Hingstar plågas till döds!

Sv: Hingstar plågas till döds!

Nej jag tycker inte om företeelsen att ha organiserade slagsmål oavsett om det gäller människor eller djur, men vare sig hundarna eller tupparna lider när dom slåss eftersom de följer sina naturliga instinkter och är fullpumpade med adrenalin.

Efteråt kan de ju må dåligt och ha ont om de blivit illa tilltufsade men tveksamt om de lider under själva stridsmomentet.

Förresten har jag träffat folk som har riktiga stridstuppar utomlands och sällan har man väl hört talas om mer omhuldade hönsfåglar. Då har faktiskt hönsen i ägg och köttproduktion det sämre här i Sverige i stordriftsanläggningarna.

Däremot är det riktigt illa när man har slagsmål mellan olika arter. Tex man bussar hundar på en gris etc. Då skapar man ju inte en kampsituation utan en jaktsituation där det ena djuret blir jaktbytet.

/KT


Jag köper inte de här argumenten överhuvudtaget. Då djur slåss i naturen är det av naturliga orsaker.
Att hetsa dem i på begränsad yta är endast lidande för djuret. Det är inget de MÅSTE göra för sin överlevnad eller sina geners överlevnad. Det är en konstgjord situation skapad av korkade människor, finns ingen vinning för djuren.
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Jag sager som KungTulle.
Det ar latt att smutskasta Kina (vilket oftast namns i samband med dalig djurhallning) men vi var faktiskt inte mycket battre har uppe i fantastiska norden heller. Och ska vi prata civilisation kan vi ju borja prata om USA dar det for inte alls langesedan "uppdagades" att en stor sportstjarna var djupt inblandad i hundslagsmal. Tuppar ar en annan djurart som ar fruktansvart popular att foda, halla och sla vad pa - inte bara langt bort i stan utan faktiskt ganska nara ocksa.

Folk har sa himla latt att se det hemska i saker och ting men glommer latt att det ofta handlar om utbildning, ekonomi och kultur. Vet man inte battre sa faller man ofta for grupptrycket.
Tank efter lite nu - hur langesedan var det manniskor gick man ur huse for att se andra manniskor do? Hangningar (och andra avrattningsmetoder) var en hogt uppskattad "fredags underhallning" for bara ett par hundra ar sedan.

Och NEJ jag tycker INTE det ar ratt. Jag tycker det ar vidrigt. MEN det galler att forsoka satta sig in hur andra manniskor ser pa saker och ting. Javisst - forsok utbilda dem och overtyga dem att gora annorlunda.I videoklippet tex sager de rakt ut att djurskyddet reagerat och vi far ju hoppas att den sk "veterinaren" i klippet ar utan jobb helst igar.

(Amnet har varit uppe tidigare och da visades bla filmer dar fyra-fem hingstar slogs om stona pa samma gang - riktigt obehagliga bilder!)

Sedan råkar det vara så att speciellt asien har väldigt dålig djurhållning, främst därför att de anser att djur inte har en själ. Så har japaner förklarat det för mig i alla fall.
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Urs fy vad dumma människor är!
Jag hatar alla dumma människor som gör djur illa dom har
liksom ingenting att säga till om.
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

min åsikt:

Hur ska vi ens kuna försöka göra världen till ett bättre ställe för djur när vi inte ens kan göra det till ett bra ställe för oss själv. Nu menar jag ju inte att vi skulle vara viktigare än djuren, tvärt emot så skulle världen må mycket bättre utan oss, men nu är det ju som det är. Men en sak är ju då säker, os i år kan se sig i röven för min del :bump: riktigt rent ut sagt och direkt från hjärtat. ;)
 
Sv: Hingstar plågas till döds!

Saxat från www.tidningenridsport.se
" Grymma hästslagsmål i Asien

På Filippinerna och delar av Kina organiseras hästslagsmål där hingstar hetsas mot varandra och slåss tills de är allvarligt skadade. Många hästar dör. Den brittiska organisationen Network for Animals driver en kampanj för att få stopp på de grymma slagsmålen.


Veterinärer knutna till organisationen har sett hästar bli så hårt sparkade i huvudet att hästarnas ögon fallit ut.
Evenemangen drar stor publik, många bland dem barn och vadslagningen kring hästslagsmålen omsätter stora pengar.
För att få hingstarna att slåss, vilket de normalt inte gör, låter man ett brunstigt sto stå bredvid arenan för att hetsa upp dem. "Priset" för segrande hingst är att han får betäcka stoet. Som därmed kan bli betäckt så många gånger som 30 under en turnering, en turnering pågår upp till sex timmar, det skriver engelska tidningen Daily Mail som i en artikel även publicerar bilder från de grymma turneringarna.
Hästslagsmål är olagliga på Filippinerna men de visas ändå i TV och marknadsförs som en kulturell tradition."


Artikeln kan läsas i sin helhet på engelska på hemsidan...varning för otäcka bilder. Du kan även protestera till en organisation där.


SJUKT!:mad: Jag tror inte jag ska skriva vad jag tycker om Asien, men sen är det ju faktiskt inte bara i Asien djurplågeri förekommer.
Jag vet att detta låter helt sjukt men jag bryr mig så mkt om djur att jag mår så dåligt att jag oftast bara vill dö:crazy:
Och jo visst har dom inte mänskliga rättigheter men människor kan prata och säga ifrån(menar ej dom drabbade) men dom med mkt makt osv, djur kan inte säga hur ont det gör lr hur dåligt dom mår.:cool:

Lite OT.
Jag mår ILLA när jag äter kött, och den filmen med pälsen har jag sett en gång och ALDRIG mer:crazy::cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp