Hingstar ihop?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare nalle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 932
N

nalle

Jag och en väninna ska skaffa 2 ettåriga shettishingstar som givetvis ska få leka ihop i hagen men vi funderar även på om de ska kunna dela box, är det ngn som har erfarenhet av detta? Hur länge kan det fungera? Det finns även ston i stallet och de kommer gå i hagen bredvid dem. Hur stor är ung. en ettårig shettis (som förväntas bli omkring 1 m som vuxen)? När blir de könsmogna? Kan de gå ihop med stona under vintern då de inte brunstar?
Tacksam för svar!

Ston kan visst brunsta på vintern om det finns hingstar i närheten!

Det är nog omöjligt att svara på frågorna då det är så individuellt hur olika hästar reagerar.
Själv hade jag inte vågat ha två hingstar gående i samma hage som ston! Inte ens på vintern.
Samma box eller inte beror ju också på hur just de två hingstarna kommer att fungera ihop. Lugnast är väl ändå alltid att de har var sin box. Även om de går bra ihop i början så kan ju sådant ändra sig med tiden. Har ni bara en box så kanske den kan gå att dela av?

jag vet några som hade två arabhingstar, en unghingst och en äldre. det gick inte alls i hagen till att börja med (den äldre försökte betäcka unghingsten!) men sen efter ett tag så lugnade det ner sig. är hingstarna bara vana från början att gå ihop ska det nog gå bra, dock får du ju vara beredd på en hel del tuffa tag.
MEN jag skulle inte sätta dom i samma hage som ston, då kan du få problem. det finns inte någon möjlighet att stona kan gå i en hage lite längre bort? under brunsten iaf? annars kan det ju utvecklas så att hingstarna börjar slåss om stona.
men att ha två hingstar ihop fattar jag inte varför folk är så rädda för, i det vilda förekommer det ju väldigt ofta "ungkarlsflockar"..

Jag hade ett tag tre hingstar och två valacker i samma hage.
Två av hingstarna var just shettisar och delade dessutom box ( 10 kvm ).
Inga problem alls.
Dessutom gick det ett sto i hagen bredvid och visst ,en del uppvisningar var det från bägge håll men det gick bra.
Skulle dock inte chansa på att hon inte brunstar på vintern utan ha dem i olika hagar med ordentligt staket.

Lycka till

Ti_Ti

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 141
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 871
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025