Hingst som nafsar

Min hingst går och har alltid gått med sällskap (för närvarande tre valacker) men han kan nafsa lite när han blir spänd och/eller frustrerad (som ju är en slags spänning det med).

Som du redan verkar ha märkt blir diverse tillrättavisningar ofta bara triggande och beteendet ökar, så det som funkat bäst för mig med min kille är 1. ignorera totalt, 2. öka avståndet mellan oss så att han inte når att nafsa och 3. andas! Lugna djupa andetag, nästan lite mindfulness och fokusera på vad jag vill göra istället för på vad han pysslar med.

Med honom är det väldigt tydligt att det är spänning eller någon liten lekinvit, så att öka spänningen med tillrättavisningar har bara blivit kontraproduktivt och tjafsigt. Nuförtiden nafsar han knappt alls, och gör han det så räcker det med ovanstående tre steg så slutar han efter ett par försök.
Ah, tack! Precis detta är det jag tror att jag är ute efter! Jag tror att det även för vår hingst är någon sorts blandning av spänning, frustration och önskan om social kontakt/lek och det blir bara fel om jag "trappar upp konflikten" som ur hästens synvinkel inte ens är en konflikt. Ska försöka framförallt det där med eget lugn och att försöka skapa lite mer avstånd. Han har ju också rätt bråttom, så det är väldigt lätt hänt att jag liksom "drar honom mot mig" när jag bromsar honom. En tränare jag var på clinic för pratade om "mindful walking", att själv gå och ta lite plats och vara på väg någonstans helt lugnt. Ska försöka tänka på detta!
 
Så försöker jag göra med min valack också, det funkar hyfsat, men jag ska testa att ge honom något att bära i munnen och se om det funkar. Han går fint i skritt, men blir uppspelt och lekfull och nafsar då efter min arm när han travar bredvid mig och jag vill inte straffa honom för det, men få honom att förstå att det inte är önskvärt beteende. När han nafsar saktar jag därför ner och ignorerar honom tills han lugnat sig och då berömmer jag, men jag skulle gärna önska att han travade lugnt och snällt utan att hetsa upp sig. Jag är övertygad om att det inte är ett aggressivt beteende i hans fall!
Låter likt vår hingst, även om han också gör det i skritt! Som du säger totalt icke-aggressivt, men ändå inte önskvärt!
 
Jag försöker ju också visa det (brukar vifta åt hans håll med änden på grimsaftet eller bara helt handgripligen putta bort hans huvud), men det har inte gjort att beteendet minskat utan verkar snarare trigga honom att fortsätta. Det är ju inte så att han bits hårt men det är ju helt klart ett oönskat beteende och gör också att det blir lite svårt att be någon annan hantera honom.

Ja, puttar du på huvudet blir det väldigt likt hur en annan häst skulle nafsa tillbaks i den leken.

Jag knöt ihop ett ledrep till en sorts bära/tuggaleksak som jag använde när min förra hingstiga valack hade överskott på lekbehov och försökte köra den med mig. Och så försökte jag blocka med underarmen så "otriggande" som möjligt. Och han hade lekkamrater i hagen, men väldigt mycket lekenergi under en period när han var runt 5-6.
 
Nä det gör man ju såklart det som känns bäst går ju ha vanligt tränsbett också

Huvudlaget kommer inte göra skillnad på ett lekbeteende, möjligtvis om hästen tycker det är skoj att tugga och suga på ett bett.

Det riskerar mest att öka upphetsningsnivån genom smärta i munnen. Och i långa loppet att hästen stänger ner/av pga inlärd hjälplöshet, vilket är rätt oetiskt.

Däremot så leder jag alltid högenergiska hästar i repgrimma och långt ledrep, det blir tydligare kommunikation och lättare att ha säkra avstånd och avslappnad gång då.
 
Huvudlaget kommer inte göra skillnad på ett lekbeteende, möjligtvis om hästen tycker det är skoj att tugga och suga på ett bett.

Det riskerar mest att öka upphetsningsnivån genom smärta i munnen. Och i långa loppet att hästen stänger ner/av pga inlärd hjälplöshet, vilket är rätt oetiskt.

Däremot så leder jag alltid högenergiska hästar i repgrimma och långt ledrep, det blir tydligare kommunikation och lättare att ha säkra avstånd och avslappnad gång då.
Varför ska det bli automatsmärta i munnen, då utgår du ifrån att man rycker och sliter, nä man får lättare att styra en ledig hingst. Långt grimskaft alt longerlina är toppen.
Nä nått i munnen blir inte per automatik oetiskt.
Har den ingen lekkamrat just nu får man göra det man kan för att inte bli nafsad eller biten 😊
 
Varför ska det bli automatsmärta i munnen, då utgår du ifrån att man rycker och sliter, nä man får lättare att styra en ledig hingst. Långt grimskaft alt longerlina är toppen.
Nä nått i munnen blir inte per automatik oetiskt.
Har den ingen lekkamrat just nu får man göra det man kan för att inte bli nafsad eller biten 😊
Ett stigbett är ju så smalt att det sannolikt gör ont när man tar i det, särskilt om man har en häst som är lite överallt med huvudet. Det kommer inte att komma in ett sånt i mitt stall.

Vanliga bett rider vi ju med, men jag känner helt ärligt inte hur det skulle förändra beteendet att nafsa om han fick på sig ett bett? Jag kan ju liksom inte göra något specifikt med bettet för att han ska sluta med det? Hade det varit svårt att hålla honom och han haft mer bråttom än jag kände att jag kunde hantera i grimma så kanske jag hade provat med bett, men i nuläget känns det spåret inte alls aktuellt.
 
Huvudlaget kommer inte göra skillnad på ett lekbeteende, möjligtvis om hästen tycker det är skoj att tugga och suga på ett bett.

Det riskerar mest att öka upphetsningsnivån genom smärta i munnen. Och i långa loppet att hästen stänger ner/av pga inlärd hjälplöshet, vilket är rätt oetiskt.

Däremot så leder jag alltid högenergiska hästar i repgrimma och långt ledrep, det blir tydligare kommunikation och lättare att ha säkra avstånd och avslappnad gång då.
Jag känner generellt när jag leder honom att det är lite svårt att hålla honom på avstånd (stärker min misstanke att han egentligen vill leka / något annat socialt), han är gärna lite "på" mig. Försöker hålla grimskaftet så långt som möjligt eftersom han på alla sätt är betydligt lugnare då, men kan ju försöka med längre rep också!
 
Ja, jag har också varit inne på den tanken, därav att jag skriver i trådstarten att det möjligen kan vara en social invit. Det är också en av anledningarna till att jag inte vill vara "hård" mot honom. I dagsläget har vi tyvärr ingen annan häst han kan gå med, vi jobbar på det! (eller han skulle förmodligen kunna gå med den ena av valackerna, men då blir ju den andre ensam, så lika illa men för en annan individ)
Fanns någon youtubefilm med en random amerikan som fick bort liknande beteende uppbundet genom att vänligt interagera med nosen på hästen tills hästen kände att han fått mycket uppmärksamhet. Ganska rolig. Ingen aning om amerikanens kompetens eller om det fungerar :)

ah typ såhär :)
(om det är en usel idé vore det ändå kul att läsa kritiken :) )
 
Senast ändrad:
Jag känner generellt när jag leder honom att det är lite svårt att hålla honom på avstånd (stärker min misstanke att han egentligen vill leka / något annat socialt), han är gärna lite "på" mig. Försöker hålla grimskaftet så långt som möjligt eftersom han på alla sätt är betydligt lugnare då, men kan ju försöka med längre rep också!

Gör det, det är stooor skillnad på att ha 4,2m med perfekt grepp att jobba med istället för slafsiga korta grimskaft (eller longerlinor som sviktar, saknar tyngd, och är för långa).

Då kan man avslappnat ge dom 1,5-2m att röra sig med och ändå ha hälften kvar om det kommer snabba förflyttningar.
 
Senast ändrad:
Varför ska det bli automatsmärta i munnen, då utgår du ifrån att man rycker och sliter, nä man får lättare att styra en ledig hingst. Långt grimskaft alt longerlina är toppen.
Nä nått i munnen blir inte per automatik oetiskt.
Har den ingen lekkamrat just nu får man göra det man kan för att inte bli nafsad eller biten 😊

Nej, jag utgår från att även lågt tryck i bettet skapar smärta vilket det finns nutida vetenskapliga studier på, bland annat denna: https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eve.12916

Jag är inte ute efter att diskutera bettets vara eller icke vara i ridningen, men det är verkligen helt onödigt i hanteringen när det finns andra väl beprövade verktyg som funkar bättre för markhantering.

Poängen är väl att hingsten ska lära sig slappna av och ta det lugnt i hanteringen? Inte bara klara av att handskas med han, utan att lära han något.
 
Nej, jag utgår från att även lågt tryck i bettet skapar smärta vilket det finns nutida vetenskapliga studier på, bland annat denna: https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eve.12916

Jag är inte ute efter att diskutera bettets vara eller icke vara i ridningen, men det är verkligen helt onödigt i hanteringen när det finns andra väl beprövade verktyg som funkar bättre för markhantering.

Poängen är väl att hingsten ska lära sig slappna av och ta det lugnt i hanteringen? Inte bara klara av att handskas med han, utan att lära han något.

För min del är det inte onödigt i hantering. Jag tycker det är enklare att styra bort huvudet med ett bett i munnen.
Klart han ska bli lugnt i hanteringen så småningom, men om det just nu är ett problem att få undan huvudet och få han en bit ifrån sig tycker jag det blir enklare ibland med bett. Är ju såklart olika från häst till häst.
Du får gärna göra så som du tycker är bra för dig och din häst. Oftast går det bra med grimma och grimskaft men ibland är det skönt med ett bett i munnen. Jag upplever det lättare att styra och så hamnar fokuset på att tugga på bettet istället.
 
Nej, jag utgår från att även lågt tryck i bettet skapar smärta vilket det finns nutida vetenskapliga studier på, bland annat denna: https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eve.12916

Jag är inte ute efter att diskutera bettets vara eller icke vara i ridningen, men det är verkligen helt onödigt i hanteringen när det finns andra väl beprövade verktyg som funkar bättre för markhantering.

Poängen är väl att hingsten ska lära sig slappna av och ta det lugnt i hanteringen? Inte bara klara av att handskas med han, utan att lära han något.
Ang sista stycket här.
Är det rimligt att kräva det av en häst som inte får sina naturliga behov tillfredsställda?

Jag själv har så mycket åsikter kring den frågan som ofta är i konflikt med varandra. Det är ett svårt etiskt dilemma. Att det går att få till vet jag. Men eftersom beteendet troligen kommer av ett uppdämt bedeendebehov så blir lösningen att antingen få honom in i inlärd hjälplöshet, själv fylla hans sociala behov (vilket ju inte tar bort beteendet egentligen...) eller låta honom få utlopp för beteendet på något annat sätt.

Om det är galler mellan boxarna, skulle man kunna ta bort gallret på halva boxen och ha en valack som granne så att han kan få lite utlopp för det beteendebehovet där?

Jag står själv här och är väldigt duktig på att använda negativ förstärkning, väldigt bra på timeing där - men vill gärna använda positiv förstärkning där det går. Men det skapar frustration hos hästen och hos mig för att jag helt enkelt inte är tillräckligt duktig på det än. Är det då bättre att använda negativ förstärkning utan ökande tryck för att jag kan det bättre och det därför blir bättre träning i slutändan?

Inga svar, bara frågor. Så mycket frågor och tankar.
 
Huvudlaget kommer inte göra skillnad på ett lekbeteende, möjligtvis om hästen tycker det är skoj att tugga och suga på ett bett.

Det riskerar mest att öka upphetsningsnivån genom smärta i munnen. Och i långa loppet att hästen stänger ner/av pga inlärd hjälplöshet, vilket är rätt oetiskt.

Däremot så leder jag alltid högenergiska hästar i repgrimma och långt ledrep, det blir tydligare kommunikation och lättare att ha säkra avstånd och avslappnad gång då.
Jättekul att du inte läser det jag skriver och tycker du har den enda lösningen.
Så jag tackar för mig, helt onödigt och diskutera med någon som tycker hen har den enda sanningen och anklagar annan för att ge en häst smärta bara genom att använda bett.
Ha en fin dag
 
Ang sista stycket här.
Är det rimligt att kräva det av en häst som inte får sina naturliga behov tillfredsställda?

Jag själv har så mycket åsikter kring den frågan som ofta är i konflikt med varandra. Det är ett svårt etiskt dilemma. Att det går att få till vet jag. Men eftersom beteendet troligen kommer av ett uppdämt bedeendebehov så blir lösningen att antingen få honom in i inlärd hjälplöshet, själv fylla hans sociala behov (vilket ju inte tar bort beteendet egentligen...) eller låta honom få utlopp för beteendet på något annat sätt.

Om det är galler mellan boxarna, skulle man kunna ta bort gallret på halva boxen och ha en valack som granne så att han kan få lite utlopp för det beteendebehovet där?

Jag står själv här och är väldigt duktig på att använda negativ förstärkning, väldigt bra på timeing där - men vill gärna använda positiv förstärkning där det går. Men det skapar frustration hos hästen och hos mig för att jag helt enkelt inte är tillräckligt duktig på det än. Är det då bättre att använda negativ förstärkning utan ökande tryck för att jag kan det bättre och det därför blir bättre träning i slutändan?

Inga svar, bara frågor. Så mycket frågor och tankar.
Ja, det tycker jag absolut, man ska använda den förstärknings/förminskningsmetod man själv behärskar bäst till "viktiga situationer". Och träna på den metod man vill bli bättre på i mindre laddade situationer. Det handlar ju i det här fallet även om säkerhet, en hingst är ju lite extra utmanande för människor att hantera.

Och jag tycker också det är superviktigt att se till beteendets orsaker, och försöka tillgodose hästens behov så att beteendet minskar.

R+ är ingen magisk "löser allt"-metod. I slutändan handlar det betydligt mer om VEM som gör något och HUR dom gör det, än VAD dom gör.

Om man kikar noga på "mästare" med vitt skilda metoder så blir det väldigt tydligt att dom har mycket gemensamt i sitt kroppsspråk, hur de handskas med sina egna reaktioner, och hur de resonerar runt hästens behov och beteenden.

Jag skulle hellre låta en total nybörjare som regelbundet mediterar och tränar någon form av kroppskontroll hantera mina hästar, än valfri "identitetspolitisk hästmänniska" som inte har koll på sitt eget output. Metoden blir liksom oviktig, hästen bryr sig betydligt mer om vad mämniskan kommunicerar med sin kropp och deras emotionella balans än vilken "klubb" människan är med i.

Tillägg: TRT method har massa klipp på youtube där det är riktigt tydligt med skillnad i hans kroppsspråk, kundens kroppsspråk, och hur hästen reagerar på det. Man kan stänga av ljudet om man inte orkar lyssna på hans babbel 😂.
 
Jättekul att du inte läser det jag skriver och tycker du har den enda lösningen.
Så jag tackar för mig, helt onödigt och diskutera med någon som tycker hen har den enda sanningen och anklagar annan för att ge en häst smärta bara genom att använda bett.
Ha en fin dag

Eller så kan du steppa upp till nivån på diskussionen och bjuda på vetenskapliga artiklar som säger motsatsen?

Men det kan nog vara svårt att hitta...
 
Jättekul att du inte läser det jag skriver och tycker du har den enda lösningen.
Så jag tackar för mig, helt onödigt och diskutera med någon som tycker hen har den enda sanningen och anklagar annan för att ge en häst smärta bara genom att använda bett.
Ha en fin dag
Du föreslår stigbett. Att tro att det INTE skulle ge smärta att använda stigbett för att hantera en häst tycker jag är helt befängt. Särskilt om det då finns forskning på att bett ganska snabbt ger just smärta. Vad jag har kunnat se i tråden så anklagar @skiesabove inte dig för någonting.
 
Ang sista stycket här.
Är det rimligt att kräva det av en häst som inte får sina naturliga behov tillfredsställda?
Att få sina naturliga behov tillfredsställda är ju sällan svart eller vitt utan ligger på en skala. Det är ju sällan en häst har ALLA sina behov tillfredsställda hela tiden, och lika sällan en häst står och inte får NÅGRA behov tillfredsställda. Vi jobbar väl, de flesta av oss, mot att tillfredsställa "så många som möjligt" av hästens behov så stor del som möjligt av tiden. Utan att lyckas till 100% någon gång, tror jag. Bara genom att ha hästar på box delar av dygnet gör vi ju ingrepp i det som är det naturliga för hästen. Eller genom att begränsa deras möjlighet att beta (ett måste ibland, av hälsoskäl). Och ändå tränar vi hästar och försöker lära dem saker.

Jag själv har så mycket åsikter kring den frågan som ofta är i konflikt med varandra. Det är ett svårt etiskt dilemma. Att det går att få till vet jag. Men eftersom beteendet troligen kommer av ett uppdämt bedeendebehov så blir lösningen att antingen få honom in i inlärd hjälplöshet, själv fylla hans sociala behov (vilket ju inte tar bort beteendet egentligen...) eller låta honom få utlopp för beteendet på något annat sätt.
Eller kanske att "rigga" situationen på ett annat sätt så att det inte "rinner över" för hästen (tänker triggerstapling här)? Det var nog främst det jag sökte hjälp med när jag startade tråden och jag har fått många bra förslag här som jag ska testa!

Om det är galler mellan boxarna, skulle man kunna ta bort gallret på halva boxen och ha en valack som granne så att han kan få lite utlopp för det beteendebehovet där?
Vi har delvis gjort detta genom att ta bort gallren på boxdörrarna, mot stallgången. Det har gjort att han kan (och får) hälsa på de andra hästarna när de kommer in i stallet och/eller står på gången. Det verkar han gilla, liksom att stå med huvudet ut över gången och kolla vad som händer. Han kan också ha viss "gallerkontakt" med vårt sto, vilket faktiskt funkar bra (hon är extremt tydlig med när hon vill stå och "gulla" och inte, och han är lyhörd för det).

Han åker transport ihop med valackerna till träning/tävling och det funkar också bra, så förhoppningen är att han på sikt ska kunna gå ihop med dem. De kan också gå i hagar bredvid varandra. Men fram till eventuellt ihopsläpp med dem (tänker höst/vinter när stoet INTE brunstar och alla är lite lugnare) så går han själv i hagen.

Jag står själv här och är väldigt duktig på att använda negativ förstärkning, väldigt bra på timeing där - men vill gärna använda positiv förstärkning där det går. Men det skapar frustration hos hästen och hos mig för att jag helt enkelt inte är tillräckligt duktig på det än. Är det då bättre att använda negativ förstärkning utan ökande tryck för att jag kan det bättre och det därför blir bättre träning i slutändan?
Jag har valt att göra så - göra det JAG kan, med tillägg av R+ där jag känner att det funkar!

Inga svar, bara frågor. Så mycket frågor och tankar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 901
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag var med om en ”incident” igår. Jag har egentligen analyserat händelsen och har själv svaret på ev. frågor men vill ändå skriva av...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 490
Senast: Badger
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 452
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp