Hingst hälsar på i stallet *hjälp*

rubytoo

Trådstartare
Hur skulle ni förfara??

Två ggr har vi haft en liten ponnyhingst på besök i stallet. Första gången stod han nere hos det ena stoet framför det nya fullblodet vilket resulterade att han stod och slog i väggarna och den lilla slog från andra hållet. Summan av detta blev att fullblodet (hur galet det än verkar) blev överansträngd i alla benen och fick sättas på butta i 6 dagar. Han svullnade upp i alla benen. Kan tillägga att han alltså sparkade med full kraft i våra murade stenväggar

Då hade ponnyn ställt till det i hela stallet och lilla lukasen stod också och sparkade med sitt skadade ben i väggen :crazy:

Imorse så hittade vi denna ponnyhingst i stallet igen och denna gången hade han haft sönder en massa saker i stallet och ställt till det ännu värre :mad: än förra gången.

Saken hör ju till den att jag vet inget om ponnyn om den är vaccinerad eller om de har någon smitta i sitt stall etc

Jag har ju tävlingshästar och blir ju lite orolig över vad som kan hända. De lever ju som bara den när det kommer en främmande häst in i stallet som dessutom är hingst.

Denna ponny är ute var och varannan dag och har varit hos våra grannar vid flertalet gånger och alla är mäkta irriterade just nu.

Vad hade hänt om den kommit när våra var ute i hagen??

Den har ingen grimma på sig och till oss har den kommit väldigt tidiga mornar.

Vad skall man göra nu???

Sv: Hingst hälsar på i stallet *hjälp*

Så du vet inte vems ponny det är?
Om jag hade haft besök av en ponny som jag inte visste ägaren på hade jag ställt den i en box/hage och sen ringt polisen. Förhoppningsvis hade ju då ägaren saknat ponnyn förr eller senare och kontaktat polisen själv - då blir den ju hämtad av ägaren. Och då hade jag nog fakturerat ägaren på det som var försört samt för buttan och ev. veterinärkostnad.

Det är aldrig du som blir skyldig om en rymmarhingst skadar sig i DIN hage. Hingstägare har stora krav på sig vad gäller stängsling.

Hoppas det löser sig!

Jo jag vet vems ponnyn är och de kom själva och hämtade dem båda gångerna.

Efter det att vi kontaktat dem

säg till dom att du anmäler dom om hingsten kommer dit en gång till

Om du vet vem ägaren är hade jag krävt ägaren på de kostnader som uppstått, och händer det igen så hade jag ringt polisen och rådfrågat.

Vad säger ägaren om detta?

Ägaren sa idag -det är väl roligt med en häst som tar lite egna beslut :crazy:

Om ägaren inte bryr sig skulle jag ha anmält (för något, har dock ingen koll på vad man kan anmäla det under...) på en gång.

Du skulle ha frågat om det var lika roligt för dem att betala de besluten? :cool:

Tyvärr var jag inte hemma när de kom eftersom jag jobbar idag :(

Men vi vill ju ha ersättning för sakerna den tagit sönder iaf.

Det allra värsta i det hela är att ponnyn går, för att komma till oss, över en mkt trafikerad och stor väg.

Och jag kan bara tänka mig de olyckor som skulle kunna ske :crazy:

Jag hade blivit flyförbannad om det hade hänt mej. 1 gång är ingen gång men 2 gånger är åt h**vete för mycket.
Undra om dom hade varit så glada om en av era hästar hade kommit lös och sparkat den lilla ponnyn?

:eek: Jippi....:crazy:

Skriv en räkning på allt som är förstört och åk hem till dem och lämna den. Passa på att fråga om vaccinationer, smitta osv så kanske de fattar. Kanske.

*Är det en ponny som man vet vem han är? Nyfiken....*

Åk hem till ponny-ägaren och prata. Ta med en lista på det du vill ha ersättning för och säga att du inte alls är road av detta. Ta oxå upp de saker du skrivit här tex den trafikerade vägen och dina hästars skador. Men försök att hålla det på en vänlig nivå.

:eek: Jippi....:crazy:

Skriv en räkning på allt som är förstört och åk hem till dem och lämna den. Passa på att fråga om vaccinationer, smitta osv så kanske de fattar. Kanske.

*Är det en ponny som man vet vem han är? Nyfiken....*

Njä det är en shettiskorsning typ b-ponny. Tror inte att den tävlar eller så...

Kan skicka ett pm senare till dig ;)

skulle anmäla det för "försummelse" eller "vårdslöshet" eller liknande.... en häst är ett djur, den ska inte springa lös på vägar och den har inget på er mark eller i ert stall att göra om ni inte vill ha den där...

rätt säker på att det finns lagar och regler som reglerar sådant...

(när jag var liten hade vi en stor svart halvblodshingst (Favorit) som kom och hälsade på i våran trädgård frammåt vårkanten 2 år i rad - den farbrorn gjorde visst så varje år - pillade upp boxdörren på sätt som ingen begrip och liknande saker.. sedan va grannens shettis o hälsade på nångång med :p )...

men iaf ni ska inte behöva tolerera detta det är ett som är säkert - kontakta polis/djurskydds osv ..

Så du vet inte vems ponny det är?
Om jag hade haft besök av en ponny som jag inte visste ägaren på hade jag ställt den i en box/hage och sen ringt polisen. Förhoppningsvis hade ju då ägaren saknat ponnyn förr eller senare och kontaktat polisen själv - då blir den ju hämtad av ägaren. Och då hade jag nog fakturerat ägaren på det som var försört samt för buttan och ev. veterinärkostnad.

Det är aldrig du som blir skyldig om en rymmarhingst skadar sig i DIN hage. Hingstägare har stora krav på sig vad gäller stängsling.

Hoppas det löser sig!

Då vi själva har avels hingst så vill jag bara tilägga att man som hingstägare INTE har högre krav på staket än några andra som har häst. 2 st el trådar räcker gott.

Till TS. så tycker jag att du skall ta ett snack med dom. Om hingsten kommer igen så ställ han i en box och så får dom vackert lösa ut han med vad skador som han har ställt till med. En sak är ju om det händer en gång. Men detta är lite väl ofta tycker jag. Vad händer om stall dörren är stängd? Går han ut på vägen så en hel familj kanske omkommer i en tragisk olycka?

Hehe låter som en tråd på barn! Barnen bestämmer själv så blir det så bra så! :D

Anmäl dem! Både ni o era hästar kan komma till stor skada!

Åke: Även om man inte har annorlunda krav på sig när det gäller staket o hingstar, ligger det i mitt intresse att hålla dem på rätt sida om det, som ägare. Gör jag inte det, hoppas jag att någon annan får mig att förstå det! :devil:

Kan man inte hålla sina hästar inne i sina egna hagar ska man inte ha häst!

Då vi själva har avels hingst så vill jag bara tilägga att man som hingstägare INTE har högre krav på staket än några andra som har häst. 2 st el trådar räcker gott.

Jo det kravet kanske man har som hingstägare, dock kan ju kraven öka från omgivningen när hingsten inte håller sig innanför sina 2 trådar. Man får då kallt räkna med att ersätta det som hingsten ev kan komma att förstöra, skulle det vara så att hingsten betäcker ett sto och stoägaren inte anser att det var en bra ide så är även det en kostnad som hingstägaren får ta.

Så Olgaklara, ställ ekonomiska anspråk på hingstägaren. Det brukar vara ett effektivt sätt för dem att förstå att alla inte är lika roade av deras hingst egna beslut.

Oavsett om man har hingst eller ej är det väl självklart att om ens häst rymmer pga att man själv har dåliga staket och förstör nånting på någon annans gård att man ersätter det skadade sakerna.

/kt

Min grannes tre hästar har rymt ett antal gånger hem till oss. De har perfekta elstaket, men hästarna har bestämt sig för att vara här. Nu var det ett tag sedan senast, men de har varje gång tagit sitt ansvar. Har hittat hela familjen ute i vår trädgård med jordsäckar och gräsfrö utan att vi sagt ett ord. De har även gett blomma som ursäkt vilket absolut inte varit nödvändigt! Har även lagat våra staket om de har gått in i våra hagar. Detta kallar jag att ta sitt fulla ansvar som hästägare!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 518
Senast: ameo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 372
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 381
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka