Hingstar plågas till döds!

kicket

Trådstartare
Saxat från www.tidningenridsport.se
" Grymma hästslagsmål i Asien

På Filippinerna och delar av Kina organiseras hästslagsmål där hingstar hetsas mot varandra och slåss tills de är allvarligt skadade. Många hästar dör. Den brittiska organisationen Network for Animals driver en kampanj för att få stopp på de grymma slagsmålen.


Veterinärer knutna till organisationen har sett hästar bli så hårt sparkade i huvudet att hästarnas ögon fallit ut.
Evenemangen drar stor publik, många bland dem barn och vadslagningen kring hästslagsmålen omsätter stora pengar.
För att få hingstarna att slåss, vilket de normalt inte gör, låter man ett brunstigt sto stå bredvid arenan för att hetsa upp dem. "Priset" för segrande hingst är att han får betäcka stoet. Som därmed kan bli betäckt så många gånger som 30 under en turnering, en turnering pågår upp till sex timmar, det skriver engelska tidningen Daily Mail som i en artikel även publicerar bilder från de grymma turneringarna.
Hästslagsmål är olagliga på Filippinerna men de visas ändå i TV och marknadsförs som en kulturell tradition."


Artikeln kan läsas i sin helhet på engelska på hemsidan...varning för otäcka bilder. Du kan även protestera till en organisation där.
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Hästslagsmål är olagliga på Filippinerna men de visas ändå i TV och marknadsförs som en kulturell tradition."

Det är inte så många hundra år sedan som hingstslagsmål var en populär sport även i norden. Under vikingatiden var det även en del i kulten. Så företeelsen tillhör ÄVEN vår egen tradition.

/KT
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Mmm..... Men somliga utvecklas medan andra av "kulturella" skäl stannar kvar i det förgångna. Vad tror ni är bäst i sånt här fall?
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Vidrigt - Hela Kina är för mig ett sjukt land med tanke på hur de behandlar djur! :mad: :cry:
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Oj vilken överaskning att Kina nämndes!!
Fyfan vidriga land! Skulle gärna få brinna upp för min del!
Hemska människor!
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

För att få hingstarna att slåss, vilket de normalt inte gör, låter man ett brunstigt sto stå bredvid arenan för att hetsa upp dem. "

Men hingstar slåss ute i naturen också om ston. Jag tycker inte att man kan säga att dom, tvingar hästarna att slåss. Däremot så skapar man ett konstgjort tillfälle för slagsmål. I det fria har förloraren möjlighet att fly undan på ett annat vis det medges men även bland vildhästar kan det hända att den ene dör i sviterna efter ett slagsmål.

/KT
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

somsagt människan är den värsta djurarten.
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Än är inte den siste idioten född :mad: :cry:

Varför är inte tortyr en tillåten bestraffningsmetod? :mad:
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Såg videon, hade bara lust att strypa de där idioterna som ställde upp med hästar och han som arrangerade det hela!
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

FY FAN så ledsen jag blir på sånt folk å d värsta e att d mesta av djurplågeri å sånt skit som sägs här kommer från asien nu mera..... Alltså ja tycker dom ska skaffa sig ett liv där borta å sluta plåga alla djur d e lite för mycker nu m sånt i asien.... usch säger ja bara å där ska vi ha OS hur har dom tänkt igentligen.................
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Det är inte så många hundra år sedan som hingstslagsmål var en populär sport även i norden. Under vikingatiden var det även en del i kulten. Så företeelsen tillhör ÄVEN vår egen tradition.

/KT

Tja, det var väl iaf minst 1000 år nu som det var gängse med hingstslagsmål. Så tillhör vår tradition vet jag inte då vi inte har den traditionen längre, däremot så tillhör det ju vår historia. Men det gör även människo-offer, se de heliga lundarna i Gamla Uppsala.
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Men hingstar slåss ute i naturen också om ston. Jag tycker inte att man kan säga att dom, tvingar hästarna att slåss. Däremot så skapar man ett konstgjort tillfälle för slagsmål. I det fria har förloraren möjlighet att fly undan på ett annat vis det medges men även bland vildhästar kan det hända att den ene dör i sviterna efter ett slagsmål.

/KT

Tycker du att hundslagsmål är ok också? och tuppar?

Jag tycker inte att det är ok, känner mer och mer anti-OS... Ska jobba med att sända OS (tv) i sommar, men känner starkt för att banga, har verkligen fått avsmak för skiten.
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Tycker du att hundslagsmål är ok också? och tuppar?
.

Nej jag tycker inte om företeelsen att ha organiserade slagsmål oavsett om det gäller människor eller djur, men vare sig hundarna eller tupparna lider när dom slåss eftersom de följer sina naturliga instinkter och är fullpumpade med adrenalin.

Efteråt kan de ju må dåligt och ha ont om de blivit illa tilltufsade men tveksamt om de lider under själva stridsmomentet.

Förresten har jag träffat folk som har riktiga stridstuppar utomlands och sällan har man väl hört talas om mer omhuldade hönsfåglar. Då har faktiskt hönsen i ägg och köttproduktion det sämre här i Sverige i stordriftsanläggningarna.

Däremot är det riktigt illa när man har slagsmål mellan olika arter. Tex man bussar hundar på en gris etc. Då skapar man ju inte en kampsituation utan en jaktsituation där det ena djuret blir jaktbytet.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar plågas till döds!

Men du kan ju inte komma och påstå att det är naturligt att djur slåss efter att människan har hetsat med div "hjälpmedel" och står och hejjar på?! Eller att de inte lider?

Jag tror inte heller de lider under själva momentet (adrenalin), men efteråt! Och det är heleten man får titta på!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp