Suck.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Nu har hingsten rivit staketet och hoppat in i hagen bredvid som angränsar till mitt stos hage. Jag är något förbannad då ägaren inte verkar intresserad av att laga den eller flytta hingsten till en hingsthage.

Hingsten har rivit överdelen av staketet ca fem ggr till angränsande då den vill leka med valacken som står bredvid min. Nu hade den rivit igen och hoppat in till valacken. Dock hade valacken försvarat "sitt" sto i hagen bredvid :P

Men men, jag vill inte ha en staketrivande hoppande hingst som kan komma in i hagen bredvid min och då också skulle kunna riva nästa staket och komma in till min.

Ägaren till valacken är inte heller nöjd, hästen har en sårskada efter bråk/lek och grinden är knäckt. (valacken är ganska vass och har nog tryckt in hingsten i grinden så den gick sönder)

Har ringt stallägaren då hingstägaren inte är särskilt brydd... får se hur det löser sig imorgon..
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Är det en unghäst är det inte så konstigt att den söker sig till andra hästar..
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Har ej läst hela tråden men du stor där först så kan inte bara ta hagen bredvid hur som helst - sunt förnuft! Och stallansvarig ska styra upp det, bra staket och inte bara en tråd utan mellanrum mellan hagarna, de ska inte kunna nosa varandra, onödig risk att ta om man ej vill betäcka. Och i boxen helvägg mellan båda


Glömde fråga; är det meningen att han kommer att gå själv hela tiden?
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Läs senare delen av tråden :) Det är nytt problem, hingsten rymmer in i hagen bredvid och hamnar på så vis bredvid mitt sto.
Det är järnstaket med tjocka järnrör. Men han trycker sig emellan staketet och lyfter på så vis upp översta slanorna med kroppen så de lyfts från fästena och ramlar ner. Det är inte mellanrum mellan hagarna. Det finns "hingsthagar" som har mellanrum men han vägrar ställa sin häst där för han har "alltid" haft sina hästar i den här hagen. Men förut har han alltid haft ston...

Inga helväggar mellan boxarna men där står han bredvid valacker så det går bra.

Han lär stå själv så länge han är hingst. Han ska nog kastreras i sommar men det är nu det är problem när han börjar rymma genom sitt staket och kommer in i angränsande hage - som i sin tur angränsar till min hage. Flyttade ju ett steg bort till att börja med när hästen flyttades hit. Men nu har den väl kommit på hur man kan förflytta sig mellan hagarna när han gjort det en gång.

Det är inte min hingst så jag bryr mig inte om han kommer stå själv eller inte.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Är det en unghäst är det inte så konstigt att den söker sig till andra hästar..

Och när det är en hingst är det inte så konstigt att jag inte vill att den kommer åt mitt sto.

Den står staket-i-staket med hästar på varsin sida, samma sak i stallet. Den kommer i närkontakt med andra hästar varje dag.

Problemet är att den tagit sig in i angränsande hästs hage ( som inte uppskattade att hingsten ville leka och dessutom var intresserad av "hans" sto som står på andra sidan samma staket.

Valacken hade sår på benet efter att ha försvarat sig och "sitt" sto samt att jag absolut inte vill att mitt sto betäcks genom staket eller skadar sig.

Just nu är det nog ingen som vill ha sin tävlingshäst med en livlig unghingst på 172 cm i mankhöjd.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Får känslan av att hingstägaren inte bryr sig. järnstaket, hur ser det ut? Lät som en minst sagt märklig lösning. Nej förstår dig att man inte ska bry sig om andras hästar men likt förbannat gör man det ändå. Jag mår dåligt av hästar som inte mår bra.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

hans häst mår bra. Annars hade jag brytt mej också. Den har som sagt kontakt med hästar genom box och staket. Men för den skull vill jag inte ha den in till mitt sto. Det är dmtjocka tunga ihåliga järnrör. Ser ut som staket man kan ha i paddockar men som då brukar vara tjocka rör i plast som staket.

Nää hingstägaren bryr sig inte. Enl. han så är det mitt problem att jag har mitt sto ute typ?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Testat att sätta dit honom/henne med vettiga resonemang? Om du för övrigt trivs är det ju trist att behöva lämna, men att i te stallägarwn gör nått tyder ju på bristande förmåga och detta med järnrör: o! Fler som har så till sina hästar? Aldrig varit m om maken .crazy:...
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

S¨här ser staketet ut, dålig bild men hittade ingen annan. Det är två slanor som staket. Övre och undre. Det ser ut som om de är typ tre st men det är nästa hages yttre staket som syns.

Vill inte ha tråd som vinterhage, trä bits sönder och behöver mer underhåll, plast staket i liknande utseende är dyrt. Tycker inte att det är något fel på denna utformning?

Jag har försökt ha argument med hingstägaren, men vresiga gamla travgubbar säger jag bara. Leder ingenstans. Får se om stallägaren kan hjälpa mej nu med omplacering av hingsten till annan hage. (stallägaren är inte involverad i hästar eller dess skötsel annars, han är bara hyresvärd och vi inackorderade får komma överens så gott det går om stall och hagar. Inte alltid lätt)
304160_10150333905029888_606074887_8094937_236969996_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 964
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp