Hingstval för 2023

Jag har fått upp ögonen för några av Brabanders hingstar mest av allt Tartufo de Muze (Chacco Blue - Heartbreaker).
Jag ska ju inte betäcka i år så jag kan ju nörda loss utan en enda tanke på mina ston.
Sen gillar jag förra årets bruksprovsvinnare Zino på alla sätt. Det kommer bli spännande att se hur min Esmeraldo ter sig när hen kommer ut, det var ju tidernas wildcard att betäcka med honom.
 
Vad tycker ni om New Port W? Finns det andra multitalanger med mycket fullblod. Gäller ett sto som definitivt är multitalang själv, väldigt fin gång (dock lite kort galopp), lätt för samling och hoppar fantastiskt. Överbyggd och inte den ädlaste typen. Skulle vilja förbättra galoppen och få upp fullblodsandelen. Så tråkigt bara att hennes bästa gångart är trav och alla hingstar jag tittar på har så dålig trav.
Har självklart kikat på Colmander som på pappret verkar mycket bra, dock har jag inte sett så fina avkommor?
 
I brist på svar från andra så tjatar jag väl vidare :D
Fick svar från Z om vilka hästar som passar mitt sto från deras stuteri, blev lite kär i både Django Z och Colorit Z.

Vad säger ni om framförallt Colorit till mitt sto?
 
Vad tycker ni om New Port W? Finns det andra multitalanger med mycket fullblod. Gäller ett sto som definitivt är multitalang själv, väldigt fin gång (dock lite kort galopp), lätt för samling och hoppar fantastiskt. Överbyggd och inte den ädlaste typen. Skulle vilja förbättra galoppen och få upp fullblodsandelen. Så tråkigt bara att hennes bästa gångart är trav och alla hingstar jag tittar på har så dålig trav.
Har självklart kikat på Colmander som på pappret verkar mycket bra, dock har jag inte sett så fina avkommor?

Jag gillar New Port W, men om man ska vara ärlig är han väl ingen hingst för toppen i vare sig dressyr eller hoppning..

Håller med om att Colmanders avkommor brukar bli lite tråkiga (men supertrevliga hästar annars).

Säg till om du hittar den där multitalanghingsten med bra typ och mkt fullblod!
 
Jag gillar New Port W, men om man ska vara ärlig är han väl ingen hingst för toppen i vare sig dressyr eller hoppning..

Håller med om att Colmanders avkommor brukar bli lite tråkiga (men supertrevliga hästar annars).

Säg till om du hittar den där multitalanghingsten med bra typ och mkt fullblod!
Duplexx, Grey Butt?
 
ja, lite trist såklart. Jag har 20 min dit. "Tyvärr" visas just mest dressyrhästar där men lite hopp (VDL) också. Men trevligt arrangemang, mycket folk, bra fika, fina hästar.
Jag hade gärna sett Fifty Fifty (den lilla röda Ferrarin) igen, och om nu Baunehöjens Jackson kommer. Dyker dessutom fler Helgstrand hingstar up (SH Leonardo :love:) upp blir jag väldigt besviken över att inte vara där. SH Leonardo är back-up till båda stona i år, gillar honom verkligen. Har tyvärr inga semesterdagar att ta ut för att kunna stanna över nere i södern.
Eklunda här i närheten brukar visa upp lite (i mina ögon) fina hopphingstar.
 
Jag hade gärna sett Fifty Fifty (den lilla röda Ferrarin) igen, och om nu Baunehöjens Jackson kommer. Dyker dessutom fler Helgstrand hingstar up (SH Leonardo :love:) upp blir jag väldigt besviken över att inte vara där. SH Leonardo är back-up till båda stona i år, gillar honom verkligen. Har tyvärr inga semesterdagar att ta ut för att kunna stanna över nere i södern.
Eklunda här i närheten brukar visa upp lite (i mina ögon) fina hopphingstar.
Jag kan filma något om du ser någon som ska visas som du vill se 😁
 
Kan tänka mig att avla fram en dressyrhäst ;) men är dålig på dressyrhästar och tror att det är svårare att ev göra av med en dressyr-fullblod än hopp-fullblod.
Men jag blev extremt förtjust i Furstenball när jag såg honom o även om han är äldre så gillar jag honom ännu.
Jag har ett sto efter Freestyle (e:Furstenball), och funderar på om jag skall slå på stort och ta ett första föl på henne.
Frågan är vilken dressyrhingst som skulle passa?

Så nu får vi lite fart på dressyrfolket.

Hon är liten och Revolution är förutom helt fantastisk, också stor nog!
 
Senast ändrad:
Jag har fö bestämt mig för att betäcka, men skall jag satsa på swb eller ridponny?

Vad tycker ni som kan den här branschen?

Stoet är idag 147 cm (tre år).

Jag har varit lite inne på Riverdance, men ändrat mig då det blir för för mycket halvblod.

Av ridponnyhingstarna så jag jag fattat tyckte för Orchard Zweed.

Men så funderar jag på om jag ändå inte skulle välja en fin halvblodshingst, då hon ju är efter Freestyle-De Noir.

Poängen är också frågan: "hur lätt är det att sälja föl?"
 
Jag har ett sto efter Freestyle (e:Furstenball), och funderar på om jag skall slå på stort och ta ett första föl på henne.
Frågan är vilken dressyrhingst som skulle passa?

Så nu får vi lite fart på dressyrfolket.

Hon är liten och Revolution är förutom helt fantastisk, också stor nog!
Varningens finger för veka kotor, om stoet har ens en tillstymmelse. Annars en fin hingst även om han inte är min favorit (lite långsam bak och för stor i gången till sin enorma storlek).
 
Varningens finger för veka kotor, om stoet har ens en tillstymmelse. Annars en fin hingst även om han inte är min favorit (lite långsam bak och för stor i gången till sin enorma storlek).
Tack!

Vad tror du om att istället tänka ponnyavel?

I ridponnykretsar vill man inte ha in för mycket halvblod, man vill ha ponnier i generationer, så skall skjuta mig själv i sank gånger två, så är risken att det blir en ponny med halvblodspåbrå som gör att man är rädd att den blir övervuxen ponny, eller ett halvblod som riskerar att bli för litet.

MEN - jag ser också att jag har ett otroligt trevligt sto som kan tilltala, och det är väl där skon klämmer. Det vore ju så roligt att få ett fint föl!!!

Vad beträffar Revolution så är han också, förutom stor, även ganska dyr.

Jag har också skickat lystna blickar till Racoon, då jag gillar stammen.
 
Tack!

Vad tror du om att istället tänka ponnyavel?

I ridponnykretsar vill man inte ha in för mycket halvblod, man vill ha ponnier i generationer, så skall skjuta mig själv i sank gånger två, så är risken att det blir en ponny med halvblodspåbrå som gör att man är rädd att den blir övervuxen ponny, eller ett halvblod som riskerar att bli för litet.

MEN - jag ser också att jag har ett otroligt trevligt sto som kan tilltala, och det är väl där skon klämmer. Det vore ju så roligt att få ett fint föl!!!

Vad beträffar Revolution så är han också, förutom stor, även ganska dyr.

Jag har också skickat lystna blickar till Racoon, då jag gillar stammen.
Vet du hur det kommer sig att hon är så liten?
Det luriga är ju om hon nedärver det eller om hon bara är liten själv.
Jag hade gjort en ponny. Hade nog gått på en C-ponny jag tror att Monty är liten nog att det med största sannolikhet blir en ponny.

För ridponnyer som ska ridas är det skitsamma om det är mkt hbl i, ska den däremot sättas i avel kan det bli trixigare med avseende på mängden gnälltalibaner i den branschen
 
Tack!

Vad tror du om att istället tänka ponnyavel?

I ridponnykretsar vill man inte ha in för mycket halvblod, man vill ha ponnier i generationer, så skall skjuta mig själv i sank gånger två, så är risken att det blir en ponny med halvblodspåbrå som gör att man är rädd att den blir övervuxen ponny, eller ett halvblod som riskerar att bli för litet.

MEN - jag ser också att jag har ett otroligt trevligt sto som kan tilltala, och det är väl där skon klämmer. Det vore ju så roligt att få ett fint föl!!!

Vad beträffar Revolution så är han också, förutom stor, även ganska dyr.

Jag har också skickat lystna blickar till Racoon, då jag gillar stammen.
Kan det inte bli problem med plats i livmodern om fölet blir stort pga stor hingst men stoet betydligt mindre?

Jag gissar att det kan bli svårsålt oavsett. Halvblodsköparna kommer bli rädda för att den ska vara bli för liten och ponnyköparna blir rädda för att den ska bli för stor. Minst risk borde det väl vara med en mindre ponnyhingst som också lämnar smått?
Är det alltså bara halvblod bakom och den av ngn anledning blivit ponnystorlek?

Edit. Finns ju sådana som jag, små ryttare som egentligen gärna haft halvblod i ponnystorlek eller nästan ponnystorlek. Men vi är nog inte så många😉
 
Tack!

Vad tror du om att istället tänka ponnyavel?

I ridponnykretsar vill man inte ha in för mycket halvblod, man vill ha ponnier i generationer, så skall skjuta mig själv i sank gånger två, så är risken att det blir en ponny med halvblodspåbrå som gör att man är rädd att den blir övervuxen ponny, eller ett halvblod som riskerar att bli för litet.

MEN - jag ser också att jag har ett otroligt trevligt sto som kan tilltala, och det är väl där skon klämmer. Det vore ju så roligt att få ett fint föl!!!

Vad beträffar Revolution så är han också, förutom stor, även ganska dyr.

Jag har också skickat lystna blickar till Racoon, då jag gillar stammen.
Tänker som Cirkus, är det bara hon i familjen som är liten? Hingstarna är ju normalstora eller Freestyle är ju till och med en något större hingst, så det känns riskabelt att avla ponny med tanke på att stammen bakom inte är enhetligt mindre. Sen får man kanske fråga sig om stoet bidrar med sådant som är åtråvärd inom ridponnyaveln också—kan hon förädla och är det åtråvärt? Har hon en riktigt bra galopp? Temperament som passar för barn/ungdomar att rida/hanter? Jag har inte jättebra koll på ponnyaveln mot dressyr i Sverige så jag är inte helt rätt person att fråga.

Att avla upp borde vara lättare kan man tycka på pappret i alla fall. Och om man tänker att du inte får den storleken du önskar riktigt så undrar jag om inte en liten storhäst med dressyrstam är värd mer pengar än en övervuxen ponny? Om det nu är tänkt att bli en häst som skall säljas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
1 997
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 655
Senast: Roheryn
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 083
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 400
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp