Bukefalos 28 år!

Hingst-tips

Sv: Hingst-tips

Admiráll är jag supernyfiken på, men han måste väl totalbedömas innan han får betäcka igen? Ska det bli av i år?
 
Sv: Hingst-tips

10 mil är ju bara ett stenkast. Jag föredrar att ha hingt på station så stona får vara hemma från betäckning till fölning och gärna även under avvänjning osv. När Leira och Hrina betäcktes 2006 for de från Härnösand till Bergsjö och var där ca en månad. I fjol hade vi Loftur hemma så då lånade jag ett sto i stället som nu är dräktig och ska gå kvar här tills fölet är avvant. Så nu väntar vi på 2 föl - ett i maj och ett i juni. Och i sommar kommer vackra Atgeir till oss så då stannar vi hemma igen. Det är en kanonlösning för oss eftersom vi har ett sto som är ganska svårlastad efter en olyckshändelse...

Det vi vill få fram är trevliga gångartshästar med bra psyke/lynne och vilja en bit över medel. Helst 5-gångare med väl separerade gångarter men det viktiga är god ridbarhet och hållbar exteriör. Mitt sto är en god 4-gångare med mycket lätt för tölt, ingen jätteaktion men helt rena gångarter, fin exteriör, gott lynne men lite dålig vilja. Därför väljer jag gärna hingstar med mycket vilja och naturligt stor aktion för att komplettera hennes svagheter. Eftersom hon är mörkbrun är det lätt att få roliga färger på avkomman så jag väljer gärna hingstar med färg om övriga egenskaper är bra.
 
Sv: Hingst-tips

Här kommer mitt gammel-sto.

Kolfreyja frá Eyvindarmúla
e Kveikur frá Miðsitju
e Kolfreyja frá Vík

Svart, inte bedömd, Blupen har nog halkat ned under 100 vid det här laget. Bästa gångart är troligen pass men alla de andra är också fina.

Egenskaper som jag vill ska gå i arv är: Hennes fina gångarter, hennes aldrig sinande vilja och hennes "personlighet". Hon är lättbyggd men stark vilket jag också gärna vill att hon ska föra vidare.

Egenskaper som jag hoppas hingsten ska tillföra är: En tryggare häst, Kolfreyja är rejält nervös och blir lätt spänd, lättare för att gå i bra form, Kolfreyja blir lätt stel och styv i halsen och med allvarliga stjänkikartendenser. Kunde möjligen ha tränats bort men omständigherna har gjort att hon aldrig tränats på det sättet och dessutom vill jag avla fram hästar som har lite lättare för sig!

Fölen: Ska bli bra och flashiga ridhästar:D
Lägger in en bild på Kolla 16 år gammal och inte riden på flera år (hon fölade sent året innan och ombetäcktes inte så jag hade lite kul med henne på senvintern)

23200500_58_0003.jpg
[/IMG]

Kolla står på Island så vi kollar naturligtvis efter hingstar där. Funderar på Þristur frá Feti pga att han har kanonlynne och att vi har en 4 1/2 åring efter honom och Kolla som verkar lovande!

Oj:o det här blev ju en hel uppsats!

Hmm... Har träffat på en del efter Þrist, o dom e mjuka, känsliga o har lätt för sig MEN dom kan vara ganska mycke tittiga o sådär... Jag tycker dom är trevliga o kul att ha o göra med, men om stoet är lite spännt o du vill ha något lugnare är det kanske inte så bra... Men Þristur själv är en underbar häst!!:bow:Kul o kanske få skäck med mycke man oxå!!
 
Sv: Hingst-tips

Jag har ju ett sto efter Þristur och samma mamma som jag red in i höstas (blir 5 i sommar) och hon är inte tittig däremot MKT villig (men det kanske kommer från mamma) min ett år äldre Kjarkurson (med samma mamma) är däremot tittig. Så har jag en Þristdotter till med en annan mamma som blir 4 i sommar som jag suttit in, hon är definitivt inte tittig men lite grinig (troligen också från mamma). Tjejen på min avatar är också ett Þristbarn.
Mest hoppas jag dock på min Andvaridotter undan Kolfreyja, trots att hon tyvärr än så länge är ganska ful. De Andvaribarn jag har haft kontakt med har varit extremt roliga att jobba med. Men Andvari är väl inte fertil längre (eller i varje fall väldigt begränsad)
 
Sv: Hingst-tips

Haha, inget med avel är säkert!! O jag har verkligen uppskattat att jobba med Þristavkommor! Mycket handlar ju oxå om inridning och fortsatt träning!! ;) O Andvaraavkommor är ju något av det roligaste man kan få tag i!! Vilja, lätthet, steg, fart...! Love it!:bow:
Men de e synd att han mest sprutar luft... Han, Gustur frá Hóli, Baldur frá Bakka... Riktiga avelshästar som glömt o ladda hur man laddar bössan...! Synd synd...:cry:
 
Sv: Hingst-tips

Har du nåt kul tips på hingst som ger avkommor med bra lynne (dvs inte spända med ändå lätta och känsliga) som kommer befinna sig på södra Island i sommar? Om det nu inte blir Þristur.....
Baldur frá Bakka hade nog matchat henne kanon.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst-tips

Kanske Törfri frá Kjartanstöðum efter Ódur frá Brún eller Krákur frá Blesastöðum som är efter Töfri! :banana:

Moli frá Skriðu är ju en riktig gentleman með MYCKE vev på fötterna, lätt o mycke trevlig häst, men han kommer nog vara på norra delen... :bow:

Andvari kommer oxå vara på norra delen o så är det ju det där med fruktbarhet... :love:

Roði frá Múla tror jag kommer va på sydvästra delen.. Inte riktigt säker, men han har gett en hel del både vackra och "luftiga" avkommor!

Så tycker jag om Dynur frá Hvammi! Tuff naturlig hållning o har lätt för de mesta, lite humör får man kanske med på köpet... :devil:

Solon frá Skáneys avkommor börjar komma fram nu, kanon lynne, mycke tölt men inte utan trav och relativt vackra med mycke man o svans!! Han kommer nog vara i skáney i sommar...:)

Det är kul men svårt o hitta rätt hingst för sitt sto!!! Men lycka till!!!!:bump:
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 709
Senast: Kisseninan
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 065
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 869
Senast: Habina
·
Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp