Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Jag vet inte riktigt när han tänkt kastrera, men inom några månader tror jag. Tvååringarna i stallet nu som är hingstar är inte hingstiga än, men de brukar snabbt bli om man ställer de bredvid ett sto.

Avgränsningsmetoden var en bra idé men som sagt.. ska jag göra min mindre då jag redan har en liten och långsmal hage(som kommer bli ännu smalare med avgränsning) Eller ska han göra det inne hos sin hingst? :P Det blir nog enklare att helt enkelt byta hage för mej. Men ännu enklare om han ställer sin hingst i en hingsthage!

:)
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Jag har arbetat i avels/hoppstall och våra unghingstar blev inte hingstiga förrän dom var 2,5.
Hade en känd hopphäst som kom dit för träning och han blev inte hingstig förrän han var nästan 4. Han var världens mysigaste jättebäbis :love:
Hingsten som kommer är kanske inte alls hingstig och då ser jag inget problem.
Han sätter väl in hästen i stallet först och då hinner ni ju märka hur han är.
Svansa förbi med ditt sto några gånger så ser du om han går igång eller bara är lagom nyfiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

nä de behöver ju inte alls vara hingstiga, men OM han börjar få hingstkänslor eller mitt sto brunstar tidigt, och de står obevakade i en hage flera timmar per dag.. då kan det hinna gå fel om man inte märker när hingsten börjar vara för "på"..

Står som sagt hingstar i samma stall redan, den ena i boxen bredvid, dock har vi satt upp en skiva över gallret så de inte får direktkontakt med varann. Har även kunnat gå förbi när hingstar har stått uppbundna på stallgången. Men känns för riskabelt att lämna i hage bredvid varann när man inte har ständig uppsikt... :)

Grundfrågan, - GÅR det att tvinga hingstägaren till ansvar OM det skulle hända ngt?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Det är väl alltid lite speciellt att ta in hingstar i ett inackorderingsstall och om det redan finns hingstanpassade hagar får han väl använda dom tills hingsten är kastrerad.
Om han nu envisas med att ha kvar sin hage så är det väl han som får stängsla upp extra på sin sida, det är ju inte din häst som ska lida för att gubben envisas med att köpa en hingst.

Jag vet inte vem som bär ansvaret om nått händer men jag hade inte gett mej utan sagt att om nått händer och han inte har stängslat av i sin hage så får han stå för allt som det kostar dej extra. Han kan ju ha en hingst som är som vilket sto eller vallack som helst, men risken för att han inte är det är ju så mycket större så därför hade jag varit envis och sen sagt att det är han som byter häst och då får han anpassa sej.

Får han inte tillbaka sin hage om han tar en hingsthage så länge?
Vad säger dom andra i stallet?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Jag måste ju säga att det skulle kännas oerhört obekvämt när ingen bestämmer, i såfall får du ju vara obekväm själv och berätta om det juridiska ansvar man har som hingstägare och att du inte alls tycker det är lämpligt att ställa hingsten bredvid ett sto. Det kan ju vara så också om du har otur, även om inga skador uppstår så kan du få en konstant brunstande häst.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Jag håller med dej helt och hållet.
Kan inte du få med dej de andra i stallet och säga åt killen:
"Det finns hingsthagar, så var så god att placera hingsten där!"

Det vore det mest logiska att göra iaf om man har någon hästkänsla, omdöme, är en hänsynsfull och trevlig medmänniska.

Jag skulle aldrig acceptera hingstägarens agerande.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Jag måste ju säga att det skulle kännas oerhört obekvämt när ingen bestämmer, i såfall får du ju vara obekväm själv och berätta om det juridiska ansvar man har som hingstägare och att du inte alls tycker det är lämpligt att ställa hingsten bredvid ett sto. Det kan ju vara så också om du har otur, även om inga skador uppstår så kan du få en konstant brunstande häst.

Nä nackdelen är ju att det blir självutnämnda chefer i stallet samt att de som tar för sig först och mest får som dom vill medan de försiktigare får anpassa sig efter de andra. Men samtidigt blir det konstigt om stallägaren utan någon egen häst eller intresse ska börja planera och styra över hur hästägarna handhar sina hästar.. den hyr ju bara ut boxplatser.

Men där har du frågan på mitt svar. Hingstägaren HAR alltså det juridiska ansvaret? Om något händer?

Hingsten verkar ska komma imorgon, jag hoppas ju att ägaren pratar med mej innan han ställer den bredvid mitt sto!! Det är inte ens han själv som informerat mej om när hästen ska komma... eller vilken hage han ska ställa den i. Det har jag hört på omvägar. Respektlöst!
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Alla inkulsive han vet att hingsthagarna är för hingstar... men här har vi att göra med en tjurig gubbe. Som ska ha det på sitt sätt. Andra får väl göra som de vill efter han gjort som han vill... suck.

Ja jag tycker att det är oacceptabelt. Och jag blir tokig om jag finner en hingst bredvid mitt sto utan att jag vet om det! Börjar nu bli nervös över om hästen kan ha kommit en dag tidigare och han inte meddelar när han ställer dit den.. :S
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

men hallå säkerhetstänket, finns hur mkt som helst skrivet om hur man hanterar häst - av ERFARNA HÄSTMÄNNISKOR - varför låta äventyra en sån enkel sak att placera en hingst i en därtill avsedd hingsfålla är helt urbota korkat, av såväl stallägare och som hingstägaren. hingst är hingst sto är sto, varför uppfinna ett hjul där erfarenheten redan finns. om ändå störst vet bäst flytta ditt sto. en hingstägare som kommer till en ny för hästen okänd plats borde rent erfarnehetsmässigt kunna ödmjuka sej och börja från säkert håll d.v.s hingstfålla. hjälp. hoppas du löser det med ackuratess./kladruby
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Det låter onekligen besvärligt med en stallägare som inte verkar ta sitt ansvar, för denne är ansvarig för samtliga hästar som är inackorderade i stallet. Jag hade inte klarat att försöka samsas med 30 (?) andra, det låter som bäddat för trubbel.

Rent logiskt kanske man kan tycka att hingstägaren bör anpassa sig efter den hagfördelning som redan finns, samtidigt är det nog svårt att ställa det kravet när man inte har en stallägare som satt upp regler för hur saker ska göras.

Jag hade nog personligen för enkelhetens skull bytt hage (eller stall, jag kan inte släppa hur arbetssamt det måste vara att bestämma saker om alla hästägare ska komma överens)
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

men hallå säkerhetstänket, finns hur mkt som helst skrivet om hur man hanterar häst - av ERFARNA HÄSTMÄNNISKOR - varför låta äventyra en sån enkel sak att placera en hingst i en därtill avsedd hingsfålla är helt urbota korkat, av såväl stallägare och som hingstägaren. hingst är hingst sto är sto, varför uppfinna ett hjul där erfarenheten redan finns. om ändå störst vet bäst flytta ditt sto. en hingstägare som kommer till en ny för hästen okänd plats borde rent erfarnehetsmässigt kunna ödmjuka sej och börja från säkert håll d.v.s hingstfålla. hjälp. hoppas du löser det med ackuratess./kladruby

Förstod inte riktigt om det var kritik av mej eller av hingstägaren?

Det hela handlar nog inte om oerfarenhet... gubbe på runt 70 år som haft travhästar många många år... Utan det handlar väl mer om nonchalans och vanan att få som man vill. Antar att han räknar med att jag löser problemet själv genom att flytta min häst. :mad:
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Det låter onekligen besvärligt med en stallägare som inte verkar ta sitt ansvar, för denne är ansvarig för samtliga hästar som är inackorderade i stallet. Jag hade inte klarat att försöka samsas med 30 (?) andra, det låter som bäddat för trubbel.

Rent logiskt kanske man kan tycka att hingstägaren bör anpassa sig efter den hagfördelning som redan finns, samtidigt är det nog svårt att ställa det kravet när man inte har en stallägare som satt upp regler för hur saker ska göras.

Jag hade nog personligen för enkelhetens skull bytt hage (eller stall, jag kan inte släppa hur arbetssamt det måste vara att bestämma saker om alla hästägare ska komma överens)

Det är totalt ca 30 uppstallade hästar på gården fördelade på tre stall och 3 uteboxar. Sen har ju en del hästar samma ägare, så är inte 30 olika människor att komma överens med. Men det antal de är räcker gott och väl till ;)

Stallägaren är inte ansvarslös att han inte bryr sig, men han lägger sig inte i det som rör just hästarna. Hästägarna får ansvara över sina egna hästar och är jag/han så dum att vi ställer hingst och sto bredvid varann kan ju inte han vara ansvarig för ev. skador om han faktiskt tillhandahåller hingsthagar?

Fast samtidigt, jag skulle ju kunna be om stöd av stallägaren bara för att bli "starkare" om påståendet att han som hingstägare har det juridiska ansvaret om hans häst skadar andra inte hjälper. Eller så byter jag helt enkelt hage för att undvika bråk. Men då har jag inte som ung tjej kämpat emot de gamla rävarna i stallet.. haha. Ligger lite princip och stolthet bakom det här också. Liksom varför ska han göra som han vill och alla måsta anpassa sig efter vad som passar honom bäst :P
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Hm.
Jag tycker det verkar ligga ganska mycket "princip och stolthet" i frågan - från båda parter.

Vad gäller stallägarens ansvar. Om personen upplåter sina byggnader till andra att ha djur i, och inte själv tar del i djurskötseln, så är det fullt tillåtet juridiskt. Stallägaren behöver då inte heller något särskilt tillstånd från länsstyrelsen vilket kan underlätta för stallägaren.

Jag tror att både sto- och hingstägaren antagligen är lika ansvariga juridiskt om det händer någon olycka - eftersom båda hästägarna har valt att acceptera att ställa hästarna bredvid varandra med endast enkelt staket mellan. Så jag tror faktiskt inte att du kan komma körande med "det är du som har det juridiska ansvaret" här. Men jag vet inte säkert.

Precis som jag tror att var och en hästägare själv bär ansvaret för sin häst om hästen delar hage med någon annan individ - man har accepterat risken genom att låta hästarna dela hage och kan inte komma springande och ropa "din häst sparkade min häst så du ska betala skadan".

Däremot vet jag säkert att jag tycker att det är urkorkat av båda parter att låsa sig kring positioner på det sättet som du och "gubben" verkar ha gjort. Du borde, i stället för att fundera om juridik, fundera över säkerhet för din häst. Det är i mina ögon inte säkert för hästen att ha enkelt staket till grannen. Det är lätt hänt, oavsett om grannen är sto, hingst eller valack, att de hälsar över staketet och en häst slänger upp ett framben som kan fastna i metallstaketet och skada sig. Din häst eller "gubbens" häst.
Därför tycker jag faktiskt att du och/eller "gubben" bör sätta upp ett staket till bredvid det existerande. Av säkerhetsskäl. Och jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om det juridiska utan det är i mina ögon bara struntprat och oväsentligheter.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Hmmm.. jag hade nog pratat med stallägaren iaf och försökt få honom att tala surgubben tillrätta. Är det någon st..e i stallägaren så tar han tag i detta.

Finns det något värre än gamla gubbar som alltid ska ha sin vilja fram. Så har jag alltid gjort och så fortsätter jag göra mentaliteten är inte kul.

Stå på dej och lycka till! ;)
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Eftersom det nu finns hagar avsedda för hingstar ser jag inte riktigt problemet. Men om det nu är så att hingstägaren ska trilskas av någon anledning så hade jag bytt hage. Jag bryr mig mer om min häst hälsa än vilke hage den går i.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Nä nackdelen är ju att det blir självutnämnda chefer i stallet samt att de som tar för sig först och mest får som dom vill medan de försiktigare får anpassa sig efter de andra. Men samtidigt blir det konstigt om stallägaren utan någon egen häst eller intresse ska börja planera och styra över hur hästägarna handhar sina hästar.. den hyr ju bara ut boxplatser.

Men där har du frågan på mitt svar. Hingstägaren HAR alltså det juridiska ansvaret? Om något händer?

Hingsten verkar ska komma imorgon, jag hoppas ju att ägaren pratar med mej innan han ställer den bredvid mitt sto!! Det är inte ens han själv som informerat mej om när hästen ska komma... eller vilken hage han ska ställa den i. Det har jag hört på omvägar. Respektlöst!

Tjurig eller inte, så får han ju använda sig av de hagar som är till för hingst så länge han har sina kottar kvar. Det är väl bara att hälsa honom välkommen i hagen bredvid när hästen är kastrerad.;) Så i det fallet skulle jag stå på mig ordentligt, och ja om nu stallägaren inte tänker ta sitt ansvar så bör det ju bli hingstägaren som också står ekonomiskt ansvarig. I det här fallet kanske tom vårdslös om en olycka inträffar med hingsten inblandad, särskilt när det finns hingsthage som då inte används.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Hm.

Precis som jag tror att var och en hästägare själv bär ansvaret för sin häst om hästen delar hage med någon annan individ - man har accepterat risken genom att låta hästarna dela hage och kan inte komma springande och ropa "din häst sparkade min häst så du ska betala skadan".

Däremot vet jag säkert att jag tycker att det är urkorkat av båda parter att låsa sig kring positioner på det sättet som du och "gubben" verkar ha gjort. Du borde, i stället för att fundera om juridik, fundera över säkerhet för din häst. Det är i mina ögon inte säkert för hästen att ha enkelt staket till grannen. Det är lätt hänt, oavsett om grannen är sto, hingst eller valack, att de hälsar över staketet och en häst slänger upp ett framben som kan fastna i metallstaketet och skada sig. Din häst eller "gubbens" häst.
Därför tycker jag faktiskt att du och/eller "gubben" bör sätta upp ett staket till bredvid det existerande. Av säkerhetsskäl. Och jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om det juridiska utan det är i mina ögon bara struntprat och oväsentligheter.

Men nu har jag ju inte accepterat att han ställer en hingst bredvid min häst. Har jag hästen ihop frivilligt med någon så får man ju ta att de kan skada varandra. Men är det inte ok med mej att han ställer en hingst bredvid och han gör det ändå, DÅ känner jag inte för att få skador eller förstörd tävlingshäst som jag själv får betala för!

Vi har inga mellanrum mellan hagarna dels för att det är begränsad hagmark som velats nyttjas till max, samt att jag antar att det är billigare att bygga hagar såhär än att göra alla separata med mellangångar.

Ena haggrannen står hon i samma hage som under betesperioden och de står bredvid varann i stallet. De är kompisar och bråkar eller leker inte genom staketet. Varför de inte står tillsammans i vinterhage är att de är för små och smala och den andra hästen är ganska dominant och min nonchalant, vilket innebär att det kan bli stora sparkskador med broddade hästar och konkurrans om mat..
Den andra (som ska bytas ut mot hingst) känner hon för att de stått bredvid varann i stallet och hälsade aldrig på varann föör första gången i hagen med staket emellan. De har aldrig skadat sig själv eller den andra genom staketet, de kan dock springa bredvid varann och bocka runt i varsin hage. Jag tycker det är viktigt att de får social kontakt på näst bästa sättet efter att gå i samma hage.. att de står bredvid varann och kan umgås genom staketet.

Funkat jättebra tills nu när stoet ska bytas ut mot hingst.

Jag ska byta hage från och med imorgon, men det jag ville veta var om hingstägaren bär ansvaret! I en teoretisk situation, om jag skulle vara dum nog att låta min häst stå kvar.

Vad gäller om en hingst kommer lös då? Och någon skadar sig pga detta?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Tyvärr kommer han nog bara ställa in hästen bredvid även om jag säger nej. Och han kommer göra det utan förvarning så jag flyttar min häst från och med imorgon.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

hjälper nog inte att stå på sig i detta fallet (har lärt mej efter sju år..) ;)

vill mest veta om jag har rätt egentligen. Och om jag skulle sätta hårt mot hårt och vägra flytta om det är hans fel om min häst skadar sig eller mitt.

(min häst kommer byta hage innan hingsten kommer!)
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

1. E de ens lagligt att ha järn staket.. Vi hade de utmed en länga i hagen å de skulle vi ta väck illa kvickt när miljö å hälsa va här för de va INTE ok å ha..

Nummer 2. Ang din hage. köp några plast stolpar å sätt upp i din hage utmed hingstens så de blir en 2 meter gång mellan din häst å hingstens hage..

Mina hingstar jag haft har alltid gått jämte stona med 2 meters mellanrum å de har aldrig vatt några problem. DOCK så har jag över 150 cm höga staket för å va säker...
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 106
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 114
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp