A
Akila
Sv: Hingst hälsar på i stallet *hjälp*
inte roligt sånt här, hoppas det löser sig!
inte roligt sånt här, hoppas det löser sig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju tävlingshästar och blir ju lite orolig över vad som kan hända. De lever ju som bara den när det kommer en främmande häst in i stallet som dessutom är hingst.
Då vi själva har avels hingst så vill jag bara tilägga att man som hingstägare INTE har högre krav på staket än några andra som har häst. 2 st el trådar räcker gott.
olgaklara skrev:Den har ingen grimma på sig och till oss har den kommit väldigt tidiga mornar.
Saken hör ju till den att jag vet inget om ponnyn om den är vaccinerad
k i m skrev:Åke: Även om man inte har annorlunda krav på sig när det gäller staket o hingstar, ligger det i mitt intresse att hålla dem på rätt sida om det, som ägare. Gör jag inte det, hoppas jag att någon annan får mig att förstå det!![]()
k i m skrev:Kan man inte hålla sina hästar inne i sina egna hagar ska man inte ha häst!
Vad spelar det för roll om man har tävlingshäst eller skogsmulle häst?
Saken hör ju till den att jag vet inget om ponnyn om den är vaccinerad eller om de har någon smitta i sitt stall etc
En liten virus på en skogsmulle är inte så förödande.
Hästen är snart i skogsmulleform igen.
Men på en tävlingshäst så kan hela årets träning vara ödelaggd.
Eftersom att en sådan häst är tränad upp på övre kanten av sin förmåga.
Vägen tillbaka hela vägen dit upp är så mycket längre.
En vaccinerad häst smittar precis lika bra som en ovaccinerad och dina tävlingshästar är mer utsatta för smitta på sina tävlingar än vad den ponnyn är hemma i sitt stall, med några enstaka undantag så är den ponnyns största smittorisk dina hästar...
Min grannes tre hästar har rymt ett antal gånger hem till oss. De har perfekta elstaket, men hästarna har bestämt sig för att vara här. Nu var det ett tag sedan senast, men de har varje gång tagit sitt ansvar. Har hittat hela familjen ute i vår trädgård med jordsäckar och gräsfrö utan att vi sagt ett ord. De har även gett blomma som ursäkt vilket absolut inte varit nödvändigt! Har även lagat våra staket om de har gått in i våra hagar. Detta kallar jag att ta sitt fulla ansvar som hästägare!!
Ja, självklart är det så. Vad jag menade var att man har ingen LAG som säger att en hingst måste ha något speciellt staket. Vare sig det är ett sto, valack eller en hingst så skall man ju ha staket som håller dom i hagen, det kräver därimot lagen.Jo det kravet kanske man har som hingstägare, dock kan ju kraven öka från omgivningen när hingsten inte håller sig innanför sina 2 trådar. Man får då kallt räkna med att ersätta det som hingsten ev kan komma att förstöra, skulle det vara så att hingsten betäcker ett sto och stoägaren inte anser att det var en bra ide så är även det en kostnad som hingstägaren får ta.
Så Olgaklara, ställ ekonomiska anspråk på hingstägaren. Det brukar vara ett effektivt sätt för dem att förstå att alla inte är lika roade av deras hingst egna beslut.