Hingstval för 2023

Är det jag eller är det ovanligt tyst i denna tråden? Vad tror, blir det en stor dipp i antalet beteckningar i år? Förra året uteblev dippen helt inom SWB, men i år upplever jag att det är ovanligt många bra ston som folk inte skall betäcka utan försöker sälja/låna ut.
 
Jag har som vanligt ångrat mig 1000 gånger. Om någon mer här är intresserad av Opoque (All at Once x Davino V.O.D) kan jag informera att Helgstrands avelschef flaggade för ett stort antal bokningar, man kan behöva hänga på låset på morgonen och ha en reservhingst redo om sperman tar slut. Han skulle dessutom stå i Tyskland till i Juni innan han återvänder till Danmark. Den hästen har inte många lugna stunder, vi får se hur skicket ser ut.

Jag blev också tagen av Queenspark Wendys son efter Springbank II som visades på Hs öppet hus, den går efterkåring om lite drygt en vecka så får man reda på hur benställningen ser ut. Funkar inte den på grund av benen får vi väl se vad Gränsbo kommer ha hemma i år, lite kul vore det ju med en Knockando...
 
funderar för fullt, ska göra Embryotransfer i år igen (i Danmark. Just nu går tankarna på Million Dollar, har några fler på listan. Behöver inte bestämma mig riktigt än, men det börjar bli dags att komma fram till något!
Sen har jag ju några ston hemma också, där snurrar tankarna för fullt. Lånar nog ut mitt ena sto till en kompis.
Är inne på att ta några av de nygodkända hingstarna, jag gillar att gå mot strömmen (blir dock lite svårare att få sålt, men jag vill inte vara som alla andra :laugh: ). Går för det mesta på känslan, hjärtat får bestämma..
Ska använda min egna hingst till ett av stona, tror jag iaf. Är inte säker på om han ska vara i aveln i år.
 
funderar för fullt, ska göra Embryotransfer i år igen (i Danmark. Just nu går tankarna på Million Dollar, har några fler på listan. Behöver inte bestämma mig riktigt än, men det börjar bli dags att komma fram till något!
Sen har jag ju några ston hemma också, där snurrar tankarna för fullt. Lånar nog ut mitt ena sto till en kompis.
Är inne på att ta några av de nygodkända hingstarna, jag gillar att gå mot strömmen (blir dock lite svårare att få sålt, men jag vill inte vara som alla andra :laugh: ). Går för det mesta på känslan, hjärtat får bestämma..
Ska använda min egna hingst till ett av stona, tror jag iaf. Är inte säker på om han ska vara i aveln i år.
Ja hoppaveln är det ju lite geriatric care-varning på ibland, även om man förstår varför det är så. Använder ingen de unga hingstarna så kommer de ju hinna dö innan deras avkommor hinner visa vad de går för i sin tur, så det är bra att någon vågar lite också ibland.
 
Vi velar fram och tillbaka gällande vårat treårssto e New Port W - Cardento - xx med tanke på fälttävlan. Gillade Chacfly när han gjorde sitt bruksprov väldigt mycket, så Chaccafly tilltalar mig. Däremot har vår dam rätt mycket pannben (även om hon är megasnäll och varit den absolut lättaste inridning jag gjort), så jag vet inte om det riskerar att bli för mycket glöd. Har haft span på Zino och Zezar sedan deras respektive bruksprov. Naestro dök upp som en ny intressant bekantskap för mig och kommer dessutom stå nära. Hoppas få se honom på hingstvisning i helgen. Trots mycket xx hos mamman tycker jag båda våra syskon inte blivit fullt så ädla som jag önskat, så är mån om en ädel hingst/högre andel xx.
 
Vi är på G att skicka iväg vår madame. Måste bara göra klart det sista innan hon kan åka. Hon skulle vaccineras och kolla masken innan. Varit lite väl kallt på nätterna fortfarande så brunsten har varit seg, men tror hon faktiskt har satt igång systemet. Hon är inte så tydlig så hon behöver vara på stationen hela tiden så det kan kolla med jämna mellanrum.
 
Jag planerar att betäcka, men det känns långt bort då de inte ens börjat fälla än. Måste räkna lite på hur många ston jag har råd att försöka med och hingstar har jag inte heller spikat. :crazy: Lika bra framförhållning som vanligt, nordsvenskar är det som gäller.
 
Förutom Colmander, vad har vi med Contender-blod?

Övrigt på önskelistan är ädel/högre xx-andel, lätta rörliga gångarter, helst stationerat i Sverige och på färskt.
Stoet är ca 165 idag (och avkomma får gärna bli liknande), relativt korrekt om än lite kompakt (vilket också egentligen passar mig), lätta rörelser, hade önskat lite bättre bakbensteknik i hoppningen, tar för sig och en del vilja men snäll och intresserad.
 
Förutom Colmander, vad har vi med Contender-blod?

Övrigt på önskelistan är ädel/högre xx-andel, lätta rörliga gångarter, helst stationerat i Sverige och på färskt.
Stoet är ca 165 idag (och avkomma får gärna bli liknande), relativt korrekt om än lite kompakt (vilket också egentligen passar mig), lätta rörelser, hade önskat lite bättre bakbensteknik i hoppningen, tar för sig och en del vilja men snäll och intresserad.

Contant Q? Inte hög andel xx, men prickar in på det andra, en fin hingst tycker jag.

Carême har också Contender-blodet, nu finns han inte på färskt men det frysta är jättebra kvalitè, så jag skulle inte vara orolig för fertiliteten jämförd med färskt.

Tillägg: Enligt blup lämnar Carême ädla avkommor, Contant Q lite grövre.
 
Contant Q? Inte hög andel xx, men prickar in på det andra, en fin hingst tycker jag.

Carême har också Contender-blodet, nu finns han inte på färskt men det frysta är jättebra kvalitè, så jag skulle inte vara orolig för fertiliteten jämförd med färskt.

Tillägg: Enligt blup lämnar Carême ädla avkommor, Contant Q lite grövre.
Tack för input!
Jag är svag för Ramiro också, så ska kika in Carême närmare.
Jag har faktiskt ett Contatnt Q sto idag, hon är som du säger snäppet för grov (men det finns ju en mamma till henne också 😅 ). Hur som, Contant eller andra hingstar från samma ställe kommer aldrig vara aktuellt :)
 
Tack för input!
Jag är svag för Ramiro också, så ska kika in Carême närmare.
Jag har faktiskt ett Contatnt Q sto idag, hon är som du säger snäppet för grov (men det finns ju en mamma till henne också 😅 ). Hur som, Contant eller andra hingstar från samma ställe kommer aldrig vara aktuellt :)

Min 4-åring e. Carême verkar iaf ha ett jättebra huvud för fälttävlan, otroligt lättsam, modig och lagom pigg. :) (och nej, det kommer inte från mamman...)
 
Förutom Colmander, vad har vi med Contender-blod?

Övrigt på önskelistan är ädel/högre xx-andel, lätta rörliga gångarter, helst stationerat i Sverige och på färskt.
Stoet är ca 165 idag (och avkomma får gärna bli liknande), relativt korrekt om än lite kompakt (vilket också egentligen passar mig), lätta rörelser, hade önskat lite bättre bakbensteknik i hoppningen, tar för sig och en del vilja men snäll och intresserad.

Cannobio har Contender i tredje led och enligt horstelex 49% fullblod, men verkar inte stå i Sverige i år. Coventry Moon Har Contender som farmors far, 47% enligt horsetelex. Kaiser des Forets VDL e. Contendro I - Le Tot de Semilly, 41%. Ska enligt Myrsjös facebook starta FT i år.
 
Cannobio har Contender i tredje led och enligt horstelex 49% fullblod, men verkar inte stå i Sverige i år. Coventry Moon Har Contender som farmors far, 47% enligt horsetelex. Kaiser des Forets VDL e. Contendro I - Le Tot de Semilly, 41%. Ska enligt Myrsjös facebook starta FT i år.
Tack!
Cannobio gillar jag men valde bort för hennes mamma eftersom hon var e Cardento. Jag får B-Estelle (Cardento's mor) x2 i tredje led, anses det för nära?
Coventry Moon såg jag på nära håll under Bruksprovet, trevlig häst men inget för mig :)
Kaiser såg jag när han var ute på terrängbanan sin första gång i höstas och får förhoppningsvis se honom igen i helgen på hingstvisning.
 
Förutom Colmander, vad har vi med Contender-blod?

Övrigt på önskelistan är ädel/högre xx-andel, lätta rörliga gångarter, helst stationerat i Sverige och på färskt.
Stoet är ca 165 idag (och avkomma får gärna bli liknande), relativt korrekt om än lite kompakt (vilket också egentligen passar mig), lätta rörelser, hade önskat lite bättre bakbensteknik i hoppningen, tar för sig och en del vilja men snäll och intresserad.
Har fött upp en efter Carême, den blev 175 cm hög, väldigt ädel dock, byggd i uppförsbacke så han var väldigt enkel att rida.

Hur nära vill du ha Contender blodet? Finns ju flera stycken hingstar som antingen är e Contendro I eller har honom i andra eller tredje led.
 
Har fött upp en efter Carême, den blev 175 cm hög, väldigt ädel dock, byggd i uppförsbacke så han var väldigt enkel att rida.

Hur nära vill du ha Contender blodet? Finns ju flera stycken hingstar som antingen är e Contendro I eller har honom i andra eller tredje led.
Ännu hellre med Contendro I :)

Kanske ska lägga till, att stoet är skimmel, så alla vita pojkar går bort.
 
Haft lite ångest för att hitta ett tredje jobb om jag skulle betäcka igen. Men det försvann nu när hingsten som jag tyckte var fin på bruksprovet inte ska vara i avel 😁
Men skulle ändå vilja fast då får man leta efter nån annan hingst … vet inte vad jag ska göra med stoet liksom… får fundera.
 
Haft lite ångest för att hitta ett tredje jobb om jag skulle betäcka igen. Men det försvann nu när hingsten som jag tyckte var fin på bruksprovet inte ska vara i avel 😁
Men skulle ändå vilja fast då får man leta efter nån annan hingst … vet inte vad jag ska göra med stoet liksom… får fundera.
Vilken hingst är det?
 
Jag har nog landat i att inte betäcka alls i år, och det känns rätt skönt att slippa allt åkande till seminstation osv. Stoet som är utlånat ska föla om en månad och sedan får hon ett viloår. Och gammelstoet som inte blev dräktigt ifjol verkar tycka det är jättekul att vara ridhäst igen, vilket egentligen passar mig utmärkt just nu.

Evt blir det betäckning igen på båda två plus blivande treåringen nästa år, vi får se lite hur det ser ut då med ekonomin och allting.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
1 985
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 615
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp