Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Liizette

Trådstartare
Hej!
Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren djungel! Dessutom är inte jag riktigt "Hajj" på detta med hingstval ännu, så behöver era råd och tips!

Vilma är född 98, ca 160 cm, Levantos II - Furidant - Vital. Mamma Veroni är ELIT och har lämnat 5 avkommor som gått svår hoppning, bl.a. Verona.
Vilma själv är tävlad upp till 130 innan en skada satte stopp för karriären.
Blupsida: http://www.blup.se/images/horses/111421-vilma-53-swb

Har fått föl 2011 e. Cabachon, superfin och långbent stoföl. I år fick hon en hingstunge e. Corlensky G, även denna riktigt snygg o rejäl häst. Är nu dräktig med Camaro M.

Jag har ju aldrig sett henne bli riden/hoppad... Men det sägs hon va en okomplicerad och schysst häst med ordinära gångarter.

Hingsten bör vara lite större så fölet gärna blir 165+. Högställd och någorlunda korrekt i sina ben och inte heller för lång rygg. Gärna gått svår hoppning själv.
Vill få en sporthäst av god typ för de stora klasserna inom hoppning!

Hingstar jag gillar:
Click and Cash, Heartbeat, New Balance, Vivaldi K, Emmerton, Bravour, Radisson..
Carême och Empire VDL finns inte med på språngrulla från i år och vet inte om de kommer med igen...? Försökt forska i detta men inte hittat nån vettig info.

Som sagt, jag e ny på detta med Avelsfronten men om några år så.... :)
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Grattis till ett fint sto, henne har jag själv varit småintresserad av.

Varför tittar du inte på Emertonsonen Niveau ? (Lite samma släkt i Empire också ju)
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Jag har haft hennes syster i avel (Valencia) (och har också sneglat på annonsen men ska inte ha fler - men grattis till dig!). Hon har en tvåårig avkomma här e Click and Cash vilket jag tror är ett bra val. Min är väldigt valpig just nu men jag hoppas hon utvecklas en del i vinter.

Valencia har en superfin avkomma e Cardento som jag tror har debuterat 1,40 i år. Sen har hon två e Hip Hop, båda hoppar väl och är i fas för sin ålder (5-åringen nollat flera 1,20 i år och 4-åringen dito 1,00). Dock blir de lite små och kortbenta efter honom.

Jag använde även Careme och Baltimore på Valencia men hon kastade båda de fölen (och det var därför vi tog bort henne för nåt fel var det troligen). Även Empire som du nämner försökte vi med, fick dock ej dräktigt innan han åkte till Holland mitt i säsongen så det var då det blev Clicken istället.

New Balance tror jag kan bli litet (men jag tror stenhårt på Capitol I-blod på den stostammen så du tänker rätt), även Heartbeat kan lämna ganska ojämn storlek vad jag har förstått? Bravour gillar jag, har två 2011-or här hemma e honom och det enda negativa med dem är att de är ganska menlösa ;). Hur snälla som helst verkligen - hingsten ska vi kastrera i morgon och hur han ska bli efter det bävar jag för, haha.
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Tack! :)
Ja, Niveau såg mkt intressant ut! Dock stod det på blup att han va ngt lågställd... I o med att Vilma är lite lågställd vågar jag inte riktigt ta en hingst som också är det!
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Tack! :) Nämen va kul...! :) Alltid kul o höra erfarenheter med samma sto-familj! :) Tråkigt att hon kastade fölen o varit problematisk att få dräktig...
Clicken verkar ju verkligen vara en eftertraktad hingst! Har dock hört/läst att han är lite dålig i sin ridbarhet, inte hört något ont om avkommor ännu iaf! Han ligger i topp av mina val, absolut! :)

Cardento är ju magisk! Dock tycker jag priset e lite väl mastigt, samma med Indoctro!
Kanske om några år när Vilmas avkommor börjat komma ut på tävlingsbanorna så man ser vad de är kapabla till... :)

Hip Hop har jag också varit inne på en sväng! Gillar honom skarpt! :) ...men kortbent o smått är ju ingen hitt precis! ;)

Är ju ett fan av Corlensky också men han ska ju vara lite vass väl...? Så Bravour är ju den bättre när det gäller ridbarheten och temperamentet...
Haha, håller tummen att han inte blir en knähund nu då! :P Hehe!

Jag förstår inte vart Carême tagit vägen...? Har han blivit exporterad?
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Nej Careme är allt kvar vad jag vet, såg honom senast på Flyinge på Breeders.

Kika på Boss VDL också, om han står här nästa år. E Indoctro - Nimmerdor.
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Okej! :)
Oj, Boss gillade jag....också! Har du någon egen erfarenhet av honom? :)
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Har inte sett några avkommor live men läst hans fölbedömningar från Holland, vilka verkar väldigt lovande! Mitt Iowa-sto är dräktig med honom.
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Al Cendo eller Click and cash är fin hingst som jag har sett.
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Jag tycker om Hip hop han kanske skulle vara något ;) (har dräktigt med honom)

Jag kommer nog att betäcka med Stakkato nästa år om Biderman har honom då :angel:
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Careme är såld.

Heartbeat kan jag rekommendera, annars Cosmeo, Bravour eller Cohiba?
 
Sv: Hingstval 2013 till sto e. Levantos II.

Tråkigt att Carême är såld... Och CG är kastrerad... Och en annan av mina storfavoriter, dock inte till Vilma(!) är Ludwigs Champion o han har gått bort...

Tusen tack för era tips!
Cosmeo - Vilken gummiboll! :love:
 

Liknande trådar

Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp