Hingst hälsar på i stallet *hjälp*

Sv: Hingst hälsar på i stallet *hjälp*

inte roligt sånt här, hoppas det löser sig!

Jag har ju tävlingshästar och blir ju lite orolig över vad som kan hända. De lever ju som bara den när det kommer en främmande häst in i stallet som dessutom är hingst.

"KL"
Vad spelar det för roll om man har tävlingshäst eller skogsmulle häst?:confused:
Blev lite irreterad. Alla häst ägare blir nog oroliga om det kommer in en främande häst lös. Skulle du inte bli orolig även fast det bara är din lilla "mulle" häst?

+ Det är verkligen inte OK att hingsten kommer in i stallet! Jag tycker att du ska ge räkningarna till ägaren av ponnyn och säga att de MÅSTE ha bättre uppsyn över hästen sin!

Då vi själva har avels hingst så vill jag bara tilägga att man som hingstägare INTE har högre krav på staket än några andra som har häst. 2 st el trådar räcker gott.

Vill förtydliga, don efter person eller som i detta fallet, staket efter häst (oavsett kön). ;)

Det är inte roligt att ha grannens häst springande hos sig vare sig det är ett sto eller valack.

olgaklara skrev:
Den har ingen grimma på sig och till oss har den kommit väldigt tidiga mornar.

Troligtvis utsläppt för att pinka morgon. :angel:

Saken hör ju till den att jag vet inget om ponnyn om den är vaccinerad

Vaccinerad eller ej, har man otur bär den på virus iaf.

k i m skrev:
Åke: Även om man inte har annorlunda krav på sig när det gäller staket o hingstar, ligger det i mitt intresse att hålla dem på rätt sida om det, som ägare. Gör jag inte det, hoppas jag att någon annan får mig att förstå det! :devil:

Håller helt med, och i mitt fall: Speciellt stoägare:devil: :devil: :devil:

k i m skrev:
Kan man inte hålla sina hästar inne i sina egna hagar ska man inte ha häst!

Min devis:
En gång, ingen gång
Två gånger, då har man inte förstått problemet första gången
Tre gånger, skaffa gunghäst

Du kan ringa till Polisen.
De kommer att hjälpa dig.
Och så kan du skicka en räkning på det som är förstört och din arbetstid för att städa.

Effektivast är att börja med räkningen.
Och hota med Polisen.
Hingst på vift kan ge rediga rättsliga följder.

Vad spelar det för roll om man har tävlingshäst eller skogsmulle häst?

En liten virus på en skogsmulle är inte så förödande.
Hästen är snart i skogsmulleform igen.
Men på en tävlingshäst så kan hela årets träning vara ödelaggd.
Eftersom att en sådan häst är tränad upp på övre kanten av sin förmåga.
Vägen tillbaka hela vägen dit upp är så mycket längre.

Faktura å det snaraste på ALLA kostnader som uppkommit pga hingstens besök, dvs även veterinär, medicin och konvalecens, förlorad arbetsinkomst (om du fått ta ledigt från jobbet för att ta emot veterinär t.ex.).

Pengar brukar vara det effektivaste språket.

Tyvärr finns det knäppa människor... Ring polisen så fort det blir vardag och hör hur du ska göra, kanske ska du anmäla för vandalisering eller vad det kan rubriceras som... allt som djuret har förstört.

Tror tyvärr att det är som med kreatur... Det är svårt att göra någonting åt knäppskallar... eller snarare, det är svårt för polisen att prioritera att göra någonting åt knäppskallar med djur...

En sak bör du nog inte behöva oroa dig för:
Saken hör ju till den att jag vet inget om ponnyn om den är vaccinerad eller om de har någon smitta i sitt stall etc

En vaccinerad häst smittar precis lika bra som en ovaccinerad och dina tävlingshästar är mer utsatta för smitta på sina tävlingar än vad den ponnyn är hemma i sitt stall, med några enstaka undantag så är den ponnyns största smittorisk dina hästar...

En liten virus på en skogsmulle är inte så förödande.
Hästen är snart i skogsmulleform igen.
Men på en tävlingshäst så kan hela årets träning vara ödelaggd.
Eftersom att en sådan häst är tränad upp på övre kanten av sin förmåga.
Vägen tillbaka hela vägen dit upp är så mycket längre.

+ att en tävlingshäst oftare träffar andra hästar än en skogsmulle och därmed kan bära iväg med smittan och smitta många fler hästar än vad skogsmullen gör i skogen.... en häst behöver ju inte bli sjuk för att vara smittbärare alltid, och därför kanske man åker iväg med tävlingshästen lyckligt ovetande om smittan den bär!! :crazy:

En vaccinerad häst smittar precis lika bra som en ovaccinerad och dina tävlingshästar är mer utsatta för smitta på sina tävlingar än vad den ponnyn är hemma i sitt stall, med några enstaka undantag så är den ponnyns största smittorisk dina hästar...

Visst har du rätt, men att utsätta sina hästar för en ovaccinerad häst och resonera som du gör och åka på tävlingar, det tycker jag är väldigt respektlöst mot alla som vaccinerar sina hästar och gör vad dom kan för att inte göra sina hästar till smittbärare, det finns ju någon bakomliggande tanke med att hästar på tävlingsplats ska vara vaccinerade...!! Och jag hoppas verkligen att ponnyn är vaccinerad, för dens egen skull, men också för alla hästar den tydligen möter på sina promenader över stora vägar skull!!!

Låt ägaren betala, och säg att de måste försöka se till att han inte kommer ut. Erbjud dig att tipsa dom om stängsel etc. Vänligt men bestämt.

Själv har jag avelsmärrar, jag hade blivit VANSINNIG om det kom en hingst till dom, skade- och sjukdomsrisk, inte nog med vilken hemsk? korsning som kan bli resultatet.:crazy:

Så här säger den förträffliga lagen om ägofred som ännu inte är avskaffad.

Lag (1933:269) om ägofred

5 KAP. Om skadestånd samt om rätt att bättra annans hägnad och att intaga annans hemdjur
47 § Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan.
#Vad nu stadgats om ägare till hemdjur gälle ock den, som mottagit djuret till underhåll eller nyttjande.
48 § Försummar stängselskyldig att å tid, som i 6 § sägs, hålla sitt stängsel i fredgillt stånd och avhjälper han ej ofördröjligen befunnen brist, då han därom tillsäges, stånde själv den skada, som genom försummelsen vållas å hans ägor, samt ersätte skada och förlust, som därav tillskyndas annan, mot vilken stängselskyldigheten gäller.
#Komma genom försummelsen den stängselskyldiges egna hemdjur in å annans ägor, gånge, ändå att han ej tillsagts om bristen, som i allmänna strafflagen skils.

53 § Ägare till intaget hemdjur have ej, utom i de i 54 § angivna fall, rätt att återfå djuret, förrän han antingen i lösen därför utgiver det värde, vartill skadan beräknats enligt 51 §, så ock kungörelsekostnad samt det belopp, vartill kostnaden för djurets underhåll och vård blivit av två för uppdraget lämpliga män, mot vilka ej förekommer jäv som gäller mot domare, uppskattat, med avdrag för den nytta intagaren under tiden haft av djuret, eller ock för sådan lösen ställer full pant eller borgen. Nöjes ej djurets ägare åt värdering eller uppskattning, som nu sagts, eller vill han av annat skäl återvinna vad han utgivit i lösen, instämme saken till domstol inom en månad efter det djuret utlöstes. Lag (1946:837).
HH

Min grannes tre hästar har rymt ett antal gånger hem till oss. De har perfekta elstaket, men hästarna har bestämt sig för att vara här. Nu var det ett tag sedan senast, men de har varje gång tagit sitt ansvar. Har hittat hela familjen ute i vår trädgård med jordsäckar och gräsfrö utan att vi sagt ett ord. De har även gett blomma som ursäkt vilket absolut inte varit nödvändigt! Har även lagat våra staket om de har gått in i våra hagar. Detta kallar jag att ta sitt fulla ansvar som hästägare!!

Ett lysande exempel på ansvarstagande. Jag tycker otroligt synd om den här familjen då de säkert funderar mycket på hur de ska lösa problemet, kanske t.o.m måste göra sig av med den ledande "rymmaren".

Vad gäller ts hingstbesök så är det genom dessa hästägare resten av hästsverige får dåligt rykte, inställningen de har är makaber, oansvarig och tyder på att de inte har förstått vilken skada deras häst kan åsamka sig själv och andra djur/människor. Därför är det viktigt att direkt kontakta polisen när den står där nästa gång.

TS, jag skulle inte ställa in den i stallet då den stör dina hästar. Däremot binda upp den utanför för att hindra att den skadar sig eller andra med tanke på den stora vägen osv.

Senast ändrad av en moderator:

Jo det kravet kanske man har som hingstägare, dock kan ju kraven öka från omgivningen när hingsten inte håller sig innanför sina 2 trådar. Man får då kallt räkna med att ersätta det som hingsten ev kan komma att förstöra, skulle det vara så att hingsten betäcker ett sto och stoägaren inte anser att det var en bra ide så är även det en kostnad som hingstägaren får ta.

Så Olgaklara, ställ ekonomiska anspråk på hingstägaren. Det brukar vara ett effektivt sätt för dem att förstå att alla inte är lika roade av deras hingst egna beslut.
Ja, självklart är det så. Vad jag menade var att man har ingen LAG som säger att en hingst måste ha något speciellt staket. Vare sig det är ett sto, valack eller en hingst så skall man ju ha staket som håller dom i hagen, det kräver därimot lagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 518
Senast: ameo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 372
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 381
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka