Hingstig valack!

Skyman

Trådstartare
Hej! :)
Jag har ett Sto som det är tänkt ska gå på bete med en Valack. (har bara en häst och tillgång till "liten" beteshage)
Men nu är det så att Valacken försöker betäcka mitt sto. :mad: Trodde till en början att det skulle gå bra ändå eftersom mitt sto är ganska kaxig och bestämd av sig. :love:
Men nu tycks denna valacken ha charmat henne rejält (kära båda två), och han klättrar upp ganska ofta. Detta syns mest på stoet som har fått sår här och där (även lite svullen på vissa ställen), :eek: men vi har även sett att han vart uppe på henne ett par gånger.
Nu är min fråga Hur går detta? Hur stor är risken att mitt sto bli skadat? (förutom små såren) Vill ju Absolut inte att min goding ska bli skadat och få ont. :(
Men å andra sidan kan hon ju inte stå själv heller?
Hur skulle ni ha gjort? Skulle ni ha väntat och se hur det går eller skulle ni försöka hitta annan betes-kompis?
Det är tänkt att de ska släppas imorgon men jag känner mig ganska skeptisk till detta. :confused: :crazy:
Behöver råd och åsikter från alla smarta bukefolk. :idea:
Mvh Maria

Sv: Hingstig valack!

Jag hade inte haft dem i samma hage så länge stoet brunstar. Hörde om en igår vars valack hoppat på stoet och dängt i framhoven i manken på henne så pass att hon är rejält svullen och öm i hela mankpartiet.

Kan du inte dela av hagen provisoriskt? De går ju ändå bredvid varandra, men utan att han kan hoppa upp. När hennes brunst är över så kan du släppa ihop dem igen.

Just av denna anledning har vi inte valacker som betäcker i hop med ston, vare sig under brunst eller annars, de valacker som går med stona är de som "inte begriper någonting".
Skaderisken finns, främst skulle jag säga för valackens del, den dagen han kommer och gladeligen ska upp som han fått alla andra gånger och plötsligt är hon på det humret och klipper till, alla valacker har inte riktigt kolla att checka av läget först.

Jag skulle särat på dom på en gång och sen försökt hitta en annan hagkompis. Kan hon inte vara ensam skulle jag dela av hagen och låta dem gå bredvid varandra.

Stoet kan bli skadat, vet ett sto som fått sys runt slidöppningen efter en sån betäckning, och valacken kan få sparkskador. Jag skulle aldrig utsätta min häst för en sån situation!

Dela på dem, stoet kan få skador, till slut kan valacken betäcka ordentligt och orsaka både skador och infektioner på stoet. Han kan sparka när han kliver upp och ofta biter han stoet ordentligt.

Då har jag en liten undran, jag hade mitt ettåriga sto ihop med en hingstig valack, när hon brunstade första gången så efter det hade hon en bula och var ordentligt halt på ena bakbenet, bulan satt uppe vid svansroten, kan det vara att valacken varit uppe och klättrat på henne? Ska man kolla hennes bula? Hon har inte ont när man trycker på den men är ordentligt halt när hon springer.

Svaret till trådskaparen enligt min åsikt dela på hästarna, hade en häst som fick jätte infektion pga valacken var uppe på henne.

Om bulan kommer om just det är väl svårt att säga, men har du betäckande valack och ett brutist sto så är det väl mycket troligt att han har varit upp på henne.

Personligen brukar jag kolla upp halta hästar :smirk:.. jag vet inte hur du brukar göra...

Anser inte man ska låta en sådan vallack gå med ston. Just för infektions risken och skador.

Klart jag kollar upp hältor, hade en veterinär ute som tyckte att jag skulle vänta lite eftersom hon ändå går på bete och att det kanske gick över av sig självt.:confused:

Jaha, då har du ju rådfrågat vet. så då får du väl göra som h*n säger, men vad är för dig "vänta lite" någon vecka eller hela betessäsongen?

cia81 skrev:
jag vet faktiskt inte vad "lite" är

men snälla du måste ju ha någon som helt hum på hur länge du tänker låta hästen halta omkring innan du gör en undersökning på den, om den fortfarande haltar efter två veckor tävker du vänta ytterligare två veckor och se, om inte bra så kanske vänta två veckor till innan du undersöker?? eller hur har du tänkt dig?? :confused:

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 061
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 295
Senast: mars
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 871
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka